Vernisage i cermonihallen. Konstnärer Johan och Nina Kauppi, Sverige. Ljusdesign Janne Haglöf.
Vernisage i cermonihallen. Konstnärer Johan och Nina Kauppi, Sverige. Ljusdesign Janne Haglöf.
ljeon av is
Kontraster skapas med ljusfärg och intensitet. Ljusdesign: Henrik Spett. Konstnärer av sviten: Feline Lair Dawn Detarando och Brian Alvin, Kanada.
Clear Water, inspirerat av Leonadro Da Vincis verk Den sista måltiden. Konstnärer AnnaSofia Mååg och Niklas Byman, Sverige. Ljusdesign Janne Haglöf
Clear Water, inspirerat av Leonadro Da Vincis verk Den sista måltiden. Konstnärer AnnaSofia Mååg och Niklas Byman, Sverige. Ljusdesign Janne Haglöf
Teamet har på drygt två veckor ljussatt hotellet. Från vänster: Hannes Mattson Gusfors, Henrik Spett, Janne Haglöf, Julia Oom, Alexandra Cleasson.
Teamet har på drygt två veckor ljussatt hotellet. Från vänster: Hannes Mattson Gusfors, Henrik Spett, Janne Haglöf, Julia Oom, Alexandra Cleasson.
Timmarna innan vernisage är det ett myller av folk som bygger, putsar och slipar.
Timmarna innan vernisage är det ett myller av folk som bygger, putsar och slipar.
Korridorer och sviter hålls öppna in i det sista för att lättare kunna lyfta in mer is.
Korridorer och sviter hålls öppna in i det sista för att lättare kunna lyfta in mer is.
Icehotel Jukkasjärvi

Välkommen till ishotellet

På Icehotel i Jukkasjärvi får belysningen en alldeles speciell betydelse. I en värld där allt består av is och snö – från sängarna gästerna sover i till konstverken de är omgivna av – blir ljuset nästan som ett eget material.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Samma dag som den trettionde upplagan av Icehotel står färdig inträder polarnatten i ­Jukkasjärvi. Under en månads tid kommer solen inte att nå över horisonten. Men det betyder inte att det är mörkt, tvärtom. Under några timmar mitt på dagen råder en rosafärgad gryning som sömlöst glider över till skymning, blånar en stund för att sedan övergå till en månbelyst himmel som lyser ner på den gnistrande snön. Och mitt i allt det vita ligger ishotellet som en egen skimrande pärla av ljus.

– Med åren har vi försökt hitta det som ska vara kärnan i ishotellets ljussättning och som bygger på det enkla och naturliga. Vårt jobb är inte att skapa ljuskonst, utan att framhäva den konst som redan finns. Grunden har blivit en ljussättning i vitt och blått, där den subtila och lite tystare ljusdesignen gör att de få undantag som finns smäller desto högre, berättar John Pettersson, ljusdesigner på Inwhite Ljusmiljö som sedan flera år ansvarar för en stor del av belysningen på Icehotel.”Vårt jobb är inte att skapa ljuskonst, utan att framhäva den konst som redan finns.”

I slutet av november varje år anländer iskonstnärer från hela världen för att bygga Icehotels 15 unikt utformade issviter. Utöver dessa ska pelarsalen, ceremonihallen och 20 designade men mer standardiserade isrum ljussättas – allt på dryga två veckor. Årets ljusteam som står för belysningen i vinter­hotellet består av nio personer, uppdelade i två grupper. Johns team ansvarar för ceremoni­hallen och konstsviterna.

Varmt, kallt, mjukt eller hårt

– En del konstnärer har en väldigt stark bild över hur de vill att belysningen ska se ut, medan andra inte tänkt på det alls. Men de skisser vi kan få i förväg stämmer aldrig eftersom is inte funkar som andra material, säger John Pettersson.

Belysningsarbetet i respektive svit inleds därför alltid med ett ingående samtal kring gestaltning snarare än konkret installation.

– Mycket handlar om att prata känslor i termer som varmt, kallt, mjukt, hårt, intensivt eller mysigt för att få en bild kring hur vi bäst kan gestalta konsten med hjälp av ljus. Det här är den absolut viktigaste biten och om vi fångar det så lyckas vi också med resten, säger John Pettersson.

I år har han dock inte deltagit i det operativa arbetet i ljusteamet, eftersom han själv är med och bygger en svit och fokuserar på belysningen där. Det operativa arbetet har istället letts av Icehotels Henrik Spett.

”Det bästa har varit gemenskapen och att få se de här fantastiska konstverken växa fram ur snö och is. Och det märks hur mycket belysningen betyder.”

– Tack vare en stabil temperatur och bra vindförhållanden kunde vi komma igång med snötillverkningen tidigt i år, vilket underlättar byggandet och gör att det blir mindre stressigt. En annan fördel har varit att bara en tredjedel av konstnärerna är nya, jämfört med hälften förra året, vilket gör att allt går snabbare och smidigare, säger Henrik Spett.

Verken växer fram i den hårda kylan

Övriga i ljusteamet är rutinerade kollegorna Janne Haglöf och Hannes Mattsson Gusfors, liksom Julia Oom och Alexandra Claesson som båda är där för första gången.

– Det bästa har varit gemenskapen och att få se de här fantastiska konstverken växa fram ur snö och is. Och det märks hur mycket belysningen betyder. När vi släckte arbetsbelysningen och börja tända upp den nya såg vi verkligen hur skulpturerna kom till liv inför våra ögon, säger Alexandra Claesson, ljusdesigner på Liljewall arkitekter i Göteborg.

Utmaningen har bland annat handlat om kylan, speciellt eftersom vissa dragningar genom taket behöver göras från utsidan.

– Igår var det minus 25 grader och då var det lite kyligt eftersom det krävs en del pilljobb utan vantar. Men man får gå in och värma sig emellanåt genom att föna fötterna med värmepistolen, säger Alexandra Claesson och skrattar.

En annan utmaning handlar om att få till exakt rätt ljusfärg.

– Att jobba i snö och is är väldigt speciellt, minsta värme skapar lätt en smutsig känsla. Här kan till och med 6 500 kelvin upplevas som varmt. Dessutom kan isens olika karaktär med sprickor och slöjor ge oväntade effekter, påpekar hon.

Själv är hon huvudansvarig för ljussättningen i tre issviter där den ena är utformad som en grekisk vitkalkad stad och den andra dekorerad med jättelika benknotor i is. I den tredje är väggarna täckta av stora isprismor ovanpå en vägg av snö, guldfolie och små LED-spotlights.

– Där har vi fått använda extremt många ljuskällor eftersom folien absorberade ljuset mycket mer än vi förväntat oss. Tanken är att ljuset från de 34 lamporna ska pulsera i takt med musiken som den ena konstnären har skapat, berättar Alexandra Claesson.

Även året runt nu

Sedan två år tillbaka finns även ett året runt-öppet hotell med tjugo konstsviter i is. Här finns också isbaren som för säsongen har designats som ett fruset tivoli med berg- och dalbana, pariserhjul och en fem meter hög luftballong. Infällda LED-lister i trappsteg, isbar och små spottar som belyser konstverken bidrar till en diskret och lågmäld belysning, kompletterat med ljuset från kristallkronorna, som var och en består
av tusen handgjorda kristaller av is.

– Liksom i övriga ishotellet arbetar vi med DMX-styrning och utgår från temafärgerna blått och vitt. Men eftersom vi har lite mer tid på oss att färdigställa den här delen och det handlar om ett tivoli har vi tagit ut svängarna lite mer. Det innebär bland annat att ­gästerna kommer att bjudas på vissa överraskningar vid speciella tillfällen som Alla hjärtan dag och Pride. Inte ens personalen vet vad som väntar än, säger John Pettersson och ler finurligt.

Publicerad den 29 januari 2020
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här