Ljuset kan helt anpassas efter varje enskilt tillfälle, i oändliga färgkombinationer och karaktär. Ljuset kan dessutom med hjälp av ett astronomiskt tidur anpassas efter årstid och solens upp och nergång. Per automatik är det ett ”neutralt” scenario som används mest, med kallvitt på morgonen och varmvitt på kvällen, anpassat för de som arbetar på kontoret.
I utställningsdelen är ljuset integrerat i möblerna och inredningen för att ge ett omslutande ljus som känns behagligt. Bilden här visar hur ljuset integrerats i träpanelerna, som normalt är vända inåt väggen.
Utställningsdelen är skapad att ge vardagsrumkänsla. Ljuset är integrerat i bokhyllan och möblerna för att ge ett omslutande ljus som känns behagligt.
Glasväggen reflekterar belysningen och släpper samtidigt igenom dagsljus.
Reportage

Variation i oändlighet

Att låta tre ljusdesigner med olika specialkompetenser arbeta tillsammans med en erfaren arkitekt kan onekligen ha sina fördelar. Även om stämningen var lite avvaktande på första mötet blev resultatet precis vad beställaren drömt om – och mer därtill.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Plötsligt händer det. Att jag under en stadspromenad stannar upp inför något obekant och attraktivt, något obestämbart och intressant. Adressen är Birger Jarlsgatan 46 i Stockholm, en lokal med generösa fönster, osedvanligt högt i tak, tunga sammetsdraperier, stål- och glasdetaljer, valnötsdiskar med okänt innehåll. En sober soffgrupp och en Mondrian-inspirerad fackverksvägg med en spektakulär bokhylla bredvid. Helheten andas internationell elegans, mycket tack vare ljussättningen som inför mina ögon långsamt ändrar temperatur och karaktär. Jag får känslan av ett showroom, men förstår inte riktigt för vad.”Lokalen visar, bl a på utvecklingen av det analoga till det digitala ljuset, från det statiska till det dynamiska och möjligheterna som följer.”

Några månader senare är jag på väg till samma adress för att intervjua gruppen bakom det hela, nu med vetskapen om att det är inte bara ett showroom utan också kontor och labb för Aloud. Företaget som i inredning, arkitektur och miljö designar, integrerar och installerar diskreta lösningar för främst ljus, ljud och bild. Grundaren och vd:n Dennis Lundell, som i början av 2000-talet importerade den senaste tekniken och produkterna till sin hemelektronikbutik, märkte att efterfrågan på skräddarsydda installationer sakta men säkert ökade.

– Det var tydligt att potentialen fanns för att renodla en tjänst för det vi kallar ”smarta hem” så 2008 tog vi steget fullt ut och styrde verksamheten mot integrerade system, smart inredning och anpassade lösningar. Idag vågar vi säga att vi har norra Europas modernaste showroom för ”smarta hem”-lösningar, berättar han och tillägger att cirka 98 procent av uppdragen gäller privata hem men att intresset från hotell, kommersiella lokaler och kontor växer konstant. Idag är Aloud Skandinaviens ledande företag inom så kallad ”custom installation” och har tillsammans med sitt kontor i Oslo uppdrag över hela Europa.

Att visa konsekvenserna av ljuset

I den sobra soffgruppen sitter vid intervjun även Oscar Nyström, Kai Piippo och Peter Wennerberg. Samtliga namnkunniga ljusexperter med olika bakgrunder och specialkompetenser. I den samlade erfarenheten finns alla slags svårlösta teknikutmaningar och belysningsuppdrag i allt från hem, kontor och butiker till lyxyacht-er, slotts- och djurparker. Samtliga inbjudna av Dennis Lundell våren 2016 för att tillsammans med arkitekten Olle Rex från Rex Arkitektbyrå skapa miljön.

– Jag insåg att utöver den bästa tillgängliga teknologin behövdes även det bästa och smartaste teamet. Några vars drivkraft och passion var lika stark som mitt och mina medarbetares. Och som dessutom hanterade ljusdesign, ljudteknik, IT, systemdesign, akustik och säkerhet. Att Kai, Oscar och Peter tillsammans med Olle var de rätta var jag helt trygg med eftersom jag arbetat mycket med dem alla fyra, berättar Dennis Lundell.

Ljusdesigner Peter Wennerberg berättar att stämningen var lite avvaktande i början av det första mötet. Han och Oscar kände varandra mycket väl efter 25 års samarbete, men Oscar hade aldrig träffat Kai Piippo även om han visste vem han var.

– Vi hade ju inte fått någon brief av Dennis som ville att projektet skulle växa och ta form utifrån ett gemensamt idéspånande där allt från visioner till nördiga tekniklösningar diskuterades. Efter en trevande inledning var det plötsligt någon som började tala om rummets centrala pelare och vad man skulle kunna göra med den. I samma veva sa Kai något om linjer. Det var då samtalet tog fart. Idéerna växte sedan fram under möten tillsammans med arkitekten Olle Rex och utifrån hans grundförslag om känslan av ett loft i New York. Det var den idén som bidrog att stålbalkarna kom till – de fanns inte i lokalen tidigare, och i dem har vi gömt massor av LED, berättar Peter Wennerberg och Kai Piippo fortsätter:

– Första gången jag kom hit såg det ut som ett bombnedslag. Men mitt i allt såg jag ändå linjer – massor av olika, tydliga linjer. Och att själva lokalen utgjorde en sorts ram för dem. Denna insikt, tillsammans med lofttanken, gav i alla fall en indikation om åt vilket håll vi skulle gå. Sedan var det som att lägga ett enormt pussel av olika tankar, impulser och lösningar. Allt med den huvudsakliga ambitionen att visa konsekvenserna av ljuset, att väva in det tillsammans med all annan teknik, i arkitekturen. Att skapa ett behagligt ljus med få synliga armaturer och med styrning som förklarar vad som är möjligt. Dennis utmanade oss med det här annorlunda tillvägagångssättet och vi förstod att resultatet inte bara skulle bli ett showroom för Aloud. Utan också en plats där allas våra kompetenser marknadsfördes.

Att spegla någon som ligger i framkant

När arkitekt Olle Rex på telefon får frågan vad hans största utmaning i projektet var svarar han ”att göra något som inte redan fanns, att spegla Alouds image som handlar om att ligga i framkant och skapa ett förtroende hos kunderna”.

– Jag ville uppnå en behaglig miljö som gynnar ett bra säljsamtal och skapar förtroende. En miljö som också är en blandning av showroom, butik och vardagsrum, unik för ett företag som säljer både tjänster och produkter, en blandning av hårt och mjukt. Många lösningar uppfanns på plats under byggnationen och processens långsamma tempo i kombination med en hängiven uppdragsgivare bidrog till resultatet med många
avancerade detaljer som besökaren inte tänker på men förnimmer känslan av. Bland annat lades mycket möda på taket där den handdragna stuckaturen får ljuset att fästa fint och samtidigt skapa liv, förklarar Olle Rex.”Jag ville uppnå en behaglig miljö som gynnar ett bra säljsamtal och skapar förtroende.”

Ljusdesigner Oscar Nyström menar att Olle Rex idé om den Mondrian-inspirerade väggen var ett lyckokast när det gällde att både tänka sober miljö, upplevelse och faktiska ytor för att visa Alouds produkter och kunskap.

– Fackverksväggens displayboxar fungerade utmärkt att integrera teknik i, allt från högtalare till gömda teveapparater. Utifrån andra arkitektoniska element fick vi idéer till slitsarna i väggen, de ljusförsedda vitrinlådorna i diskarna och andra olika sätt att visa hela sortimentet – utöver ljud- och ljuslösningar allt från mörkläggningsgardiner till strömbrytare och knappsatser. Dessutom ville vi ta tillvara det fantastiska dagsljuset för att få miljön levande och visa hur framtidens både kontor och hem kan te sig. Lokalen visar också på utvecklingen av det analoga till det digitala ljuset, från det statiska till det dynamiska och möjligheterna som följer.

Vardagsrum och LED-skeptiker

Kai Piippo berättar att Alouds lokal också fungerar lite som ett vardagsrum för ljusdesigner. I höstas arrangerades som exempel en kväll för International Association of Light Designers och deras ”IALD Light Conversations” av honom tillsammans med Aloud.

– Det är ju ett naturligt sätt att både vara generös och hålla kontakt med en bransch vi arbetar ofta och nära med. Det är också ett kvitto på att lokalen är attraktiv för många, på olika sätt, menar Alouds Dennis Lundell och avslutar:

– Ett annat kvitto på att den fungerar är att många presumtiva kunder stannar upp och tittar in, till exempel många både svenska och utländska arkitekter har vågat ringa på för ett spontant besök. Och jag vet inte hur många LED-skeptiker jag har lyckats omvända efter att jag visat vad tekniken innebär, hur den kan användas idag och berättat om de hundratals meter LED-lister vi gömt i arkitekturen. Kort sagt ett resultat över förväntan!

Publicerad den 12 mars 2018
Ur Ljuskultur Nummer 2, 2018

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här