Med egna ord

Skogens konungar

Spelföretaget King har fått ett högst okonventionellt kontor med inomhusskog och trolska inslag. För ljusdesignen står Martin Petersson och Tobias Olsson från ÅF Lighting. ”Det är inte ljussättningen i sig som gör att projektet sticker ut. Det är hur den samspelar med sin omgivning och människorna runtomkring”, menar de.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Vision

Kontoret för Kings team Genesis ligger på en av Stockholms livligaste platser: korsningen mellan Sveavägen och Kungsgatan, invid Hötorget och Stureplan. Här ville inredningsarkitekten Adolfsson & Partners skapa en skogs-oas och plats för andhämtning, som gav anställda och besökare en upplevelse utöver det vanliga.

Adolfsson och Partners har tidigare utvecklat det nöjesfältsliknande konceptet för Kings Candy Crush team på Sveavägen 24, i linje med det färgglada temat för detta spel. Här på Kungsgatan 36 ville man också knyta an till företagets produkter, men då med inspiration från de mer mogna spel som detta team utvecklar.

King hade också några tydliga önskemål. De ville ha kvalitet, en miljö som kunde anpassas efter företagets såväl som teknikens utveckling, samt lösningar som inte enbart var funktionella utan också utgjorde en ”feature”.

Att komma in på detta kontor skulle vara som att göra en resa in i en ny värld och samtidigt komma hem snarare än till jobbet. Den stressade världen skulle lämnas utanför. Inredningen skulle konvertera spelens 2D-värld till den reella 3D-världen. Med ljusets hjälp skulle konceptet lyftas ytterligare, till en fjärde dimension.

Lösningen

ÅF Lighting blev kontaktade av Adolfsson & Partners och därmed inledde vi ett nära samarbete med arkitekt och inredare.

Ljusdesign har fått spela en avgörande roll i projektet, och vi har i ovanligt hög grad fått påverka utformningen som helhet. Den centrala idéen har varit att låta ljuset skapa en inspirerande miljö som känns naturlig och förhöjer känslor, och där mörkret är en del av upplevelsen. Istället för att uteslutande använda takmonterade armaturer använde vi också rummens element, som väggar och pelare, för att agera ljusgivare.

Den höga ambitionsnivån för kvalitet och framtidsäkring har kommit till uttryck i tidlösa färg- och materialval, pålitlig teknik och armaturer som lätt kan flyttas eller programmeras om för att möta framtida behov.

Vi har skapat kreativa ljussättningar där armaturernas färg och form samspelar med arkitekturen och inredningen. Självklart har vi i hög grad utgått ifrån själva verksamheten och de arbetsuppgifter som utförs.

Arbetsplatsbelysning

Vi startade projektet med en workshop för att identifiera brukarens behov samt ta del av Kings visioner och åsikter. Dessutom besökte vi deras befintliga arbetsplats: ett kontorslandskap med infälld allmänbelysning projekterad efter 300 lux, som endast gick att styra i zoner.

Utifrån detta beslöt vi att skapa en armatur för kvalitativ arbetsplatsbelysning, anpassad till Kings och individens behov, som samtidigt utgjorde en ”feature”. Den blev en individuellt reglerbar skrivbordsarmatur, som gör det möjligt för varje medarbetare att själv bestämma över sitt ljus. Konstruktionen skapar flexibilitet, eftersom skrivbordet kan placeras var som helst i kontorslandskapet med bibehållen ljusnivå på arbetsytan. Skrivbordsarmaturen, som har formen av ett fiskespö, ritades av inredningsarkitekten Mia Cullin med utångspunkt i ÅF Lightings och Adolfsson & Partners koncept.

Receptionen

Som många företag ville King ha en välkommande och spännande entré. Ljussättningen av receptionen kan vid första anblick framstå som enkel och lågmäld, men med integrerad belysning i en receptions­disken skapas en varm och välkomnande miljö. Ljuset är också anpassat för att ge plats åt interaktiva videoprojektioner på golvet. Dessa låter besökarna bekanta sig med ett av företagets spel. Här startar resan genom Kings kontor.

Vattnet

I designprocessen kom vi överens om att låta vatten vara ett av elementen i skogen och kontaktade därför våra vänner på 3D-sense för att undersöka möjligheten att videomappa vattendrag och bäckar i landskapet. De föreslog då att man dessutom skulle göra vattendragen interaktiva med fiskar, insekter och fåglar. Tre veckor senare kunde man kliva på skör is som spricker och vatten som skvätter under fötterna, med fiskar som simmar iväg och gömmer sig – allt med ljudeffekter i realtid. Denna snabba arbetsprocess kunde åstadkommas tack vare en driven inredare och Kings villighet och mod att satsa på en spännande idé.

Skogen

En trappa ner från receptionen ligger kontorets kärna – Kings egna inomhusskog. Inredningsarkitekten, Adolfsson & Partners, har här velat skapa ett möte mellan spelens tvådimensionalitet och den verkliga världen. I ett böljande landskap växer riktiga granar och ormbunkar och stilistiska ”platta” träd upp mot en dagsljuslanternin. Som ljusdesigners ville vi ge denna magnifika miljö ett dynamiskt ljustema för att förstärka den kontemplativa atmosfären och samtidigt bidra till illusionen av en ”gammelskog” från sagornas värld. Inspirationen hittade vi bland annat i John Bauers illustrationer.

Med ett knapptryck på den digitala kontrollpanelen förändras belysningen från vår till sommar till höst. Med moving heads har vi fångat årstidernas färger och ljuskaraktärer samtidigt som vi har skapat dynamik i enlighet med solens och månens verkliga rörelser. Kings egna ljuddesigner tog fram årstidsljud som matchar den föränderliga belysningen. Exempelvis hörs en isande vind vina under vintern och fågelsång och insekter under våren.

Pelare

Under byggtiden var det svårt att föreställa sig att lokalerna skulle kunna upplevas som rymliga och inbjudande. Stora delar har låg takhöjd och saknar fönster. De många bärande betongpelarna ”stal” utsikten genom landskapet, och vi insåg att något måste göras för att de inte skulle bli ett problem. Kanske vi kunde använda dem för att kompensera för avsaknaden av fönster?

Inspirerade av Kungliga bibliotekets annex började vi experimentera med vertikal belysning. King var tidigt engagerad och kunde meddela att de inte ville ha en opalt lysande yta – möjligen skrämda från sitt tidigare kontor som genomgående berikats med en ljusmatta från 60-60-plattor i taket. Lösningen blev att addera en väl avskärmad släpbelysning tillsammans med ett material som bidrog till intresse och variation genom att fånga ljuset: ett krenelerat galler med varm färgton. Vi belyste och satte material på två sidor av varje pelare och bidrog på så sätt också
till tydlig ledning genom landskapet.

Utmaningar och lärdomar

I detta projekt var vi under en fullt pågående byggprocess och stor tidspress tvungna att arbeta fram belysningslösningar som var i linje med ljuskonceptet, integrerade i arkitekturen, och samtidigt flexibla för framtida ommöblering. Idén om att skapa ett interaktivt golv föddes också sent. På tre veckor gick vi från tankar och skissartade idéer till utvecklad grafik och installation.”Den centrala idéen har varit att låta ljuset skapa en inspirerande miljö som känns naturlig och förhöjer känslor”

En lärdom vi tar med oss är att när tiden är knapp kan inget lämnas åt slumpen. Att vi kunde testa alla lösningar och material på förhand genom provbelysningar på plats och fullskaleprov i ÅF Lightings ljuslabb var en stor framgångsfaktor. Det nära samarbetet mellan oss ljusdesigners, arkitekt, inredare, installatör och King var helt avgörande, och ledde till att vi kunde påverka material, ytor, färg och konstruktioner. Slutligen, genom att vara med under installations- och byggskedet kunde vi försäkra oss om att ljuset kom att upplevas på det sätt vi tänkt oss och att resultatet blev det bästa möjliga.

King

Arkitekt: Adolfsson & Partners/BAU
Inredningsarkitekt: Adolfsson & Partners
Projektledning: Adolfsson & Partners
Projektteam: Martin Petersson, Tobias Olsson, Kai Piippo, Fanny Englund och Francesco Guastella
Interaktionsdesigner: 3D-sense
Elinstallatör: Stockholms Elpartner AB
Fastighetsägare: Hufvudstaden
Urval av leverantörer: Ateljé Lyktan, Fagerhult, iGuzzini, Luxlight, Ljusdesign Gävle, Martin Professional, Flux, Stockholm Lighting, Zero

Publicerad den 5 juli 2016
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här