Platsen under Mölndalsbron har fått en ­inbjudande identitet. Foto: Ulf Celander
Svenska Ljuspriset

MiMo under bron, Mölndal – Vinnare exteriör

Under Ljusdagen den 3 september tillkännagavs årets vinnare av Svenska Ljuspriset på Södra teatern i Stockholm. MiMo under bron i Mölndal tog hem vinsten i exteriörklassen.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Från icke-plats till mötesplats

Projektet handlar om en yta på Broplatsen under Mölndals bro, mellan Gallerian och Göteborgsvägen. Platsen har byggts på under senare år och stora byggnader står dikt an på flera sidor så att det blivit en kombination av inom- och utomhusmiljö. Det blev en plats som människor upplevde mörk och otrygg även på dagtid och kommunen har fått många klagomål. Utifrån den negativa upplevelsen av platsen har Mölndals stad velat göra något extra och har haft en hög ambitionsnivå genom projektets alla faser – från detaljplan till utförandeentreprenad.

Cortenväggen
med släpljus. Foto: Ulf Celander

Visionen

Målet har varit att skapa en god, avbländad ljusmiljö med omsorg om detaljer samt ”något extra” för platsen.

Om belysningslösningen

För att underlätta drift och underhåll används enbart ett fåtal typer av armaturer. Allmänljuset består av downlights och spotlights med olika spridningsvinkel. Som en flört till Mölndalslyktan, som Hanna Hermansson och Parviz Dadgostar tog fram till innerstaden i samarbete med Mölndals stad och Fagerhult, har pelarlyktor utvecklats tillsammans med Luxlight. Pelarlyktorna ger vertikalljus samt fungerar som identitetsbärare och smycken för platsen. För att ytterligare underlätta orienterbarheten och förstärka rumskänslan har den långa cortenväggen försätts med släpljus.

Pelarlyktorna är klämda runt pelarna och sitter endast med ett fåtal skruvar för att inte skada bronskonstruktionen. Lyktorna är utformade så att det är enkelt att byta drivdon och/eller LED-list om det skulle behövas.

Om styrningen

Styrning har varit A och O för att få en mångsidig anläggning som kan svara upp mot olika behov under dygnet. Anläggningen styrs med DALI och som grund finns en dagsscen och en kvällsscen. Övergången mellan sker mjukt för att minska upplevelsen av förändring.

En yta styrs separat för att möjliggöra för event och annat. Mölndals stad belysningsansvarige kan styra anläggningen från sin mobil.

Utmaningar

Projektet har inneburit flera stora utmaningar. Självfallet har en del handlat om tekniska aspekter som infästningar, styrning och så vidare, men den största har ändå varit att få en så pass ”rå” plats att upplevas trygg, tilltalande och lagom ljus under hela dygnet. I och med att de andra övriga gestaltande inslag – som växtväggar och bänkar – föll bort under projektets gång kom hela uttrycket till slut att vila på belysningen ­och ljusgestaltningen.

När skalan är så enorm är det dessutom svårt att göra en provbelysning som ger rättvisa. De delar som gått att testa till bra nivåer är ljuset på cortenväggen men allmänljuset har varit klurigt. Hanna Hermansson, som varit ansvarig ljusdesigner i projektet, har många års erfarenhet av exteriör belysning, men detta uppdrag var extra klurigt.

– Jag känner mig trygg i de ljusnivåer som är lagom ute när det är mörkt. Men på dagen då? Hur ljust behöver man ha då? Dessutom i ett utrymme som känns som inomhus och utomhus samtidigt. Vi har tittat på andra projekt och hittat en samstämmighet kring vad vi uppfattar som tillräckligt ljust under dagtid. Sedan har vi ljusberäknat och projekterat utifrån de nivåer vi ljusmätt upp. Jag var rejält nervös första gången jag kom dit efter att de tänt upp – skulle det känns bra? Det gjorde det och axlarna kunde sänkas.

Tack vare den vinnande ljusgestaltningen har platsen förvandlats till en trygg och tillgänglig plats dygnet runt. Den kan nu brukas som en del av Mölndalsbornas ­offentliga rum.

Örjan Nordlinder, projektledare från Mölndals stad, är mycket nöjd med resultatet.

– Jag tycker att ljussättningen blev riktigt bra. Eftersom vi kan växla mellan dag- och nattläge på olika sätt känns platsen väl belyst oavsett tid på dygnet. Vi upplever att platsen känns mer trygg nu jämfört med hur det var innan då det var ett mindre antal belysningspunkter som vi inte kunde styra, bara låta det vara tänt dygnet runt.

Han fortsätter:

– Som kommun tycker vi att det är roligt att det vi gör uppmärksammas och kanske kan göra så att utomhusbelysningen kommer med i tidiga skeden när staden byggs ut i nya områden.

Två frågor till Hanna Hermansson

Vad vill du lyfta för framgångsfaktorer i detta projekt?

– Den största framgången har varit att vår beställare från allra första början och genom hela projektet har varit noga med att belysningen är viktig och att det ska finnas möjlighet att göra en bra anläggning. De har stöttat och hjälpt oss hitta vägar framåt när vi har skissat på infästningar etc. Ingen broförvaltare gillar att någon perforerar ens konstruktion med massa skruvar, men vi har haft en god dialog och kommit fram till bra och hållbara lösningar. Hela projektgruppen har dessutom varit nyfikna på våra idéer och hejat på och hjälpt oss ta dem hela vägen genom projektet. Vi började ju vid skissbordet med en gestaltningsbilaga till detaljplanen och det är en lång väg att hålla i genom alla olika skeden fram till slutlig injustering.

Vad betyder det för dig att vinna Svenska ­Ljuspriset?

– Det gör mig väldigt stolt att ha vunnit Svenska Ljuspriset. Dessutom med ett projekt som är en ganska ruff betongdjungel. Jag brinner verkligen för den här typen av platser och det är en ynnest att få jobba med ytor som är en del av det offentliga rummet. Vi har verkligen glatts åt varenda steg framåt i tävlingen – bara att juryn ens ville komma och titta kändes som en seger. Jag är så glad att de såg oss och vad vi ville åstadkomma samt att den här typen av projekt får synas. Motiveringen de skrivit om projektet är det finaste betyg jag fått i mitt arbete!

Parviz Dadgostar, L­ightwise och Hanna Hermansson, Projektteknik Ljus
Foto: Casper Hedberg


Medverkande

Beställare: Mölndals stad

Belysningsplanerare: Hanna ­Hermansson, Projektteknik Ljus (koncept utvecklat tillsammans med Parviz Dadgostar, Lightwise)

Arkitekt: Systra (tidigare Atkins)

Elkonsult: Projektteknik Ljus

Elentreprenör: Göteborgs Vägbelysning

Belysningsleverantörer: Luxlight, Bega, iGuzzini


Svenska Ljuspriset

Fakta om tävlingen

Svenska Ljuspriset är en årlig tävling som vill lyfta den höga nivån av ljusdesign i Sverige. Årets ­tävlingsomgång är den 33:e i tävlingens historia.­

Priset delades ut den 3 september på Ljusdagen på ­Södra teatern i Stockholm.

Årets jury:

Mauritz de Vries (juryordförande) senior ­ljusdesigner inom scen och urban ljusdesign, Ambient Ljusdesign – representerar Västljus.

Åsa Gullstrand oberoende ljusdesigner LD, belysnings­ingenjör hos Malmö stad – representant från Sydljus.

Rodrigo Muro arkitekt, ljusdesigner, industridesigner, lärare och programansvarig för utbildningen på KTH ALD – ­representerar Svenska belysningssällskapet.

Tävlingsarrangörer:

Huvudsponsor:

Publicerad den 25 september 2025
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2025

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här