Foto: Olof Thiel
Intro

Äntligen lyser obelisken!

Glasobelisken på Sergels torg har fått ny belysning och nyinvigts inför att stor Stockholms­publik. Där lyser den nu i en gestaltning som äntligen förverkligar konstnärens ursprungliga vision fullt ut.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Edvin Öhrström beskrev tydligt när han skapade sitt verk att den skulle ha en inre belysning – och den med färg! På den tiden saknades dock både de bygg- och ljustekniska förutsättningarna för att kunna förverkliga visionen.

I samband med att man beslöt om en renovering och de 60 000 glaskassetterna skulle demonteras och rengöras uppstod en möjlighet att konstruera en arbetsplattform i det inre schaktet. Det hade tidigare inte funnits någon möjlighet att underhålla armaturer, placerade utmed pelarens höjd och den förra installationen, som ljusdesigner Michael Hallbert skapade 1997 byggde därför på en lösning på ett fåtal – endast fyra stycken strålkastare – som lyste upp ett stort antal reflektorer, utplacerade på olika höjder. På grund av de höga effekterna och värmen gick det inte att filtrera ljuset mer än vid speciella tillfällen.

Den nya gestaltningen som Hallbert skapat med LED-tekniken ger helt nya möjligheter till färgat ljus.

– Glasobelisken är ett konstverk, och avsikten har varit att följa konstnärens vision så långt det är möjligt. Den färgskala som Öhrström beskrivit ligger som grund för den nya gestaltningen och färgerna kommer att skifta från varma färger vintertid till kallare sommartid. Obelisken kommer att fungera som en färgindikator för de olika årstiderna och dess övergångar, säger Michal Hallbert.

– Det är väldigt roligt att se hur den nya färgade belysningen har påverkat och förändrat skulpturens betydelse för hela Sergels Torg. Den överensstämmer bättre med de visioner Öhrström hade för platsen och hur den var tänkt att upplevas – som en samlande kraft.

Arbetet har självfallet även inneburit en hel del utmaningar.

– Den största utmaningen har varit – även den här gången – att nå ut med ljuset utan att den kraftiga inre stålkonstruktionen ger oönskade skuggeffekter. De kraftiga balkarna tangerar nästan glaset i hörnen och det är många udda vinklar som måste täckas in. Varje sektion har fått sin egen lösning med olika längder och spridningsvinklar på armaturerna. Den inre arbetsplattformen har gjort det möjligt att montera belysningen utmed pelarens höjd vilket har varit en förutsättning för att kunna utnyttja LED-tekniken.”Glasobelisken är ett konstverk, och ­avsikten har varit att följa konstnärens ­vision för verket – så långt det är möjligt.”

– En annan stor utmaning har varit att få fram de färger som krävdes för att framhäva glasets karaktär i exakt de nyanser vi behövde. Vi ville undvika en konventionell RGB-lösning där urvalet av färger är ganska begränsat trots att det i teorin går att få fram ett näst intill obegränsat antal nyanser.

Färgkonceptet beskriver Hallbert så här:

– Vi har använt oss av sex olika diodfärger inklusive kallt vitt ljus. Armaturerna är uppbyggda med dioder som är utvalda så att de fungerar både enskilt och tillsammans i olika kombinationer. Den färgskala vi fått fram är helt unik och anpassad efter de färger som Öhrström beskrivit.

Ett gott samarbete är ofta hemligen bakom lyckade projekt, så även här. En av de inblandade konsulterna i det här projektet har varit Petter Johansson från Petters El &
Maskinservice.

– Michael Hallbert kontaktade mig redan under våren 2016 angående konstruktion av en inspektionshiss och montage av el och belysning. Ett spännande och utmanande jobb började med att riva gammal belysning och prova olika placeringar för de nya LED-armaturerna för att få ut maximalt med ljus genom glasprismorna. Parallellt arbetade vi fram ett flexibelt system för montaget av el och belysning. Vi har även konstruerat, byggt och monterat servicehissen i glasobelisken.

För elkonstruktionens del har det funnits en mycket speciell utmaning.

– Den absolut största utmaningen har varit ytan som vi haft att jobba på. Glasobelisken mäter 37.5 m i höjden och har ett innermått på bara 1,25 x 1,25 meter. På denna yta skulle vi få in en inspektionshiss, 119 ellådor, 252 LED-armaturer och kabelstegar. Det som också varit både utmanande och spännande är att kunna tillgodose ljusdesignern Michael Hallberts uppgift med att återskapa Öhrströms vision, säger han och fortsätter:

– Vi har haft ett tight samarbete genom hela projektet – något jag tror varit avgörande. Alla inblandande har gjort ett fantastiskt jobb!

Se en film från invigningen

Publicerad den 30 november 2017
Ur Ljuskultur Nummer 6, 2017

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här