Magnus Sandström, Sandströms elfirma
Nedslag

”Man är i händerna på duktiga återförsäljare och tillverkare”

Ett enormt teknikskifte är på gång inom elteknikbranschen. Hur påverkar det installatörens vardag? Ljuskultur har gjort ett nedslag hos Magnus Sandström, som driver Sandströms Elfirma i Rosersberg utanför Stockholm.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Berätta vem du är och kort om företaget.

– Jag heter Magnus Sandström, är 52 år, och driver Sandströms Elfirma i tredje generation, min farfar Werner Sandströms startade företaget 1918 i samma lokaler som vi sitter i idag, jag tog över i början på 90-talet. Företaget har idag knappt 20 anställda.

Vi som arbetar inom belysning är förstås ofta insnöade i belysningsfrågor men vad finns det för andra teknikområden som är högintressanta för dig och varför?

– Förnybar energi, sol- och vindenergi pratas det mycket om liksom elbilar med dess laddning. Vi är själva involverade i ett projekt som heter Elways, som går ut på att ladda elbilar från ”skenor” i marken, typ som vanliga bilbanor! Ett spännande och utvecklande projekt där vi är med som eltekniker och förser skenan med ström, från högspänning ner till 800V ut i skenan! ( Se www.elways.se )

Vad tycker du är det mest spännande som händer inom belysningsområdet just nu?

– Onekligen utvecklingen med LED-belysning och dess anpassning till vår vardagsmiljö.

Teknikutvecklingen inom belysning går i rasande takt idag, hur håller du dig à jour? Vilka svårig­heter har ni stött på, om ni gjort det?

– Det är svårt at hålla sig à jour då utvecklingshastigheten är hög inom hela branschen. Man är väldigt i händerna på duktiga och kunniga återförsäljare och tillverkare. Vi arbetar nära med Glamox Luxo och har stor hjälp därifrån. Vi deltar också väldigt mycket i olika kurser generellt och känner att vi hänger med riktigt bra.För vår del har det nog varit svårast att hitta rätt ljusstyrningsapplikationer ihop med valet av armaturer och det gäller inte bara LED. Det känns dock som att branschen har börjat prata ihop sig!

Vilket är det roligaste ”belysningsprojektet” som du arbetat med? Varför?

– Vi jobbar mycket med utomhusmiljöer och det är häftigt när vi får vara med i ett tidigt skede och påverka utformningen av belysningen. Tycker personligen att vi, tyvärr, i Sverige generellt är väldigt dåliga på effekt­belysning. Vi lever i ett land som till stora delar av året är mörkt och ljus betyder oftast glädje och där finns det fortfarande mycket kvar att göra. Där saknas många gånger kunniga beställare. Ett återkommande uppdrag är att hänga upp julbelysningen på Stora Gatan i Sigtuna och det ger positiva reaktioner varje år.
Ett aktuellt ämne inom branschen är kommunikationen inom byggprocessen. Du medverkar också som bollplank i ett projekt som Belysningsbranschen driver.

Vad har du för erfarenheter själv om att arbeta med, t.ex. ljusdesigners?

– Vi har själva en stor rådgivningsfunktion hos vår kundkrets och är väldigt intresserade av belysning men de gånger vi träffar på ljusdesigners så är de oftast väldigt kunniga. De vet vad de vill och sen gäller det för oss att praktiskt få ihop det hela!

En ganska allmän uppfattning i branschen är att elinstallatörer ofta i sluttampen byter ut produkter som ljusplaneraren föreskrivit, till enklare och billigare lösningar, för att spara pengar. Vad har du för syn på det?

– Jag tror att det förekommer generellt på alla typer av entreprenader med fast pris att man försöker hittar ”billigare” material än föreskrivet och kallar det för likvärdigt. Ibland så är det likvärdigt men många gånger så är det nog lite sämre kvalité och slutresultatet blir kanske inte som det var tänkt.

För vår del som jobbar med löpande jobb så har vi ingen anledning att byta ut föreskrivet material och gör vi det så är det kanske mot dyrare / bättre material, vilket vi oftast tjänar på då vi jobbar med påslag på inköpspriser. Vi förordar våra kunder att försöka köpa och installera material som har ett känt märke, gärna svenskt, och som kommer finnas kvar i framtiden för service och komplettering. Detta gäller även produkter inom belysningsbranschen.

Däremot upplever vi att det finns många ”telefonförsäljare” inom lysrörsbranschen som ringer och säljer mindre bra lysrör och LED-rör som ska ersätta lysrör, detta med blandat resultat. Likaså så ser vi att många kontorsmöbelinredare säljer belysningsarmaturer för fast montering och där känner vi att det kan brista i kunskap.

Publicerad den 26 februari 2016
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här