Projektnytt

Munch på 13 plan

Ett museum med världens största samling av Edvard Munchs verk har öppnat i Oslo. Det spektakulära huset, ritat av spanska arkitekten Juan Herreros har 13 våningsplan och 11 galleriutrymmen som fått ljuslösningar som uppfyller både högtställda och vitt skilda krav.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

I den ljuslösning som utvecklats av Oslo-baserade ljusdesignföretaget Zenisk belyses konstverken nästan helt och hållet av ERCOs strålkastarsystem Parscan, bestående av flera storlekar, optiska tillbehör och nio olika, utbytbara ljusfördelningar. Belysningen är utformad med hänsyn till utställningsföremålens individuella krav samtidigt som armaturerna enkelt kan förflyttas och ställas in för både tillfälliga och permanenta utställningar.

Indelningen av byggnaden i två zoner – en statisk och en dynamisk – har inverkat på arbetet med belysningslösningen. Konstverken är placerade i den statiska zonen som saknar dagsljus för att skydda konsten. Den dynamiska zonen är mer öppen och har stora glasytor med utsikt över Oslo. ­Besökarna kommer in i utställningslokalerna via dagsljusbelysta utrymmen som övergår i slutna utrymmen som belyses med artificiellt ljus. Detta medförde långa diskussioner om tiden som besökarna behöver för att anpassa sig från dagsljuset till de låga ljusnivåer som krävs för konsten. Zenisk ville utforma ljuset så att besökarna inte skulle lägga märke till den artificiella belysningen i rummet, utan snarare få intrycket att utrymmena är naturligt dagsljusbelysta med intuitiv orientering.

Världens största samling av Munchs verk innebär höga krav för ljussättningen.

– Konstverkens särprägel, deras visuella uttryck, berättelsen i utställningens sammansättning och hur rummet och föremålens placering var faktorer som krävde noggranna överväganden, förklarar Kristin Bredal, chefsljusdesigner hos Zenisk.

– Fördelningen och balanseringen av ljuset är faktorer där vårt yrkeskunnande kan ge upplevelsen ett mervärde. De är ofta rätt subtila, men betyder en hel del.

Publicerad den 5 maj 2022
Ur Ljuskultur Nummer 2, 2022

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här