Projektnytt

YSL i dramatiskt ljus

Det nyöppnade Yves Saint Laurent-museet i Marrakech är en juvel inom den nutida museiarkitekturen. Inne i byggnaden överraskas besökaren av en dramatisk utställning –
i ett ljus som lyfter fram färgerna och strukturerna i modeskaparens unika verk.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Utställningslokalen är helt svart – en blackbox för en av 1900-talets mest inflytelserika modeskapare Yves Saint Laurents viktigaste arbeten. Besökarna möts av femtio olika kreationer som effektfullt lyfts fram – som huvudpersonerna i ett teaterstycke.

Museets permanenta utställningslokal har skapats av den franska arkitekten och scenografen Christophe Martin som i nära samarbete med Yves Saint Laurent och hans livskamrat Pierre Bergé sedan tidigare genomfört ett flertal utställningsprojekt. Yves Saint Laurent besökte Marrakech första gången 1966 och köpte spontant ett hus i staden som blev hans andra hemort bredvid Paris – och hans viktigaste inspirationskälla.”För mig är ljuset den viktigaste bygg­stenen i all scenografi”

Christophe Martin ville inte skapa någon klassisk retrospektiv utställning utan en promenad genom den helt svarta huvudlokalen, något som ska upplevas som en resa genom det kreativa geniets huvud och temperament. Med utvalda ikoniska modeller från fyra årtionden (1961–2002), tillsammans med smycken och accessoarer har han skapat en storartad, färgstark och komplex utställning. Hela samlingen består av sammanlagt 3 000 Haute couture-kreationer som tillhör Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent och för att skydda de känsliga utställningsföremålen byts de regelbundet ut och utsätts för offentlighetens ljus endast under en begränsad tid. Det är också för att bevara de värdefulla kreationerna som museet valde LED för belysningen.

Besökaren som går genom den smala gången mellan tegelmurarna och den soldränkta innergården in i museets foajé leds vidare till den huvudsakliga utställningslokalen där besökaren möts först av ett totalt mörker. Det är den japanska ljusdesignern Akari-Lisa Ishii som förverkligat Christophe Martins scenografiska koncept med produkter från ERCO, bland annat med ERCO’s Optec-strålkastare.

– Kontrasten mellan ljus och mörker, mellan ute och inne, är en viktig del av rummets utformning, förklarar Christophe Martin.

Klädernas texturer, stickningar, volanger och draperade tyglager framträder knivskarpt och tredimensionellt tack vare den accentuerade belysningen. Svarta kläder kommer till och med till sin rätt mot svart bakgrund. Den dramatiska ljussättningen avslöjar Christophe Martins närhet till teatervärlden där han efter sina arkitekturstudier arbetade i tolv år med scenbilder för opera och teater tillsammans med den välrenommerade amerikanske regissören, dramatikern och videokonstnären Robert Wilson.

Publicerad den 30 januari 2019
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2019

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här