Dagsljus

Solar Carve Tower

Höga byggnader byggs vanligtvis likt bröllopstårtor, med mindre och mindre våningar ju högre upp du kommer. Studio Gang har vänt på steken och låter solens infallsvinklar bestämma den slutgiltiga designen på topptunga Solar Carve Tower i New York.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Har du gått den gröna High Line, Manhattans senaste gångstråk längs den nedlagda järnvägsbron ett stenkast från Hudson River? Den folkfyllda parken kantas av arkitektoniska projekt, och här ritade det Chicagobaserade arkitektkontoret Studio Gang Architects redan 2011 det spektakulära Solar Carve Tower. Äntligen, efter fyra vändor i olika instanser, fick projektet i början av 2017 grönt ljus för byggstart. Kontors- och butiksbyggnaden vars ”basplatta” av två våningar ligger under High Line, och ovan den forna järnvägen skjuter ytterligare åtta våningar i höjden. Solar Carve Towers facetterade hörnvinklar med diamantformade glaspartier gör att våningsplanen är större och större ju högre upp du kommer, vilket ger en närmare 1 000 kvadratmeter stor takterrass från vilken du kan se Hudson, New Jersey och Downtown.

Solar Carve Tower, som nu när försäljningen kommit igång fått det mer traditionella namnet 40 Tenth Avenue, kommer att ha en terrass i nivå med High Line, men entréerna kommer att vara från de tre kringliggande gatorna. Kontorsdelen får en egen huvudingång från 10th Avenue, och butiksutrymmena har multipla entréer som nås från 13th Street, 14th Street och 10th Avenue.

Solvinklarna bestämmer

Principen är enkel – stora delar av High Line är en trädgård, som behöver ljus – och genom att låta solvinklarna forma byggnadens kanter kan både områdets behov av grönska och av kontorsytor tillfredsställas.

– Det blir som en inverterad bröllopstårta karvad från insidan, vilket skapar en positiv utomhusyta med bra ljus, vilket är viktigt i områden med hög densitet. Egentligen kräver inte staden detta eftersom det inte finns några regler som skyddar High Line, men varför rita en byggnad som försämrar för alla genom att skugga området där folket vistas? frågar Jeanne Gang, som grundade Studio Gang Architects 1997.
”Den dynamiska geometrin åstadkoms ­genom en enkel lutning av de diamant­formade fönstren.”

Skillnaden är påtaglig. Enligt lokala regler så ska mark kring nya byggnader ha 350 soltimmar per år, och tack vare vinklarna blir det nu 1164 timmar per år – en ökning med 232 procent. I planeringen av vinklarna har man framför allt tänkt på att optimera ljuset efter solens positioner under vårens och sommarens växtperioder, för att ge parkens grönska bästa möjliga förhållanden.

Glasfasader kan vara komplicerade både vad gäller ljus och temperatur, och här har man valt högkvalitativt glas, vilka både säkerställer tillräckligt ljus under vintermånaderna och ett energieffektivt, bekvämt inomhusklimat eftersom glaset minimerar värmeeffekten.

Vilket glas har ni använt?
– Den unifierade delen av glasfasaden består av dubbla isolerglas som är klara, med ett lågt järninnehåll. Det har också en låg e-coating som kombinerar hög performans (Solvärme vinst koefficient=0.23) och låg reflektion.

Glasen är olika beroende på var de sitter. De tiltade delarna i de utskurna facetterna av byggnaden har laminerade inre och yttre rutor, och de vertikala, yttre rutorna har monolitiska yttre rutor, och laminerade inre rutor.

Vad gav facetterna dess form?
– Vi designade ett geometriskt system som möjliggör att alla kanter av enheterna som bildar den yttre gardinfasaden (curtain wall units) är vertikala. Eftersom de inte är vinklade blir det möjlige med en standardinstallation, vilket är mer kostnadseffektivt. Den dynamiska geometrin åstadkoms genom en enkel lutning av de diamantformade fönstren som har triangulära glasskivor som knyter ihop formen med dess horisontella och vertikala ramar.

I storstäder kan reflektion från kringliggande glasfasader vara ett problem, tänk exempelvis The Shard i London, hur har ni tänkt när det gäller det?
– Återigen, genom glasvalet. Vårt glas har en väldigt låg reflektionsgrad, vilket säkerställer att Solar Carve Tower inte skapar obehaglig bländning i omkringliggande miljö. Dessutom är alla vinklade glaspartier i facetterna nedåtriktade, vilket ytterligare reducerar bländning.

Vilka andra strategier har ni använt utöver dagsljus?
– Ljusdesignen ska förstärka byggnadens unika geometri på ett enkelt sätt. Belysning är infälld där det är möjligt, och vi använder diffusorer för att sprida ljuset över större ytor, vilket skapar en mjukare och jämnare ljuskvalitet.

Det totalt 13 500 kvadratmeter stora Solar Carve Tower ska stå färdigt i början av 2019.

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare