Tema Ljusutbildning

Vad händer på utbildningarna?

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

KTH ALD

Ljus- och designutbildning i Arkitekturskolan

Vi har sedan 4 månader varit en ny ljusdesignavdelning på Arkitekturskolan. Sedan dess har vi undervisat en orientering och en seminariekurs inom ljusdesign till arkitekturstudenterna på årskurs 4 och 5. Ämnen är dagsljus inom arkitektur respektive grundkunskap inom ljusdesign. Vi har också inlett handledning av ett examensjobb med fokus på dagsljus och dess förhållande mellan fönster och arkitektur.

Examenarbete och den sista sträckan

Efter nio månader är nu sista kursen på Magister inom Ljusdesign klar. Vi har samarbetat med White Arkitekter för det sista huvudprojektet. Fyra utmärkta och inspirerande förslag presenterades till inrednings- och ljusdesignmedarbetare. Just nu fortsätter studenterna med sina arbeten med exjobben. Ämnena av årets ­examenarbete av våra studenter har varit, bl.a:

”Reaktivering av det offentliga rummet genom interaktiv belysning”, ”Ljus som konst i arkitektonisk ljusdesign”, ”Hållbar fasadbelysning från inifrånperspektiv”, ”Kanadensiskt LAMP-prisvinnare armaturdesignprojekt”, ”Psykologiska effekter av ljus”.

En självständig kurs i dagsljus är på gång och vi förbereder vår studieresa till Daylight Symposium i Berlin.

Planering framåt

Vi har över 130 ansökningar till nästa Magisterkurs som börjar i höst. Ansökningarna kommer från 30 olika länder. Just nu planerar vi samarbeta med Lights in Alingsås och KTH s 100-årsjubileum med två olika ljusinstallationer. Vi kommer att agera som Keynote-speaker på ”Living in Light – People before Buildings – Gate 21” i Köpenhamn.

Rodrigo Muro
Kursansvarig, KTH ALD

Jönköping University

Examenarbete och den sista sträckan

Det märks att terminen närmar sig sitt slut. Tillfällen med undervisning i sal tunnar ut och istället upptar projekt- och examensarbeten allt större del av studenternas tid.

Studenterna i årskurs 1 arbetar med sitt första stora projekt. Uppgiften är att planera belysning interiört för en industri. Konceptet är redan redovisat, nu återstår arbetet med den tekniska lösningen. Parallellt pågår workshops och övningar för att träna på delar som ska redovisas i projektet. Det är manuella och digitala beräkningar, CAD-ritning med littrering, dagsljusfaktorberäkning och nödbelysningsplanering. Det innebär även motivering för och planering av styrning, armatur- och styrförteckning, jämförelser och motivering med LCC, Pay-Off och LENI.

Examenarbete och den sista sträckan

I årskurs 2 närmar sig studenterna sin högskoleexamen då de läser det ”gamla programmet”. Våra studenter i årskurs 3 avslutar sitt kandidatpåbyggnadsår till sommaren. Båda grupperna är fullt sysselsatta med sina olika studier till examensarbetet. Ämnen som undersöks är t.ex. Artificiell belysnings inverkan på brott i offentlig miljö, Att se eller synas – belysning på gångvägar, Visualiseringar kontra upplevelse av ljus i rum och Skillnad i upplevelsen av ett horisontellt och vertikalt belyst kontorslandskap. Det ska bli väldigt intressant att ta del av deras slutsatser.

Utformningen av vårt nya kandidatprogram innebär nya kurser både till upplägg och, till viss del, även innehåll. Att vi har studenter som i år har fått stipendium från IALD samt blivit utsedd till ”40 under 40” visar att vi håller en hög kvalitet och det känns inspirerande att fortsätta vår utveckling av programmet utifrån branschens behov. Vi välkomnar alltid input från branschen och givetvis är både nya och gamla föreläsare välkomna till oss! Följ oss gärna på LinkedIn (Lighting Design, School of Engineering, Jönköping University) för att ta del av vad som pågår på skolan.

Johanna Glans
Programansvarig, JU

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare