Från vänster: Ronnie Eckervig, Exengo; Monica Stone, Sarah Suneson Meiling, Morgan Rudberg, Maria Karatsaidou, Denitsa Dinerva och Jessika Källeskog, alla från BSK Arkitekter.
Man har skapat olika typer av kreativa ljusmiljöer som triggar på olika sätt till kreativitet i olika delar av arkitektkontoret.
Svenska Ljuspriset

BSK Arkitekter, Stockholm

Hedersomnämnande

Hallå där, Ronnie ­Eckervig, Exengo, ­ansvarig ljus­designer i BSK-projektet. Berätta om din ­bakgrund och vad som väckte ditt intresse för ljus.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

– Jag har tidigare arbetat som installatör och yrkeslärare inom el, men jag tror mitt intresse för ljus och belysning har funnits med längre än det. Redan i unga år beställde jag olika elektronikbyggsatser från Elfa. När dessa inte var utmanade nog så började jag och några kompisar bygga ljusbord och enklare discolampor. Något som verkligen etsat sig fast i mitt minne är hur jag som 14-åring skulle ta min lilla motorbåt in till Vattenfestivalen. Jag hade inte råd att köpa lanternor så det fanns bara ett alternativ, bygga egna. Så med några batterier plus lite röda och gröna lysdioder från Elfabyggsatserna så kunde vi ta oss in till Stockholm, lyssna på musik och få första parkett till fyrverkerierna.

Vad har du för filosofi när du jobbar med ljus?
– Lager, se ljuset i lager eller dimensioner. För mig ger det en bättre känsla för hur man fördelar ljuset eller lagren i rummet. Man kan då enkelt se hur lagren fungerar enskilt för att sedan blandas i olika grad och på så sätt få en väl balanserad helhet. Man får absolut inte underskatta sin magkänsla, känns det bra finns en stor chans att det kommer bli bra.

Vad skulle du säga är de största framgångsfaktorerna till att resultatet blev så lyckat?
– Ett stort förtroende, lyhördhet och ett gemensamt intresse för samarbete samt en genuin vilja för ett lyckat resultat.

Vilka var de största utmaningarna och de viktigaste lärdomarna?
– Den största utmaningen var nog att arbeta mot fastighetsägaren, det var otroligt tålamodskrävande. Vi fick jobba mycket med att skapa en samsyn om vad som var bra för både fastighet och hyresgäst.

Vad betyder det att bli uppmärksammad i tävlingen?
– För mig personligen är det ett erkännande att andra med samma passion som jag, delar mina tankar om vad som är bra, inspirerande ljusmiljöer och god ljuskomfort. Att få presentera och samtala om sitt projekt för en erfaren och seriös jury är både inspirerande och lärorikt. Att sedan få ett hedersomnämnande med ett omdöme där jag verkligen upplever att man förstått vad vi försökt skapa samt att juryn tycker sig se samma saker i anläggningen är otroligt hedrande. Jag hoppas givetvis att detta ska inspirera våra beställare att ge oss ljusdesigners tid och resurser för att fortsätta skapa härliga miljöer.

Vad har du för spännande projekt på gång just nu?
– Jag har precis färdigställt ett större hotell­projekt, Scandic Downtown Camper. Framöver kommer vi lägga mycket tid på några olika projekt, bland annat ett stort kontor tillhörande ett svenskt musikföretag, en galleria på Kungs­holmen samt en del mindre uppdrag.

Publicerad den 16 oktober 2017
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2107

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här