Tryggt och effektivt

Närvarostyrd belysning på gång- och cykelväg utanför Gävle ger 70% energibesparing.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Under november 2016 färdigställdes en helt ny belysningsanläggning utefter en 7 km lång cykelväg som binder ihop Gävle med utflyktsmålet ­Bönan och den expansiva tätorten Norrlandet.

Förutom energisnåla LED-armaturer har också anläggningen försetts med närvarostyrning som dämpar ljusstyrkan när ingen använder cykelvägen. För att inte motverka upplevd trygghet på sträckan och för att minska störningen för boende vid förändringar i ljuset har ett speciellt styrscenario använts. Närvarosensor styr inte bara stolpen den sitter på utan tänder upp flera armaturer framför och bakom. Det blir heller inte helt mörkt utan nivån styrs ner till 20% av fullt ljus när ingen rör sig på cykelvägen. Förändringen i ljusstyrka sker gradvis över flera sekunder för att få en så mjuk övergång som möjligt mellan de olika stegen.

Minskade ljusföroreningar

Många av Trafikverkets cykelvägar är lågt utnyttjade över dygnet, så varför ska det stå och lysa med fullt ljus när ingen är där? Ny belysningsteknik gör det möjligt att steglöst dämpa ljusnivån efter behov. Om nyttjandegraden av cykelvägen ligger på 10% kommer närvarostyrningen att ge mer än 70% ­energibesparing. Troligtvis är det lägre nyttjandegrad i verkligheten vilket kan ge ännu större energibesparing. Den sänkta energiförbrukningen minskar framtida driftkostnader vilket betalar för merkostnaden för närvarostyrningen. Andra positiva effekter är minskade ljusföroreningar och mindre påverkan på djur och växtlighet. Det innebär också en bättre ljussituation för trafiken på närliggande bilväg och mindre oönskat ströljus till boende längs sträckan.

Principen för närvarostyrning på gång- och cykelväg är resultatet av ett FOI-projekt som Trafikverket genomfört i samarbete med Trafikkontoret i Stockholms stad. Ett viktigt resultat är den kravspecifikation som använts i totalentreprenaden och som nu kan användas i fortsatta entreprenader. Arbetet fortsätter under 2017 med utvärdering och kunskapsspridning.

I nästa nummer av Ljuskultur kommer Henrik Gidlund ta oss vidare och reda ut en rad fördelar, nackdelar och begränsning när det gäller närvarostyrd belysning på parkvägar.

Du kanske också gillar:

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare