Några av de ljuseffektivitetsmässigt mest intressanta LED-applikationer som utställarna lyfte var inomindustri och sport. For HDTV-sändningar krävs ett flimmerfritt ljus, vilket högkvalitativa LED-lösningar idag klarar av. På bilden en av många sportarmaturer på mässan, Thorns Altis Sport.
De nya applikationerna inom butiksbelysning var både uppfinnings­rika och många. Här ett exempel på ett samarbete mellan Fagerhult och Tridonic med en lösning där produkter utrustas med förprogrammerade taggar för att skapa den mest lämpade ljussättningen efter produkters färg eller andra egenskaper.
Årets mässa visade betydligt fler exempel på ny­tänkande armaturdesign än mässan för två år sedan. Till exempel kan kontorsarbetsplatsen belysas av armaturer i nya former, här två exempel: Lycy från ERCO och till vänster Sweep och Scoot från Fagerhult (kan utrustas med Tunable white och nya styrsystemet e-Sense Tune).
En tillämpning av Human Centric Lighting som Philips demonstrerade var Hue white ambience, för varierande färgtemperaturer av det vita ljuset, i hemmiljön.
Flera enkla mobilappar för att styra ljusets färgtemperatur, till exempel i kontorsmiljöer visades också.
Nedslag

light + building

Den viktigaste belysningsmässan light + building samlade åter en rekordpublik av förväntansfulla besökare och utställare till Frankfurt. Ljuskultur listar här några intryck från den enorma mötesplatsen.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

LED-utvecklingen

Det mest påtagliga på mässan var den fortsatta LED-utvecklingen. Otaliga exempel på förbättrad LED-teknik visades, både när det gäller ljuskvalitet, med minskad bländning och bättre optik samt effektivitet, med ökade lm/W-värden. Fortfarande pratar många tillverkare om ökad effektivitet för kontorsapplikationer även om effektivitetsutvecklingen är tillräcklig, däremot är effektivitetsutvecklingen mer intressant för applikationer inom industri-, sport- och tunnelbelysning samt för butiksbelysning. Fler leverantörer än tidigare satsar på egna komponenter och lösningar, just för att kunna optimera prestandan.”Fler leverantörer än tidigare satsar på egna komponenter och lösningar, just för att kunna optimera prestandan.”

När det gäller OLED visades färre armaturer än för två år sedan och tekniken används idag, som det verkar, i stort sätt bara för speciallösningar.

Belysningsstyrning

Ett annat tydligt teknikområde, som tagit enorma kliv är belysningsstyrning. När man tittar på utbudet på mässan får man lätt en uppfattning om att ljuset snart går att styra precis efter vilka önskemål som helst!

Systemen har blivit både enklare och mera sofistikerade. Användarvänligheten är bättre än någonsin och många lösningar är app-baserade och går att enkelt styra via mobiltelefonen. Exempel på nya typer är, bl.a. aktivitetsbaserade, trådlösa system, som anpassar sig efter aktiviteterna i den berörda miljön, oavsett om det gäller inom- eller utomhus.

Andra nya lösningar som visades, var bl.a. en butikslösning, där produkterna utrustas med taggar som programmeras så att belysning automatiskt kan anpassas till, t.ex. produkternas färg eller andra egenskaper. Men dagens styrteknik är det också enklare att ändra ljuset när man möblerar om i butiken, bl.a. genom app-lösningar genom att fotografera armaturerna.”När fler aktörer utanför branschen blandar sig i belysningsfrågan är den positiva effekten att frågan också får större uppmärksamhet.”

Smart belysning

Ytterligare en trend är att belysning blivit så mycket mer än ljus. Man förutspår en framtid där allt – inte bara belysning – kommer att vara uppkopplat och ihopkopplat på internet och vi lär få höra alltmer om begreppet IoT, Internet of Things. En lång rad belysningsleverantörer presenterade nya allianser och samarbeten med nätverks- och datorkommunikationsföretag som Cisco, mobiloperatörer som Vodafone, teknikföretag som Bosch, försäkringsbolag, för att nämna några.

När man kommer till lösningar, handlar det på utomhussidan, till exempel, om att utnyttja belysningsstolparna, förutom till belysning, också för wifi, säkerhetsövervakning, kontrollering av tillgång till lediga parkeringsplatser i närheten, etc. För kontorsbelysning handlar det om att koppla belysningen till andra kontorsfunktioner, för att utveckla och optimera.

Den naturliga följdfrågan när det gäller den här utvecklingen här är, hur stor plats de nya aktörerna kommer att ta av belysningsmarknaden. Framtiden kommer att visa det, men enligt fler kommer belysning, även framöver att komma behöva sitt kunnande och sin expertis. När man funderar på de positiva effekterna av att fler aktörer utanför branschen blandar sig i belysningsfrågan är den positiva effekten förstås att frågan också får större uppmärksamhet.

Bilder: Svelux nya stolpe (och ny spridningslinser för parkarmatur), Schréder, något från Philips.

Human Centric Lighting

När det gäller belysningsplanering kommer den europeiska belysningsbranschen att satsa på ett genombrott för det som kallas Human Centric Lighting. Målet är att göra belysningslösningar, som är mer anpassade för människa än de blir om man, till exempel, slaviskt följer den europeiska belysningsrekommendationen SS-EN 12464. Med det menar man att anpassa belysningen efter individen och man vill också utnyttjar den senaste forskningen om ljuset påverkan på oss människor – att använda ljusets olika färgtemperaturer och intensitet, för att variera belysningen. I framtiden kommer vi sannolikt också att se komplement till våra belysningsrekommendationer som kvantifierar kraven på HCL.

Egentligen är Human Centric Lighting inget nytt och en del lösningsförslag visades redan på förra mässan. Skillnaden är att HCL-lösningar nu finns färdiga hos många leverantörer och lösningarna är klara att användas i ett flertal olika applikationer. På mässan kunde man hitta HCL-lösningar, i princip, för samtliga armaturtyper för inomhus. Även mobilappar, vars prototyper visades för två år sedan är klara för att användas. 

En starkt trend inom belysningsplanering är Human Centric Lighting, att anpassa ljuset efter människans behov och t.ex. använda ljusets olika färgtemperaturer och intensitet efter det naturliga ljusets variationer, för att påverka hormoner som styr vår vakenhet och sömn.

0

Publicerad den 20 maj 2016
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.        m

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare