Från vänster: Kai Piippo, ÅF Lighting; Simon Malmström, numera Tengbom; Mona Hellman, ÅF Lighting; Lars Ocklund, numera Göteborgs stad; Catharina Nordenstedt, Statens Fastighetsverk och Kolbjörn Waern, Waern Landskapsarkitektur.
Ljuset är så naturligt så att det framstår som om ljussättningen var gjord med gamla tiders illumination.
Svenska Ljuspriset

Koppartälten, Hagaparken

Hedersomnämnande

Hallå där, ljusdesignteamet bakom Koppar­tälten! Vad är ni allra mest nöjda med när ni ser på det färdiga resultatet?

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Att vi har fått platsen att leva även under dygnets mörka timmar oc h att vi på ett tydligt sätt har lyckats lyfta fram ett kulturarv. Något som vi också tycker är roligt är att det märks när man är på plats och på sociala medier att allmänheten också uppskattar en god ljussättning.

Vilka är de viktigaste framgångsfaktorerna för att projektet blev så lyckat?
Ett bra samarbete med beställare och entreprenör. Ett projektteam som hela tiden jobbar tillsammans, målinriktat utan prestige.

Vilka var de största utmaningar och ­viktigaste lärdomar, som ni kan ta med från projektet?
– Att projekt som dessa kräver om möjligt en ännu större delaktighet fram till färdigt resultat då det kan dyka upp överraskningar på vägen. Vi vill också framhäva vikten av att jobba prestigelöst mellan olika kompetensområden. Ibland lite jobbigare, men alltid mycket bättre slutresultat.

Berätta vilka ni är, vad ni har för bakgrund och syn på ljus. Har ni några speciella ­frågor som ni brinner speciellt mycket för?
Simon Malmström: Jag är ljusdesigner numera på Tengbom arkitekter i Göteborg, utbildad på högskolan i Jönköping. Innan utbildningen så jobbade jag som elektriker och det var där min nyfikenhet att lära mig mer om ljus började. Jag strävar alltid efter att ljuset ska upplevas som en naturlig och självklar del i de miljöer vi skapar, där utformningen alltid ska stödja verksamhet och arkitektoniskt uttryck.

Janica Wiklander: Jag är numera kontorschef på Tengbom och driver tillsammans med mina fantastiska kollegor med passion för ljus även Studio Ljus på Tengbom.

A och O för mig är vikten av samsyn och egenansvar såväl på arbetsplatsen som i projektteam. För mig är detta en nödvändighet för att med kollektiv intelligens skapa innovativ och hållbar ljusarkitektur.

Lars Ocklund: Jag är inredningsarkitekten som nu blivit ansvarig för drift och underhåll av belysningsanläggningen i Göteborgs stadsrum. Med lång erfarenhet av arbete med ljusdesign och belysning i stadsrummet som fasader, gator, vägar, broar, torg- och platser strävar jag alltid för att arbeta i balans mellan funktion och estetik med fokus på de människor som kommer att använda utrymmet.

Mona Hellman: Jag kommer från vägsidan från början och började arbeta med gatubelysning för 25 år sedan och de 15 sista åren har jag enbart arbetat med belysning i offentlig miljö utomhus. Drifts­frågorna ligger mig varmt om hjärtat då jag har arbetat en hel del som byggledare för belysningsinstallationer och driftentreprenader. Ljuset i vår offentliga miljö är till för de som vistas där.

Vad har ni för intressanta projekt på gång just nu?
Simon Malmström: Just nu är jag i fullgång med att förberedelserna inför Lights in Alingsås där jag tillsammans med en kollega kommer delta som Workshop head vid en av stationerna. Bortsett från det så jobbar jag även med nytt kontorshus i Göteborg.

Janica Wiklander: Vi arbetar med ljus till vår WAF ( world architecture forum ) nominerade projekt Allingsås Tingsrätt. Spännande att vi som workshopledare från Tengbom får arbeta med vår byggnad i årets upplaga av Ljus i Allingsås.

Och sedan fortsätter vi med utveckling av Studio Ljus. Där vi ser en spännande utveckling tillsammans med vår studio Arch Tech i digitaliseringens era.

Lars Ocklund. Förutom arbetet med planering och styrning av den dagliga driften uppskattar jag mycket arbetet med de konstnärliga projekten Light and Art, inom ramen för Trygg och Vacker Stad. I tätt samarbete mellan ljusdesigner och konstnär tar projektet hand om otrygga och misskötta platser i staden. Tillsammans lyfter duon platserna till oanade konstnärliga höjder vilket ger stort mervärde och nytta för göteborgarna.

Publicerad den 16 oktober 2017
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2107

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här