Foto: Hiro Okada
Foto: Hiro Okada
Intervju

Japanskt vs svenskt ljus

Rytmiskt dunkande ljuskaskader sköljer över höghusens fasader. Iskalla lysrör över pachinkohallens kulmaskiner; det färgglada blinkandet syns ända ut på gatan. Bara ett stenkast bort löper dunkla gränder kantade av låga bostäder. Ett och annat fönster lyser i mörkret med ett bländande vitt ljus. Stora kontraster. Japan i ett nötskal?

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Njae, säger Kaori Endo. Tokyo kanske. Men knappast Japan som helhet.

Kaori Endo är ljusdesigner i Sapporo. Där är det betydligt lugnare. Också ljusmässigt. Där driver hon sitt Kaori Endo Lighting Design, ett av två ljusdesignföretag i provinsen Hokkaido med över fem miljoner invånare och Sapporo som största stad.

Efter skolan studerade Kaori Endo konst och design på universitetet. Hon jobbade under en period på en ljusdesignbyrå i Tokyo, men tyckte tempot där var alltför intensivt.

Hon ville dock lära mera, intresset för ljusdesign och särskilt dagsljus växte. Hon bosatte sig i Sverige och tog en masterexamen i ljusdesign på KTH år 2010.

I Japan finns visserligen yrkesskolor som lär ut ljusdesign men inga ljusutbildningar på universitetsnivå, åtminstone inte i hennes stad. Allt om ljus sorterar under ämnet arkitektur. Kaori Endo hann jobba på två olika ljusdesignkontor i Stockholm innan hemlängtan blev för stark. 2014 flyttade hon tillbaka till Japan.

Insikter och erfarenheter från åren i Sverige har Kaori Endo införlivat i sin designfilosofi. Så här skriver hon bland annat på sin hemsida (fritt översatt):

”I Sverige med sina dramatiska förändringar av dagsljuset från sommar till vinter, insåg jag att det naturliga ljuset påverkar våra liv, våra känslor och även våra estetiska sinnen väsentligt. Människor där förstår intuitivt betydelsen av ljus. Varm belysning är nödvändig under en mörk och kall vintertid.

Mitt mål är att bidra till människors dagliga liv genom att förbättra livskvaliteten med hjälp av varm, tröstande belysning här i norra Japan men också på andra platser i landet och så småningom förhoppningsvis också utomlands.”

Nog finns det fog för att påstå att Kaori Endo är en god ambassadör för och importör av svensk ljusdesign.

Kaori Endo arbetar brett, erbjuder både exteriöra och interiöra tjänster. Hon gör även tillfälliga ljusinstallationer, konsulterar i ljusfrågor och föreläser om belysning både på universitet och i andra sammanhang.

– Ofta handlar föreläsningarna om ljus och liv i Sverige. Om hur ljuset kan förbättra livet. Sverigetemat är populärt, berättar hon.

Att vara ljusdesigner i Japan

Det var inte helt lätt att etablera sig när hon kom tillbaka. Men nu ramlar uppdragen in. Ännu så länge har hon inga anställda, när det blir för mycket att göra kan hon få hjälp från kollegor på andra platser i landet.

Det finns många ljusdesigner i Japan, de flesta i Tokyo. Ändå görs ljussättningar oftast av armaturleverantörer som har inhouse-anställda ljusplanerare. Ljusdesigneryrket är inte erkänt ännu. All kommersiell utomhusreklam gör ofta ljusmiljön kaotisk i städerna; ljusdesigner anlitas praktiskt taget aldrig för att jobba med själva gatumiljön. Tyvärr, menar Kaori Endo. Men i somliga arkitekturprojekt fungerar samarbetet mellan arkitekter och ljusdesigner trots allt och slutresultatet blir då lugnare och mer enhetligt. Fast ofta tar arkitekterna hand om dagsljusfrågorna själva.

– Hos er gör ljusdesigner dagsljusberäkningar och ger förslag på dagsljuslösningar. I Japan är dagsljus en sak, artificiellt ljus en annan. Dagsljus är inte något en ljusdesigner ska syssla med, det ska arkitekten göra. En viss begreppsförvirring råder också. Ordet ”ljusdesigner” handlar på japanska mer om belysning. Ofta tror folk att jag bara designar lampor.

Annars skiljer sig inte arbetsprocessen när det gäller att formge ljus mellan Japan och Sverige. Däremot är arbetskulturen annorlunda.”Jag jobbar mycket mer med detaljer nu än när jag var i Sverige.”

– Här finns många hierarkier. Arbetslivet är mansdominerat, särskilt inom arkitekturområdet. Mycket traditionellt tänkande. Jag, som jobbat i ett progressivt Sverige, känner ibland att vi ligger minst trettio år efter. Men alla är ansvarfulla, hjälpsamma och jobbar hårt. Punktlighet är viktig så mina projekt blir alltid färdiga i tid. Det är positivt, tycker Kaori Endo.

Japanska hemmiljöer präglas oftast av jämt vitt ljus som är främmande för svenskar. Däremot kan ofta hotell och restauranger till exempel vara mer dämpat, professionellt ljussatta. Kontrasten mot det stickiga vita ljuset i hemmen är stor. Kaori Endo ser som sin uppgift att förändra situationen, att skapa ljusmiljöer med bättre stämning.

Hon menar också att medvetenheten om sambandet ljus-hälsa är låg. Kanske känner svenskar intuitivt ljusets betydelse eftersom alla upplever så stora skillnader under året medan japaner är mer okänsliga; det finns så mycket dagsljus hela tiden. I forskningsvärlden pågår dock både intressanta projekt som poängterar ljusets betydelse men kopplingen till människors vardagsliv görs sällan.

– Det försöker jag tala om hela tiden, säger Kaori Endo. Den åldrande befolkningens behov av anpassat ljus diskuteras knappast heller. Med LED som är lättare att styra blir det nog att annorlunda framöver. Men det går långsamt. Jag har ett uppdrag just nu, ett kontorshus. Där försöker jag arbeta på annorlunda sätt än vad som är brukligt här. Med ett ljus som växlar färg. Vitare på dagen och lägre ljusnivåer på kvällen. Beställaren är med på noterna. Så visst händer det saker här också.

För Sverige att lära sig

Under vårt samtal via Skype har Kaori Endo talat mycket om vad Sverige (och hon själv numera) kan lära ut om ljus och ljusdesign till Japan. Finns det då ingenting inom ljusområdet som Sverige kan få i retur?

– I Sverige arrangeras visserligen ljusfestivaler men de är mest till för att betvinga höstmörkret. För japaner är årstiderna både viktiga och vackra. Enligt traditionen promenerar och picknickar människor i parkerna för att titta på körsbärsblommor eller höstlöv. Många trädgårdar har tillfälliga ljusanordningar som framhäver olika träd och buskar under olika perioder. En fin kombination av tradition och belysningsdesign. Det borde kunna inspirera er.

– Sen tänker jag på en annan viktig sak. Japanska arkitekter och ljusdesigner är väldigt noga med detaljer, till exempel integrerad belysning eller jämn och gradient ljusfördelning som mildrar skarpa gränser med mera. Jag jobbar mycket mer med detaljer nu än när jag var i Sverige. Kanske kan det vara något vi kan föra ut till andra?

Upplysta ­snöskultpturer

Låt oss titta lite närmare på ett projekt med svensk-japansk koppling som Kaori Endo arbetat med nyligen. I februari invigdes den återkommande snöfestivalen i Sapporo. 2,5 miljoner människor besökte festligheterna under veckan den pågick och fick då bland alla snöstatyer och snöbyggnader beskåda en kopia i halv skala av Storkyrkan i Stockholm (ca 15 m hög, 26 m bred och 16 m djup). 1 200 personer arbetade i omkring en månad för att få den klar.”2,5 miljoner människor besökte festligheterna.”

Snökyrkan ingick i jubileet ”Sverige–Japan 150 år” som firas under 2018 på olika sätt. Kaori Endos uppgift var att ljussätta byggnaden. Resultatet blev sex olika scenerier, 10–15 sekunder långa, som växlade i en två minuters-loop. Inspiration fick hon från den svenska naturen. Det hela blev både scenografiskt och vackert.

Om Sapporo Snow Festival

En av värdens största snöfestivaler, med över ­2 miljoner besökare från hela värden varje år. I år besöktes festivalen av ca 2,5 miljoner personer. Snöstatyer och byggnader byggs på flera platser i Sapporo och den största platsen för festivalen är i Odori Park i centrala Sapporo. (Odori betyder ­”storgata”)

Klimatet i Sapporo är relativt kallt, med mycket snö på vintern. Klimatet är ganska likt Sveriges så också naturen. Dock finns det en stor skillnad: dagsljuset är betydligt starkare än i Sverige.

 

Publicerad den 17 oktober 2018
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2018

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här