Bättre dagsljus på museum

Det tjugoåriga Fondation Beyeler, Schweiz mest besökta konstmuseum ritat av italienska arkitekten Renzo Piano, får under 2017 och 2018 en välbehövlig uppgradering av ljuset. Projektet är ett samarbete mellan Institut für Tageslichttechnik, Rebsamen Technocasa och Mati.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Datorstyrda lameller i 16 steg. Den föga avslöjande, kortfattade beskrivningen av den nya ljusstyrningen på Fondation Beyeler i Basel döljer i själva verket en revolution. Den ersätter ett linjärt system, och är enligt Dr. Kölzow från Institut für Tageslichttechnik i Stuttgart första gången som ljusstyrning verkligen jobbar enligt Weber-Fechners logaritmiska princip.

– Vi upplever skillnaden mellan 100 000 lux och 9 000 lux som lika stor som mellan 1000 lux och 900 lux, eller mellan 100 lux och 90 lux, säger Kölzow.

– Därför har jag utvecklat en logaritmisk 16-stegs stängning av lamellerna för takets ljusinsläpp. Vid det första steget (där lamellerna står vidöppna 90° mot ljusinsläppet) vrids lamellerna 18°, vid ett av de sista stegen är förändringen från 2° till 1,1°. Det nya systemet är också extremt användarvänligt för kuratorer och tekniker, fortsätter han.
”Den kortfattade beskrivningen av den nya ljusstyrningen på Fondation Beyeler i Basel döljer i själva verket en revolution.”

På Fondation Beyeler, som ligger fem kilometer utanför centrala Basel, är dagsljusfaktorn i de flesta rummen cirka två procent, och ljusmängden på väggarna är mellan 350-520 lux genom en blandning av dagsljus och elektriskt ljus, där även det senare får en uppdatering utförd av Mati. För att optimera besökarnas upplevelse av konstverken har teamet också kompenserat för ett alltför ofta bortglömt problem: att ljusband i takutrymmet och ljusmätare ofta är placerade flera meter ovanför konstverken, vilket gör att ljusmätarna får mer ljus på sig än konstverken. Om väggarna är vita rör sig skillnaden i ljusmängd mellan innertak och bildhöjd om cirka 10 procent, men om väggarna är exempelvis mörkgröna, kan skillnaden vara så stor som 50 procent.

Eftersom museet är öppet 365 dagar om året kommer förändringarna ske på kvällen och natten, så att de årliga cirka 400 000 ­besökarna inte ska störas av arbetet. Den nya avancerade ljuslösningen ska vara färdig av 2018.

Publicerad den 12 oktober 2017
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2107

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här