Svenska Ljuspriset

Årets vinnare av Svenska Ljuspriset

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Vinnare interiör

Vyn Restaurant, Simrishamn

”Mjukt, varmt, intimt, lugnt och tryggt. Andningen går ner i tempo och du omsluts av en atmosfär som alla borde få uppleva.Detta är sannerligen en kulinarisk ljusupplevelse där receptet består av väl avvägda färgtemperaturer, ljusriktningar och ljusnivåer. Varje accent har ett syfte och helheten tillfredsställer varje smaklök. Kockarna och maträtterna är scenografiskt upplysta och det råder ingen tvekan om vem som har huvudrollen här. Ljusreceptet ger en verkligt lyckad vy!”

Med inspiration från Österlens unika ljus har Peter Rosenqvist ljussatt Daniel Berlins nya stjärnkrog Vyn i Simrishamn.  När gästerna bara ser solen som en glödande linje i horisonten och himlen övergår i en djupblå nyans ska upplevelsen av värme och trygghet kvarstå inomhus. Lugnt, omslutande kryddat med en känsla av förväntan är ledorden, en kulinarisk afton att upplevas med alla sinnen.

Både beställaren och arkitekten har förstått från början att ljussättningen är av yttersta vikt och Peter Rosenqvist har till och med fått vara med och välja färger och material för en optimal ljusupplevelse. Vyn aspirerar på att bli en av de bästa restaurangerna i världen och har idag två Michelin­stjärnor. Ljussättningen är därför i minsta detalj modellerad för att förstärka upplevelsen att detta är något alldeles speciellt, en upplevelse för livet.

Det har varit väldigt höga ambitioner, hur har du hanterat det hela utan att få prestationsångest?

– Jag älskar höga ambitioner i allt jag tar mig för, så när någon annan börjar prata samma språk blir jag snarare lugn än nervös, som om man hittat en ny bästa vän. Älskar utmaningen, att bli utmanad. Att få konstruktiv kritik från någon som är en mästare i sin genre ska man alltid se positivt på, det är så man utvecklas ännu ett steg. När den synen är ömsesidig är då det blir riktigt kul, säger belysningsplanerare Peter Rosenqvist.

Ljusnivån runt gästen är mycket låg, köket och skapandet av rätterna är teatraliskt belyst. Högt uppe ifrån skiner tunna, kyligare ljusstrålar ner och skapar dynamik åt rummen. Här och där kan optiska finurligheter hittas för den som är observant.

På Österlen, med en makalös vy över Östersjön (därav ”Vyn”) vill Daniel Berlin skapa ett kulinariskt upplevelsecenter med övernattningsmöjlighet. Byggnaden är en äldre gård, helrenoverad, om och tillbyggd i minsta detalj.

Ljussättningen utgår från en ljusdesigners perspektiv så dekorativa armaturer har hållits till ett minimum, och är då där för sina ljusmässiga kvaliteter. Det mesta ljuset kommer osynligt från olika nivåer för att lyfta fram kvaliteten i vackra byggnadsmaterial, möbler och de maträtter som presenteras.

Vad är den viktigaste lärdomen i projektet och vad var den största utmaningen?

– Det jag tar med mig från Vyn är hur relativt få involverade det krävs för att göra något riktigt bra när alla är på samma spår, har samma inställning och drar åt samma håll.

– Utmaningen var ofta att få dem som blev involverade att förstå detta, och att ambitionsnivån var långt högre än de flesta sprungit på tidigare. Men att se en hantverkare inse att hans eller hennes riktiga yrkesskicklighet faktiskt efterfrågades och se resultatet av det var som ett lyckopiller varje gång. Det var många som gick med rak rygg och högt huvud under bygget av Vyn, alla hade ett namn och gjorde skillnad.

Det här låter verkligen som ett drömprojekt, går detta att toppa? Om du fick välja fritt, vad skulle vara ditt drömprojekt?

– Alla projekt är olika, så att ”toppa” Vyn behövs kanske inte. Ett annat projekt behöver en annat uttryck och ska bjuda på en annan typ av upplevelse. Det gäller att fånga upp essensen ur det och få till en fungerande tolkning som matchar arkitekturen, inredningen och den stämning som önskas.

– Jag vill gärna hålla på med projekt där ambitionsnivån är hög, gärna mycket hög. Samtidigt skulle det vara en dröm att få bjuda på riktigt fina miljöer som många fler människor har tillgång till, gärna i sin vardag. Tänk om arbetsplatser hade ens hälften av den livsbejakande stämningen Vyn har, miljöer som visar respekt för oss som människor, vi är trots allt en ganska känslostyrd art här på jorden, även om många försöker visa på motsatsen.

Daniel Berlin har haft en väldigt klar målbild av vad han ville skapa med Vyn redan från början och har en gedigen erfarenhet från tidigare ställen om vad som fungerar eller inte. Han har, dessvärre, på grund av sin frus bortgång för några år sedan, också haft tiden att revidera vad som är viktigt i livet och hur han vill att framtiden ska se ut. Dessa tankar finns ihopkokade i idén om Vyn, ett litet paradis av lugn och harmoni som hans fru hade uppskattat lika mycket som han själv.

– Att få vara med i förverkligandet av något som har sin upprinnelse i en personlig tragedi är djupt hedrande. Där ligger en tyngd och förtroende långt utöver det vanliga i det som går långt in i själen. Kanske är det därför resultatet också berör andra, där ligger mycket själ, av många, i väggarna på Vyn, säger Peter Rosenqvist.

Om den tekniska lösningen

Många armaturer är modifierade för en ökad avbländning eller för att uppnå smalare ljusbilder, ett handarbete utfört av Peter Rosenqvist. Han har även modifierat de noggrant utvalda, snygga pendelarmaturerna väsentligt för att stävja störande ströljus.

Samtliga armaturer är styrda med DALI och programmerade för fyra olika scenarier helt beroende av tid på dygnet eller behov för stunden. I vissa kvällsscener är en majoritet av armaturerna dimmade till 1–5% av full effekt. Ingen armatur går någonsin på full effekt annat än under städning eller olycka.

En glad Peter Rosenqvist på prisutdelningen av Svenska Ljuspriset Foto: Casper Hedberg

 


Vinnare exteriör

Kalixbron, Kalix

”En enastående vacker och gracil ljusskulptur spänner över Kalixälven. Brons arkitektur och ljus är samstämt utmejslade med en precision likt en grafisk skalpell. Under designprocessen har armaturval, positioner, ljusspridningar och ljusnivåer minutiöst planerats med hjälp av en kraftfull spelmotor. Ljusdesignen bevarar landskapets höga natur- och kulturvärden och förhöjer möjligheterna till rekreation längs älven efter mörkrets inbrott. Ljussättningen av Kalixbron är stilren, säker och bekräftar devisen ’less is more’. ”

Kalixbron är en viktig länk på E4 och den enda förbindelsen från stadsdelarna Rolfs och Grytnäs till stadens centrum. Kalix­älven, med sin betydelse för staden och dess identitet, har haft huvudrollen i den vinnande brons ljusvision och arbetet med en ljussättning som skapar ett smycke över älven utan att konkurrera med kulturmiljön, älven och naturens magi. Önskan har varit att uppnå en effekt där bron smälter samman med det omgivande älvlandskapet och framhäver dess skönhet även under dygnets mörka timmar. Ekologiska aspekter och hänsyn till djurlivet i det känsliga älvrummet har också varit en viktig del av designprocessen.

Bron är en I-balksbro i betong och stål, där mellanstöden samspelar med överbyggnaden. En valvkonstruktion med vinklade sidor lättar upp konstruktionen och ökar det upplevda avståndet från vattenytan. Intrycket förstärks genom att belysningen framhäver valvens insidor och brostödens yttre silhuett. Att låta ljuset bidra till en trygg och inbjudande plats under brofästet var en del av intentionen att öka attraktiviteten både på nära och långt håll.

Vad var den största utmaningen och vad har du lärt dig av projektet?

– Det var att balansera flera komplexa faktorer för att hitta balansen mellan estetik, ekologi, trafikmiljö och sociala aspekter. En betydande utmaning var avsaknaden av provbelysning på plats när bron var färdigbyggd, vilket gjorde det svårt att förutse ljusnivåerna och hur armaturerna skulle fungera i den verkliga miljön. Ljussimulering och ljusberäkningar var kraftigt begränsade av den vanliga programvarans möjligheter. För att övervinna dessa hinder använde vi förutom vårt traditionella ljusprogram även avancerade visualiseringstekniker. Vår visualiserare använde en spelmotor för att skapa en realistisk representation av ljusdesignen så att vi kunde hitta de exakta armaturplaceringarna och ljusspridningarna, säger ­Caroline Zima, ansvarig ljusdesigner.

– Processen har lärt mig vikten av flexibilitet och kreativitet i lösningarna samt att noggrant planera för både tekniska och miljömässiga faktorer när fysiska tester inte är möjliga. Att navigera dessa utmaningar och leverera en ljusdesign som överträffade förväntningarna har varit en lärorik och givande erfarenhet.

Vad inspirerar dig och vad skulle vara ett drömprojekt?

– Jag har haft förmånen att arbeta med flera projekt som jag verkligen ser som drömprojekt. Att få vara en del av projekt där jag haft möjlighet att påverka och förbättra byggda miljöer har varit oerhört givande. Att samarbeta med andra discipliner har alltid varit en nyckel till framgång, och det är i dessa dialoger och samarbeten som de mest inspirerande och meningsfulla resultaten har skapats.

– Under det senaste året har jag haft möjlighet att bidra till flera spännande projekt, som utveckling av nya stadsdelar och restaureringen av Malmös centralstation samt satt upp belysningsriktlinjer för ett nytt demensboende. Dessa erfarenheter har både utmanat och belönat mig, och har stärkt min passion för ljusdesign och dess inverkan på vår omgivning. Att bidra till miljöer som gör verklig skillnad för utsatta grupper eller för barn och ungdomar är en hjärtefråga.

Kalixbron är ett tydligt exempel på vikten av ett nära och kontinuerligt samarbete med arkitekter, landskapsarkitekter, el, konstruktion, beställare och övriga intressenter. Tillsammans har projektgruppen kunnat skapa något unikt och meningsfullt. Denna upplevelse har verkligen visat vikten av samarbete och att en stark gemensam vision är avgörande för att nå de bästa resultaten.

– Att projektet nu lyfts fram i Svenska Ljuspriset är en fantastisk bekräftelse på att det vi skapat inte bara är funktionellt, utan också estetiskt och kulturellt betydelsefullt. Det inspirerar mig att fortsätta arbeta med samma passion och engagemang i framtida projekt, säger Caroline Zima och fortsätter:

– Att bli uppmärksammad i tävlingen betyder oerhört mycket för mig, både personligen och professionellt. Det här projektet var det första projektet där jag själv haft det fulla ansvaret för ljusdesignen, vilket gör erkännandet särskilt roligt.

Med respekt för kulturmiljön och den medeltida kyrkan i närheten, var visionen att skapa en subtil och hänförande upplevelse av bron som ett smycke över älven. Ljusdesign har använts som en integrerad del av konstruktionen och dess bärande principer, där en ljusreglerad effektbelysning framhäver form och material.

Även gångvägen intill bron har ljussatts för att skapa en inbjudande passage. Ljusnivåerna regleras så att ögat ska hinna vänja sig från den mörkare omgivningen.

Om den tekniska lösningen

Kraven på vädertålig teknik, hög synkomfort, god färgåtergivning och ljusreglage via DMX tillgodosågs med integrerad belysning i brokonstruktionen. Armaturerna riktades för att framhäva underbyggnadens silhuett och minimera spilljus i vattnet. Optik och släpljus i valvens överkant accentuerar brostödens dekorativa bågform, medan högt placerade armaturer på arm belyser de diagonala ytterkanterna. Bländskydd döljer ljuskällan och ljusnivåerna regleras med respekt för omgivningen. Tio ljuszoner fördelade på fem brostöd svarar mot stödens olika höjd från vattenytan. Dolda kopplingsdosor och driftdon nås från upphängda installationsbryggor under vägbanan. Tack vare en modellering med smal ljusspridning blir dessa mindre synliga i den mörka delen av brostödet.

Lyckliga vinnare vid prisutdelningen: Caroline Zima och Carl Martinsson.
Foto: Casper Hedberg

Juryn utsåg Kalixbron som Sveriges bidrag att tävla om den nordiska ljuspriset som arrangeras vartannat år.


Hedersomnämnda

Interiör – Nelly Flagship store, Stocholm

Interiör – Vildmannen 7 / Cirio, Stockholm

Exteriör – Hisingsbron – Apeggio, Göteborg

Exteriör – Stora torg, Eslöv

 


Fakta om tävlingen

Svenska Ljuspriset är en årlig tävling som vill lyfta den höga nivån av ljusdesign i Sverige. Tävlingen arrangeras av de tre belysningssällskapen: Svenska Belysningssällskapet, Sydljus och Västljus, i samarbete med tidningen Ljuskultur. Årets tävlingsomgång är den 32:a i tävlingens historia. Priset delades ut den 3 september på Ljusdagen på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Årets jury:

Juryordförande: Katarina Hennig Ruberg, ljusdesigner, MSLL, IALD, Landskapsarkitekt MSc, PhD-student i Miljöpsykologi, Lunds universitet – ­representant från Sydljus.

Johanna Glans, ljusdesigner, lärare i ljusdesign och ­programansvarig för ljusutbildningen vid JTH – ­representerar Svenska Belysningssällskapet.

Mauritz de Vries, ljusdesigner, senior ljusdesigner inom scen och urban ljusdesign, Ambient Ljusdesign representerar Västljus.

 

Huvudsponsor:

 

 

Tävlingsarrangörer:

Publicerad den 26 september 2024
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2024

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här