Inspiration flygplats
Ljuset leder och lyfter
Efter en omfattande om- och utbyggnad har Helsingfors-Vanda blivit en modern, mera tillgänglig flygplats.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantInne i byggnaden styr ljuset rörelsen, likväl som från i förbindelserna från närliggande tågstationen. Ljuset lyfter även fram arkitekturen, bland annat, det tredimensionella trätaket inne i avgångshallen. Taket är byggt av finsk gran och består av hundratals olika element som är 3 × 6 meter stora och väger 800 – 1 500 kilo.
Att montera taket var ett krävande pussel. Elementen CNC-frästes och samtidigt frästes exakta öppningar för de armaturer som bäddades in i undersidan av taket.
– Ljusdesignmässigt var avgångshallen en utmanande miljö, då planerna gjordes i ett tredimensionellt format, där höjden på armaturer varierar. Parallellt med ljusberäkningarna arbetade vi hela tiden med ljusvisualiseringsmodellen, säger ljusdesigner Juha Hälikkä från Ramboll Valostudio.
Projektet omfattar en ny tvåvånings entrébyggnad, en anslutande del, en modern parkeringsanläggning och en ny tillfart till Ringbanan, såväl som modifieringen av den gamla terminal 2. Utbyggnadsdelen togs i drift i december 2021, renoveringen av den gamla terminalen pågår till 2023. När allt är klart, är separata terminal 1 och 2 ersatta av en modern flygplatsbyggnad med en ingång och tydliga rörelseflöden. Med mera yta och luft vid gatena.
Entré
Det stora utomhustaket vid ingången till avgångshallen är gjord av samma trämaterial som undertaket inomhus. Ute har ljuslinjer integrerats i krockskyddsbänkarna framför avlämningsområdet. Stolparmaturerna har både upp- och nedljus, som kan justeras separat.
Avgångshall
Blickfånget i avgångshallen är det böljande trätaket, bestående av element som liknar höjdkurvor. Belysningen består av infällda armaturer i taket samt ett antal pendlade, med både upp- och nerljus. Den DALI-baserade lösningen är uppdelad i flera zoner och anpassar sig efter dagsljuset.
Säkerhetskontrollens färgsättning är ljusblå och syns på långt håll, för att underlätta orienteringen. Riktningen förstärks av LED-ljuslinjerna – en lösning som inspirerats av landningsbanan. Armaturerna är individuellt styrda efter rörelse.