En lockande vy över Winter Wonderland från vattnet och innerstaden. Foto: Nina Varumo
Monokroma bergochdalbanor målades med rörligt ljus för att locka besökare från staden. Foto: Nina Varumo
Entrén till Winter ­Wonderland och första vintervärlden Sagolunden inspirerades av nordiska ljusfenomen. Foto: Nina Varumo
Pop-up parkunderhållning på Järntorget under bergochdalbanan Vilda musen. Foto: Fredrik Söder/Parks and Resorts
Ljussättning av vinterattraktionen Rainbow Racers i den pixlade regnbågs­världen. Video mapping av Pixelfield. Foto: Fredrik Söder/Parks and Resorts
En konstinstallation längs boardwalk bestod av 18 pulserande ljusbågar, följt av 3m-höga pixelstavar i båda riktningarna. Foto: Nina Varumo
Effektljus

En vintersaga ­komponerad i ljus

Den 2 december 2022 förändrades Stockholms vintersilhuett av ett inbjudande sken från Gröna Lunds Tivoli. För första gången sedan invigningen 1883 hade nöjesparken öppnat sina portar mitt i vintern för gäster att upptäcka ett vintersagoland utan dess like.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Endast fyra månader innan ­premiär utsågs ett team av tre seniora ­ljus­designers till ”Head of Light”, med uppdrag att konceptualisera, projektera och projektleda den ­fullständiga visuella upplevelsen för Gröna Lunds största satsning någonsin: Winter Wonderland. Denna tematiserade upplevelse skulle pågå från 2 ­december till 8 januari, men på grund av föregående tema för Halloween skulle den möjliga installationstiden i parken endast vara i tre veckor. Med den tidsramen ville Gröna Lund förvandla sin fyra hektar-stora nöjes­park till fem magiska vintervärldar, fyllda av färg, parkunderhållning och aktiviteter för hela familjen. De ansvariga ljusdesignerna Peter ­Wennerberg, Oscar Nyström och Julia Ekman, som var och en driver sina respektive ljusdesignstudios, startade då samarbetet CO-LD (Cooperative Lighting Designers) för att tillsammans kunna genomföra uppdraget på utsatt tid. De fick fria händer att tolka och ljussätta kundens fem tematiserade vintervärldar och således omvandla hela parken med belysning inom gemensamt satta budgetmål.

Ljussättningen av vinter­attraktionen Disco Bumpers är en hyllning till 80-talets rullskridskohall.
Foto: Nina Varumo

”Det fanns ett stort förtroende från beställaren redan efter vår första konceptpresentation vilket möjliggjorde en konstnärlig frihet och inflytande . . .”

– Det fanns ett stort förtroende från beställaren redan efter vår första konceptpresentation, vilket möjliggjorde en konstnärlig frihet och inflytande i framtagandet av hela projektbudgeten, berättar projektledande ljus­designer Julia Ekman.

Om uppdraget

I sin roll som Head of Light designade och koordinerade ljusdesignerna alla konstnärliga och arkitektoniska ljusinstallationer i nöjesparken, med projektritade likväl som inhyrda armaturer. Som en del av anläggningens energioptimeringsplan uppdaterades befintligt styrsystem med ytterligare komponenter för att ­centralt kunna anpassa ljusnivåer, automatiskt släcka ner under stängda timmar, och möjliggöra dynamiska ljusscenarion som ljusdesignerna komponerade under slutfas. I uppdraget ingick även att projektleda hela belysningsprogrammet från budgetering till driftsättning, och därmed koordinera alla underleverantörer, inklusive video mapping för vilket tekniska lösningar och video­innehåll utvecklades i nära samarbete med beställaren och alla externa parter. Som resultat utvecklades de inledningsvis fem magiska vintervärldarna till 8 olika konceptområden, med 16 konstnärliga ljusinstallationer av specialtillverkade produkter och projektioner, en ljusshow för dagliga nyårsfiranden, dynamisk ljussättning av de två nya vinterattraktionerna: Rainbow Racers och Disco Bumpers, förprogrammerat scenljus till fyra dedikerade områden för pop-up liveframträdanden, samt video mapping-projiceringar på två olika fasader. Tusentals befintliga retrofit-ljuskällor med Tivoli-anda släcktes ner eller ersattes med LED-flamelights eller Bluetooth-styrda RGBW för att tillgodose konceptet i varje område. För att med minskad ljusförorening ­belysa bergochdalbanor och skapa dynamiska ljuseffekter i olika områden, monterades Ayrton LT-projektorer riktade nedåt från parkens högsta strukturer.

I Sagolunden iscensattes flera konstinstallationer för de yngsta gästerna med magiska väsen och skiftande belysning.
Foto: Fredrik Söder/Parks and Resorts

”Vi ville skapa en multidimensionell upplevelse, där ljuset känns inbjudande och spektakulärt på håll och ­samtidigt ge besökaren i parken en intim, ­interaktiv upplevelse.”

– Vi ville skapa en multidimensionell upplevelse, där ljuset känns inbjudande och spektakulärt på håll och samtidigt ge besökaren i parken en intim, interaktiv upplevelse, säger Creative Director Oscar Nyström.

Mest uppskattade

Bland de mest uppskattade ljusinstallationerna fanns de dynamiska ljusbågarna och pixelstavarna längs parkens boardwalk. Då denna strandpromenad inte lockade besökare med bergochdalbanan Twister vinter­stängd, fick ljusdesignerna i uppdrag att försöka engagera området med hjälp av ljus. Resultatet blev en tunnel av 18 stora ljusbågar, följt av 3 m-höga pixel­stavar i båda riktningarna som leder gästerna längs boardwalk och till den nya vinterattraktionen Disco Bumpers. Bågarna, en projektritad aluminiumstruktur klädd med RGB neon flex LED, pulserar fram färg och dynamiska mönster via DMX-kontroll.

Bågarna designades för att monteras och demonteras som Lego, menade att plockas ner efter Winter Wonderland och kunna återanvändas igen nästa år. För att kunna fästa bågarna i markbrädorna utan att borra hål utvecklades speciella klämfästen, och för att stå emot vind och slag stabiliserades installationen med vajrar mellan bågarna. Pixelstavarna, adresserbara var 10 cm, monterades i metallstegar för stabilitet, och programmerades att synkronisera med bågarnas ljusspel. För att göra upplevelsen än mer trollbindande ackompanjerades hela ljusinstallationen av ett platsspecifikt ljudlandskap.

Att realisera detta magnifika projekt med en produktionstid på 4 månader var minst sagt en utmaning, ­speciellt då projektet ställde extra krav på attraktionssäkerhet, extremt väder och gästflöden. Gröna Lund ­Tivoli har länge uppgett sig vara platsen där det omöjliga blir möjligt. Som det visar sig, med rätt projektteam, är det faktiskt sant.

”Att vi kunde leverera så pass hög kvalitet på så kort tid är beviset på ett fantastiskt engagemang från alla involverade parter.”

– Att vi kunde leverera så pass hög kvalitet på så kort tid är beviset på ett fantastiskt engagemang från alla involverade parter, menar Senior Lighting Designer Peter Wennerberg.

Med avsikt att återskapa denna framgångssaga i många år framöver har Winter Wonderland Gröna Lund intagit sin plats som den nya kronjuvelen i Stockholms vinterhorisont.

För att med minskad ljusförorening skapa dynamiska ljuseffekter i olika områden, monterades projektorer riktade nedåt från parkens högsta strukturer.
Foto: Nina Varumo

Publicerad den 14 februari 2023
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2023

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här