På Black Milk Gastro Bar är dramatiken påtaglig med fullt belysningsfokus på mat och detaljer.
Detaljbilder från Black Milk Gastro Bar, bland annat dekorativ neon som är på väg tillbaka.
Detaljbilder från Black Milk Gastro Bar, bland annat dekorativ neon som är på väg tillbaka.
Trender

Restaurangbelysning i förändring

Joaquim de Abreu och Christophe Mourou skapar känslofyllda upplevelser i smarta miljöer – ofta i restauranger – och märker tydliga utvecklingstrender.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

För fyra år sedan korsades vägarna för Studio Abreu och Integration Design och resultatet blev ett tätt samarbete i många olika typer av projekt med fokus på ljus i smarta miljöer. Joaquim de Abreu är specialiserad på ljusdesign, arkitektur och inredning medan Christophe Mourou i sitt företag Integration Design erbjuder all typ av integrerad teknik och dess många möjligheter. Smart teknik ska tilläggas, med allt vad det innebär i form av specialskräddade kundanpassningar.

– Många av mina kunder är restauratörer och det är fantastiskt att tillsammans med Christophe kunna erbjuda hela kedjan – allt från kreatörer och projekterare till konstruktörer och hantverkare. I våra gemensamma projekt är det restauranger, hem och kontor som dominerar, berättar Joaquim och Christophe tillägger:

– Vår yrkesrelation kom oerhört lägligt eftersom ljus­uppdragen i Integration Design ökat stadigt de senaste 15 åren och smått rekordartat de senaste sex, sju.

– Och jag och Joaquim är rörande överens om att kombinationen av hållbara, kvalitativa material och lösningar och känslorika upplevelser är det viktigaste i projekten.

Kommer in tidigt nuförtiden

Joaquim de Abreu berättar att hela hans affärsidé bygger på känsla och scenografi som alltid varit en stark passion.

– I allt jag har gjort, från åren på Nordic Light Hotel och på Peak Performance där jag ansvarade för konceptutveckling över hela världen, har ett kvalitativt ljustänk funnits med från start. Och till min stora glädje kommer jag som ljusdesigner in tidigt i projekten nuförtiden, till skillnad från bara några år sedan, säger han vars specialitet är att med ljus framhäva själva konceptet, till exempel för en restaurang. Ett stort problem i den branschen är, enligt de Abreu, att fokus i ett koncept ofta läggs på att ta fram bra material och när dessa inte framhävs med ljus blir resultatet platt.

Som exempel berättar duon om den italienska Stockholmsrestaurangen Olli där atmosfären ”inte riktigt lyfte” trots att mixen mat, materialval och musik var fantastisk. Joaquim kopplade in Christophe och lösningen handlade om att rensa bort den då befintliga, bredstråliga belysningen och i stället introducera en ny, väl avbländad med varm färgtemperatur och rikta ljuset på detaljer som tillsammans gav liv: Ett vackert material, en växt, restaurangens logo i entrén, en arkitektonisk detalj.

En annan aspekt de nämner i arbetet med Olli – som gäller i alla projekt – är hållbarhet och hur viktigt det är att ha det med sig genom processen.

”Det är i det kvalitativa som vi menar att en betydlig del av hållbarhetens både tanke och handling ligger i form av långa livslängder.”

– Det är i det kvalitativa som vi menar att en betydlig del av det hållbara både i tanke och handling ligger i form av långa livslängder. Och vi arbetar hellre med företag som har en lokal produktion i en liten italiensk by, spansk storstad, eller i vår egen verkstad, än masstillverkat made in China. Det handlar lika mycket om ansvar som om att känna kärlek och stolthet, menar Joaquim som tycker att allt fler uppdragsgivare har större krav på hållbara lösningar.

På Olli sparades de befintliga, mäktiga pendlarna från Santa & Cole men sänktes ”till rätt höjd” och försågs med nya ljuskällor som fullständigt transformerade armaturerna från bländande glaspjäser till glödande smycken.

Christophe Mourou, ­Integration Design, och ­Joaquim de Abreu som driver designstudion Abreu.

Bygga scener i olika lager

Joaquim de Abreu och Christophe Mourou ser köket som en scen och många krogar arbetar idag med öppna kök med insyn för att förhöja gästens upplevelse.

– Då går det inte att ha taket fullt av LED-plattor – det tar helt bort stämningen. Ljusstänket kan lösas på flera sätt, bland annat genom lokalt riktad belysning på själva arbetsmomenten, väl avbländat mot gästerna. Det här försöker vi påpeka i alla uppdrag där det­ behövs, men det är inte alltid lätt att få igenom, berättar Joaquim som ändå, liksom Christophe, tycker att det skett en positiv, snabb utveckling när det gäller kundernas förståelse för problemet.

På tal om att köket är en scen är hotellobbyn en annan. Och här kan en tydlig trend skönjas enligt duon:

– Jag ser det mer och mer lite överallt; arbetet i olika lager. Precis som att vi klär oss i olika lager kan ljuset byggas i nivåer så att lokalen upplevs som mer spännande och föränderlig. En integrerad dold belysning, även riktad och dold, kan göra susen, menar Joaquim de Abreu, och exemplifierar med linjär belysning i form av dolda LED-stripar i bokhyllor och trappsteg, under och bakom soffor. Han påpekar bestämt att den integrerade måste samspela med den dekorativa.

– Och när det gäller det dekorativa ser vi också att neonen är tillbaka, tro det eller ej! Det verkar handla om en längtan efter äkta material, glas och gas, i allt från logotyper till ren dekoration.

På rastaurangen Olli sänktes de mäktiga pendlarna från Santa & Cole och försågs med nya ljuskällor som förvandlade armaturerna till glödande smycken.

Vikten av alla delar

Trend är egentligen ett svårt begrepp att generalisera eftersom det spänner över korta dagsländor till långtgående, bestående utveckling. Mourou och de Abreu menar att den största hållbara trenden handlar om övergången glödtråd-halogen-LED där textur och lyster dessvärre har tappats bort i mycket av det som nu finns på marknaden.

– Eftersom utvecklingen går så snabbt upplever vi ofta att vi fungerar som en brygga mellan det gamla och det nya. Att ha en egen verkstad är viktigt eftersom många av våra uppdrag inbegriper en hantverksinsats när det gäller byte från glödtråd till LED men också för att förädla befintliga produkter för att matcha visionen, menar Christophe som i sina lokaler både har en stor, välutrustad verkstad kallad labbet, och en ljusstudio där provbelysningar äger rum.

På tal om trend som bestående utveckling landade just ett uppdrag på Joaquim de Abeus bord om ett ljuskoncept på en nattklubb i London. I staden ser han att ljusdesign blir en allt viktigare komponent i det första mötet med gästen.

– Fler och fler barer och restauranger har börjat förstå vikten av ytor som hittills varit lite negligerade, till exempel entréer och toaletter. Det handlar om att ge gästen en mer helhetlig upplevelse i en sammanhållen helt annan värld, berättar han och märker hur allt fler restauratörer blir varse vikten av ett koncepts alla delar och hur de samspelar. Till exempel kombinationen av musiken som spelas, akustiken, färgsättningar, materialval och hur det visuella intrycket av maten på tallriken lyfts med hjälp av rätt belysning. Också en insikt som bara växer.

Christophe Mourou betonar i sammanhanget hur avgörande själva styrsystemet är för slutresultatet. Med förprogrammerade scenarion blir upplevelsen alltid enligt ljusdesignerns vision. Någonting som inte annars är möjligt med manuella dimmers som i stunden regleras av personalen.

Glaset glöder

Efter arbetet med Olli hamnade ytterligare ett restauranguppdrag på skrivbordet i form av det anrika nöjespalatset Café Opera, denna tidigare diamant i huvudstadens nöjesliv där det inhemska kändisklustret länge frotterade sig med de stora, internationella stjärnorna. Nu skulle nytt liv blåsas i de vackra lokalerna, änglarna och stuckaturen i taken dammas av, ny inredning skapas och naturligtvis – en helt ny ljussättning för att framhäva arkitekturen och dess fantastiska detaljer. När uppdraget presenterades i augusti var det två månader till deadline.

– Visionen var så välformulerad och vi är rätt snabba, så trots den tajta tidsplanen kändes projektet genomförbart. Arbetet började direkt och det första som gjordes var en total upprensning av allt gammalt kablage och teknik. En gigantisk hög med kablar, lampor, högtalare och oidentifierbart elmaterial växte fram över en period av två veckor. Och sakta men säkert började lokalen och alla dess vackra detaljer framträda, berättar Joaquim.

I skrivande stund installeras den helt nya ljussättningen vars målsättning är att ”ta tillbaka lokalen och dess skönhet, ge den vad den förtjänar”, bland annat genom en ordentlig renovering av de fantastiska takkronorna där glaset nu glöder.

Fram för långa, eleganta övergångar

På Café Opera har duon också arbetat med något som de anser vara stort inom såväl belysning som styrning – vikten av övergången mellan olika förprogrammerade scenarier.

”Som krögare vill du bygga stämning under tid och denna måste harmoniera med dagsljusets gång”

– Som krögare vill du bygga stämning under tid och denna måste harmoniera med dagsljusets gång. Krispigt vid lunch med en långsam, sömlös övergång till en varm känsla under kväll och natt. Värme är jätteviktigt att bygga, framför allt i Skandinavien, för den känsla och upplevelse vi skapar utifrån beställarens önskan, berättar Joaquim de Abreu.

– I de privata hem som vi arbetar med är styrningen viktig, men ännu viktigare är den i offentliga lokaler, framför allt när det gäller övergången mellan två scenarier som är kopplade till helhetskonceptet, förklarar Christophe Mourou som menar att många misslyckas med dessa växlingar mellan till exempel eftermiddag och kväll – det går för fort!

– Istället för att övergången känns som att någon just tryckt på en strömbrytare arbetar vi med mjuka toningar på minst två till fyra sekunder men ibland flera minuter beroende på verksamhet och behov. Gärna också med en liten förskjuten tajming mellan olika armaturer, likt en teaterscen där ljuset varsamt växer fram för att landa mjukt i det slutliga uttrycket. I restaurang och retailmiljö görs istället övergångarna oftast helt omärkligt över flera minuter, som på Café Opera.

Black Milk Gastro Bar är ett litet hål i väggen där en stor upplevelse bjuds ­inklusive en modern version av det japanska omakase-konceptet.

Filmiskt och teatraliskt, kontrastrikt med en omslutande känsla, var tanken bakom Black Milk Gastro Bar där denna spektakulära, välvda dryckesvägg finns.

Återgång till det taktila

Ytterligare ett restaurangprojekt som Joaquim de Abreu och Christophe Mourou samarbetat i är Black Milk Gastro Bar. I detta lilla hål i väggen, beläget i ett nytt nöjeskvarter ovanför Stureplan, skapades en dramatisk miljö med fullt belysningsfokus på maten. Konceptet är en modern version av det japanska omakase-konceptet, fritt översatt ”det är upp till dig”, där kocken bestämmer rätten efter ett samtal med gästen. Olika belysningsscenarion aktiveras för rätt tillfälle – lunch, middag, nattklubb och omakase-servering. Vid det sistnämnda dras även gardinerna för! Varje scenario aktiveras med tryck på fysiska knappar, inte en digital touchscreen.

– Jag upplever att detta är en utveckling vi är med och driver, menar Christophe Mourou, återgången till det taktila och känslan i att trycka på en knapp där vi har graverat texten ”tänd” istället för en smartphone eller röststyrning. Efter att iPhonen introducerades 2007 exploderade den tekniska utvecklingen och med den de smarta hemmen. Nu har många hamnat i en sorts kaotisk teknikångest, det är helt enkelt för mycket!

Joaquim de Abreu och Christophe Mourou diskuterar sig fram till slutsatsen att ”enkelhet vinner. Gärna avancerat bakom kulisserna men det måste kännas enkelt och intuitivt att hantera i vardagen”.

Smygtitt på Café Opera

Nytt liv har blåsts i nöjespalatset Café Operas vackra lokaler där en helt ny ljussättning framhäver arkitekturen och dess fantastiska detaljer.

Publicerad den 8 december 2023
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2023

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här