Gästkolumnen
Mer än grädde på MoSet!
Som ljusdesigners kallas vi ofta in sent i projekten ombedda att piffa till det sista – hälla grädde på moset! Tyvärr kan ingen grädde i världen rädda upp ett misslyckad mos och resultatet blir allt för ofta glättiga omslagsbilder med urvattnat innehåll.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantAtt arbeta med ljusdesign bör alltid innefatta mer än att erbjuda grädde på moset. Visst kan vi skapa oerhört mervärde genom utsmycknadsbelysning och visst är det tillfredställande att knäppa sin money shot till invigningen, men måste vi välja så är det nog ändå moset vi bör arbeta med och fokusera på.
Att vara med i processen från start till slut är en oerhört tillfredställande uppgift som vi som ljusdesigners tyvärr alltför sällan får uppleva. Att tillreda en god bas på vilken dekorationen vilar är dock inte enbart en ynnest för oss som ljusdesigners utan även ett framgångsrecept för våra beställare. Det är här vi kan göra den verkliga skillnaden genom att lägga grunden inte enbart för ett lyckat projekt, utan även för en mer hållbar värld. Genom att få arbeta med helheten kan vi nämligen med kunskap och färdighet dramatiskt minska miljöbelastningen som belysningen utgör. Vår långsiktigt hållbara design medför, som bekant, väsentligt lägre energianvändning än den urvattnade standardprodukten som dessutom ingen vill ha.
För det nyligen invigda (men fortsatt en god bit från färdigställda) Mall of Scandinavia, eller MoS som det interna arbetsnamnet varit, handlade uppdraget aldrig om att hälla grädde på moset – att försöka snygga till en halvtaskig bas. Uppdraget som gavs var istället att tillreda ett så ypperligt fint grundrecept att något upplyftande ögongodis inte skulle behövas.
Nog är det ändå så att spektakulära installationer som den i Dining Experince (de knappt 3300 lysande färgstavarna) är det som de allra flesta besökarna minns men jag är fast övertygad om att dessa spektakulära upplevelser inte alls fått samma genomslag om basen inte sammanfört helheten. Utan de trygga och lugnande mellanspelen med ljus som verkar utan att själv synas hade crescendot inte kunnat slå genom med samma kraft. Min personliga favorit i Mall of Scandinavia är för övrigt undersidan på rulltrapporna. De verkar utan att själv ta någon egentligen plats. De är ett gott exempel på den solida bas varpå topparna vilar.
Vi som ljusdesigners har ett gemensamt ansvar – och samtidigt en fantastisk affärsmöjlighet – i att förbättra världen genom att fokusera på fundamenten snarare än marängtopparna. Våra beställare är på väg i rätt riktning men vi måste gemensamt hjälpa dem att fortsatt ta kloka beslut och inte förblindas av tjusiga omslag eller söka efter enkla quickfix.
Publicerad den 26 januari 2016
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2016
Du kanske också gillar:
Reportage
Tre runt ett bord
Ljusdesignbranschen befinner sig i en expansion. Ljuskultur har träffat tre ljusdesigner, från tre av de…
Tips från experten
Så skyddar du din produktspecifikation
”För att övertyga måste du involvera både beställaren och entreprenören i byggprocessen”
Reportage
Så ackrediteras LD, Svensk Ljusdesigner
Klarar du av att planera belysningen av landstingets nästa sjukhusbygge? I så fall skulle du…