Den 37,5 meter höga obelisken genomgår en genomgripande renovering. Förutom att verket får en ny belysning tvättas de 60 000 glasprismor rena från smuts och kalkavlagringar samtidigt som skulpturens stålskelett rengörs och ytbehandlas. Arbetet beräknas vara klart under senvåren 2017.
Notiser

Glasobelisken i nytt ljus

Ett av Stockholms mest kända landmärken, glasobelisken på Sergels Torg, totalrenoveras. Efter drygt 40 år kan konstnärens ursprungliga vision äntligen bli verklighet!

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

När Edvin Öhrströms skapade glasobelisken, med sina 60 000 glasprismor, var hans vision att den skulle få en stark invändig belysning som får glaset att leva. Den skulle skänka platsen värme och intimitet och Öhrström ville också att obelisken skulle kunna skifta i färg och under vintermånaderna lysa med ett varmt, kanske bärnstensfärgat, ljus. Ljusets skulle skifta långsamt, nästan omärkligt mellan olika nyanser.

Ett flertal försök har gjorts under årens lopp, sedan obelisken kom på plats 1974, för att förverkliga Örnströms vision. Resultatet blev dock aldrig vad konstnären hade tänkt sig och svårigheten har främst legat i att nå ut med ljuset så att glasprismorna lyser upp. Den kraftiga, invändiga stålstommen har nämligen förhindrat ljuset att sprida sig. Tekniken för att lösa belysningsuppdraget fanns helt enkelt inte än.

När den senast monterade belysningen – den tionde i ordningen – kom på plats 1997 – var det var första gången glasobelisken lyste med ett starkt jämnt vitt ljus och det med endast 4 strålkastare och en stor mängd reflektorer. Tyvärr hade konstnären då gått bort några år tidigare och fick aldrig se det hela.

Visionen med det färgade ljuset har också varit omöjligt att förverkliga, men tack vare den nya LED-tekniken har man nu fått bättre möjligheter att uppnå ett ljus som Örnström beskrivit. Det är ljusdesigner Michael Hallbert, Michael Hallbert Ljusdesign, som åter anlitats för att skapa ljuskonceptet, precis som 1997.

Den nya lösningen innebär, bl.a. att ljusstyrkan och jämnheten kommer att förbättras. Antalet ljuspunkter kommer att vara betydligt fler än tidigare eftersom man nu kommer att placera belysningen utmed hela pelarens höjd.

Färgskalan som är tänkt att användas utgår från Öhrströms egna anteckningar och är utprovad så att glasets karaktär framträder på ett tydligt sätt. Ljuset kommer även fortsättningsvis vara vitt som grund men nyansen inom den vita skalan kommer att kunna varieras och de olika färger som kommer att användas är tänkta att följa Öhrströms visioner för platsen.

Publicerad den 30 november 2016
Ur Ljuskultur Nummer 6, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här