Anatomiska teatern sett från översta raden ner mot obduktionsbordet.
Konstsamlingarna på ­våningsplan 4. Ljusdesign av Transpond, verksamhetens ljusdesinger.
Butik och reception. Foto: Jansin & Hammaling
Svenska Ljuspriset

Gustavianum, Uppsala – Vinnare interiör

Under Ljusdagen den 3 september tillkännagavs årets vinnare av Svenska Ljuspriset på Södra teatern i Stockholm. Nyrenoverade Gustavianum i Uppsala tog hem vinsten i inomhusklassen.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Ljuset lyfter historien

Gustavianum är en av Uppsalas äldsta byggnader och förvaltar universitetets magnifika samlingar av arkeologiska föremål, konst, mynt, vetenskapshistoria och mycket annat och är en viktig plats för universitetets samverkan med det omgivande samhället. Det är ett statligt byggnadsminne av mycket stor historisk betydelse för staden. Gustavianum ägs och förvaltas av Statens fastighetsverk (SFV) – med Uppsala universitet som hyresgäst.

Bjerkings ljusdesigner har ansvarat för att projektera fastighetetens belysning för SFV och Transpond för museets verksamhet.

Om visionen

I Gustavianum är små ändringar tillåtna, ändringar är bygglovspliktigt och ändringar kräver tillstånd av Riksantikvarieämbetet. Belysningen har därför anpassats till befintliga lägen med minimal åverkan på ytskikt.

Inuti har Gustavianum vita putsade väggar och svarta ståldetaljer. Trapphallens golv är av kalksten och utställningarnas av vitpigmenterat trä. Ambitionen var att belysningen skulle skapa en fräsch känsla i putsen men samtidigt en mjuk och varm i kontrast till det något grönaktiga ljuset från befintliga lyktlampor i valven och i taken i trapphallen. Ganska sent i projektet bestämdes det att de antika lyktorna från tidigt 1900-tal med grönaktigt glas skulle återbrukas och här blev utmaningen att balansera det för att ge ett ljust och fräscht uttryck. Otaliga provbelysningar och visualiseringar har gjorts för att uppnå det vinnande resultatet.

Visionen var att skapa fonder av ljus på väggar för att öka synbarheten för synsvaga, då de befintliga taklyktorna samlade det mesta av ljuset uppe i taken. Att få mer ljus på golven var också ett brand- och tillgänglighetskrav. Målet med ljussättningen var att byggnaden skulle upplevas ljus och fräsch och inbjudande, att med variation av mörkare och ljusare väggar lyfta fram byggnadens alla pelare, valv och stålräcken.

När det gäller Anatomiska teatern var målsättningen att återge dekormåleriet på ett magiskt sätt med hjälp av den nya belysningen. Det invändiga ljuset i rummet är en del i Uppsalas belysta landmärken kvällstid.

Om lösningen

Det största utmaningen var att hitta diskreta lägen för tillägg belysning och dölja installationer, i en byggnad utan undertak och där endast små ändringar var tillåtna. Många tester gjordes på plats tillsammans med arkitekt och antikvarie som sedan ledde till spårningsunderlag för infällda kablar i putsen.

– En annan utmaning var att där det var låga takhöjder hitta lösningar fria från bländning och samtidigt skapa en behaglig och vacker ljusmiljö. Här jobbade vi med små, dikt takarmaturer med två olika optiker, samt en nogsam avvägning av placeringar för att ljuset skulle hamna rätt i höjd på väggar. Vi hade nämligen också en uppgift att lösa ljus för verksamhetens skyltning, som var målade rumstexter på väggar. I takvalven har vi även använt oss av indirekt ljus i takvalv, säger Stina Marsh, ansvarig ljusdesigner för fastighetsägaren.

Hanna Wistrand, en av projektledarna hos beställaren Statens fastighetsverk, är stolt över alla inblandade och det fina museet och är förstås mycket glad över utmärkelsen:

– Hänsyn har tagits till byggnaden och föremålen som ska visas i museet. Det har gjorts en fin avvägning av vad som ska lyftas fram och med hjälp av ljuset och vad som ska belysas lite mera subtilt. Ett bra sam­arbete har genomsyrat projektet och ljus­designer Stina Marsh har haft samtal med husarkitekten, antikvarien och verksam­heten för att få med sig allas olika fokus.

– Vi kan glädjas åt att alla kan få njuta av byggnadens alla detaljer och museets föremål som nu förstärks fint med ljussättningen, säger Hanna Wistrand.

Anatomiska teaterns förrum och utställning.
Foto: Jansin & Hammaling

Vestibul och trapphall.
Foto: Jansin & Hammaling

Två frågor till Stina Marsh:

Vad är du mest nöjd med gällande slutresultatet?

– Gestaltningsmässigt är jag mest nöjd med upplevelsen i Anatomiska teatern och hur rummet förändras varifrån man står som betraktare. När du tar dig högst upp och tittar ner blir du förvånad över hur intensivt ljuset återger färgerna i dekormåleriet, det blir något av en ”wow”-känsla. Det är en annan upplevelse på våningen under, där ­seendet påverkas av det kalla dagsljus­insläppet från kupolen.

– Det som gläder mig mest är att personalen uppskattar sin nya ljusmiljö. Vi hade en svår uppgift att lösa för de kontorsarbetsplatser som skulle inrättas på vinden där det var för lite dagsljus. Där använde vi flera olika ljustekniker, belysning med ”sun-like” dioder och allmänljuset och vertikalljuset i rummet kan ljusregleras i olika grupper. Viktigt var också att personalen individuellt skulle kunna påverka ljuset i sin arbetsmiljö.

Vad betyder det för dig att vinna Svenska ­Ljuspriset?

– Det är en fantastisk känsla att bli tilldelad priset och det tog ett tag innan det sjönk in att vi faktiskt vunnit. Detta betyder så mycket för mig och att juryn sett det vi ville förmedla med ljuset.

Två frågor till Andreas Kvarnström, Transpond:

Vad var den största utmaningen i ljussättningen av utställningen?

– Det mest utmanande har varit att undvika bländning från armaturerna själva och blänk som skapas i tavlorna när skenorna hänger högt upp som det gjorde i vissa salar. Viktigt är då att förstå flödet av besökare så att det vid första anblick inte bländar eller blänker. En till sak är att få texter och skyltar väl belysta utan att tillägna extra armaturer till alla positioner då det skulle bli ohållbart ekonomiskt.

Hur tycker du att samarbetet fungerat med olika team för fastighetsägaren och verksamheten? 

– Det har varit toppen, personalen och ledarna för projektet har varit kompetenta och roliga att lära känna.

Från vänster:
Johannes Anderman, Bjerking
Niklas Henestål, ELAK
Stina Marsh, Bjerking
Mathias von Schlieben, Statens Fastighetsverk
Hakan Dogan, ELAK


Medverkande

Beställare: Fastighet: Statens ­fastighetsverk SFV. Verksamhet: Uppsala universitet och Gustavianum

Belysningsplanerare: Fastighet:
Stina Marsh, ljusdesigner LD Bjerking. Verksamhet: Ulf Petersson och Alexander Kvarnström, Transpond

Arkitekt: Fastighet: Hidemark & Stintzing. Arkitekter: Jacob Hidemark och Idha Övelius. Verksamhet: Note Design
Studio: Jesper Mellgren

Utställningsformgivare för ­konstutställningen: Anna Skagerfors

Elkonsult: Bjerking: Jan Karlén

Elentreprenör: ELAK: Niklas Henestål, projektledare

Byggentreprenör: Byggconstruct: Anders Lusth, platschef


Svenska Ljuspriset

Fakta om tävlingen

Svenska Ljuspriset är en årlig tävling som vill lyfta den höga nivån av ljusdesign i Sverige. Årets ­tävlingsomgång är den 33:e i tävlingens historia.­

Priset delades ut den 3 september på Ljusdagen på ­Södra teatern i Stockholm.

Årets jury:

Mauritz de Vries (juryordförande) senior ­ljusdesigner inom scen och urban ljusdesign, Ambient Ljusdesign – representerar Västljus.

Åsa Gullstrand oberoende ljusdesigner LD, belysnings­ingenjör hos Malmö stad – representant från Sydljus.

Rodrigo Muro arkitekt, ljusdesigner, industridesigner, lärare och programansvarig för utbildningen på KTH ALD – ­representerar Svenska belysningssällskapet.

Tävlingsarrangörer:

Huvudsponsor:

Publicerad den 25 september 2025
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2025

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här