Foto: Erik Nissen Johansen
Hotell

Med inspiration från den nordliga naturen

Så olika men ändå, det finns beröringspunkter. Småskaliga, exklusiva Niehku Mountain Villa, byggt på resterna av ett gammalt ånglokstall, är en självklar attraktion i Riksgränsen. Kust Hotell & Spa, med sina fjorton våningar har blivit Piteås nya landmärke.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Båda lockar med natur, relax och ­kulinariska upplevelser samt en hög designfaktor. Rummens färgsättning påminner om varandra. Och eftersom stämningen är viktig har stor omsorg lagts på belysningen.

Mest spektakulärt är dock Niehku, tjugo mil norr om polcirkeln, med bara fjorton rum. En över hundra år gammal granitmur, löper igenom byggnaden. Ett av dess valvfönster har blivit entré till både hotell och restaurang. Ett ”boutiquehotell i vildmarken”, enligt arkitekterna.

Ordet ”niehku” betyder dröm på nordsamiska. Skid­entusiaster kan ta sig från hotellet till ett sextiotal åkbara toppar med hjälp av helikopter – från maj till midsommar under midnattssol.

Närheten till naturen, både geografiskt och rent idémässig, präglar också Kust trots att det ligger centralt i Piteå i en av norrlandskustens mest resliga byggnader, 53 meter hög.

Piteälven har alltid präglat landskapet den rinner genom. Från Sulitelmaglaciären och fjällen norröver till mynningen med sin skärgård. Älven blev därför utgångspunkten för hotellets designkoncept. De olika våningsplanen illustrerar en upptäcktsresa längs älven. Färg- och materialval har inspirerats av naturen runt älven både i restauranger, spa, konferensavdelning och skybar. Samt i totalt 97 rum, inklusive fyra sviter som inredningsmässigt ska återspegla de fyra årstiderna.

Förutom att erbjuda både naturupplevelser och vildmark vill både Kust och Niehku (precis som de flesta nya designhotell numera) slå ett slag för både dryck- och matupplevelsen. ”Hantverk från naturens skafferi” på Kust. Råvaror efter säsong och en drinkmeny som ”hämtar näring från fjällen i norr, hav och skärgård i söder med allt från tidlösa klassiker till nya, norrbottniska smaker”.

Niehkus ”kulinariska äventyr” erbjuder mat från ”naturens skafferi, lokala producenter och årstidernas växlingar med tonvikt på vilt och fisk från fjäll och skog”. Hotellet har egen vinimport. Somliga viner förvaras i det gamla lokstallets smörjgropar fullt synliga genom matsalens golv.

Ljuset då? Varken Niehku eller Kust hade blivit vad det blev utan en genomtänkt ljussättning. Hur då?

Ljuskultur frågade Katarina Hennig och Micaela Pärsdotter Andersson, ljusdesigner på WSP, som var engagerade i Riksgränsen. Samt Anna Ekberg och
Sofie Bamberg på Paloma Design Studio, som hållit i ljusarbetet i Piteå.

Tjugo mil norr om polcirkeln, med bara fjorton rum. Ett ”boutiquehotell i vildmarken”. Skidentusiaster kan ta sig till backen ända fram till midsommar, då med hjälp av en helikopter.
Foto: Erik Nissen Johansen


Niehku Mountain Villa, Riksgränsen

Hur fick ni uppdraget? Har ni varit inblandade i hela ­projektet eller bara i vissa delar?
– Vi fick uppdraget genom beställaren AB Polarexpressen eftersom det fanns en god och inarbetad relation med en av dess delägare. Dessutom hade WSP Ljus­design arbetat med inredningsföretaget Stylt Trampoli sedan tidigare. Uppdraget bestod initialt av att göra en rambeskrivning inklusive ljusdesignkoncept. Senare utförde WSP även all projektering av el och belysning åt totalentreprenören Eitech.

Hur mycket har ni samarbetat med inredare och ­arkitekter under arbetets gång?
– Det startade med en kreativ workshop hos Stylt tillsammans med arkitekten och beställarens representant. Stylt, som svarade för ett helhetskoncept beträffande värdegrund, grafisk profil, varumärke samt inredning av hotellet, hade även bestämda kreativa riktlinjer för valet av estetiska ljuslösningar och inredningsarmaturer. Det var oerhört inspirerande att utgå från deras underlag, vilket också blev helt och hållet tongivande för ljusdesignen. Vi kunde framförallt bidra med vårt ljustekniska kunnande, med funktionella ljuslösningar som framhävde arkitektur och funktion, styrning av belysningssystemet och så vidare.

Ett varmt, omfamnande artificiellt ljus var visionen för Katarina och Micaela. Ett mjukt allmänljus, ett riktat accentljus och ett fåtal armaturer som fick sticka ut.

Samarbetet var mer eller mindre intensivt i projektets olika faser. Under entreprenadskedet gällde det att omtolka och göra besparingar men ändå försöka bibehålla så mycket som möjligt av det ursprungliga konceptet.

Hur såg briefen ut?
– Visionen handlade om att skapa en röd tråd; att utifrån och in bibehålla magin från naturupplevelserna och förmedla dem på olika sätt inne i hotellet. Pitchen från Stylt var att skapa ett gränslöst hotell vid Riks­gränsen, präglat av pionjäranda, gemenskap och ­Europas sista vildmark. Ungefär så här lät det: ”NIEHKU – ljuset framhäver drömmen. Det är kallt ute och vi rör oss genom ett av månen upplyst landskap. I fjärran ser vi ett lockande varmt ljus. När vi kommer nära möts vi av en levande eld som leder oss genom
den svagt upplysta ruinen in i värmen, in i Niehku.”

Delar där ljussättningen är särskilt viktig är restaurangen och vinkällaren. Utmanande var också omtolkningen av armaturer från det ursprungliga konceptet som blev nedbantat i slutändan. Här önskar Katarina och Micaela att de kunde påverkat mer för att kunna bibehålla de ljuskvaliteter de stipulerat.
Foto: Erik Nissen Johansen

I inredningskoncept fanns flera centrala grund­principer: trivsel och samvaro, ändamålsenlighet, materialitet och färgskala. Till detta adderades inslag
av naturen och vildmarken, lokstallarnas identitet, en flirt med den samiska traditionen samt drömska inslag av konst och ljus.

Vilken vision för ljussättningen kunde ni därefter ­formulera för ert jobb?
– I starten var det vår uppgift att ta fram ett belysningskoncept för hela hotellet samt en rambeskrivning och kravställning på belysningen. Vi ville som kontrast till mörkret och det naturliga ljusets alla skiftningar skapa ett varmt och omfamnande artificiellt ljus. Genom­gående för Niehkus ljussättning är kombinationen av det mjuka allmänljuset, ett riktat accentljus och ett ­fåtal formstarka armaturer. Ljuset har till uppgift att lyfta arkitekturen men även att forma rummen utifrån en mänsklig skala. Materialvalet på armaturer är genom­gående naturinspirerade i form av trä, handblåst glas, tyg och samt metall.

Ljussättning av gästrummen är både funktionell samt ger en lyxig känsla. Foto: Erik Nissen Johansen

Den familjära och intima stämningen var central för sällskapsytorna. Här var målet att skapa ljuskontraster tillsammans med accentuerade blickfång. För att framhäva samspelet med material och färg ­ställde vi höga krav på ljuskällornas ljuskvalitet gällande färgåtergivning (Ra) och färgbeständighet (SDCM) och dylikt. Diskreta funktionsarmaturer ­blandades med inredningsarmaturer som hade ett starkt formspråk och som fungerade som huvudpjäser i rummen.

För att skapa förutsättning för levande flexibla ­ljusmiljöer önskade vi att belysningen skulle vara ­dimbar och om möjligt anpassad fördimning med varm färgton. För att skapa en komfortabel ljusmiljö var avbländningen oerhört viktig.

Innebär det några speciella utmaningar att hotellet ifråga ligger långt norrut?
– Under vårt arbete med ljusdesignen låg fokus på ­vinterhalvåret. Under sommaren är ljusdesignen under­ordnad eftersom midnattssolen skiner frikostigt. Men det är viktigt att då balansera ljusnivåerna mot det infallande naturliga ljuset. Utmaningen blev snarast som en gåva. Det vill säga vi hade det naturliga mörkret att förhålla oss till. Eftersom det inte finns några som helst ljusföroreningar i området kunde vi jobba med låga ljusnivåer. En nackdel var att vi budgeten inte tillät oss att besöka platsen men trots det var det lätt
att föreställa sig ”drömmen”.

Det varma ljuset samspelar med tydliga accenter som skapar blickfång.

I reklamen framhåller hotelledningen det nordiska ­landskapet – en slags exotisk stämning alltså. Fanns det med i uppdraget?
– Stylts varumärke och inredningskoncept gav en mycket tydlig bild av hur företaget och hotellet skulle framträda. Drömmen om Niehku var exotisk och kände inga gränser. Den gav en magkänsla som förenklade vårt arbete.

Kan du peka på några detaljer, rum eller utrymmen som ni är särskilt nöjda med?
– Ja, ljuset löper som en röd tråd genom byggnaden, det framhäver både material och arkitektur i sin helhet. Funktionsljuset lyfter byggnadens form och passar fint ihop med inredningsarmaturerna som skapar intimitet och atmosfär i rummen. Installationerna är diskreta. Det varma ljuset samspelar med tydliga accenter som skapar blickfång.”Intimitet och flexibilitet är två tydliga inredningstrender.”

Sen är ljussättningen i gästrummen både funktionell och lyxig. Kombinationen av ett diskret funktionsljus med armaturer i svart tillsammans med de vackra pendelarmaturerna i glas ger en både enkel men lyxig karaktär åt rummen. Här vilar man gärna eller läser en god bok innan middagen. Vi är också nöjda med ljuset i korridorerna. Släpljuset utmed väggen som interagerar vackert med det naturliga ljuset utanför.

Några delar där ljussättningen var särskilt viktig eller knepig att lösa?
– Restaurangen och navet med trappan var särskilt viktiga utrymmen att lösa, likaså ljuset till vinkällaren. Dessutom blev omtolkningen av armaturer från det ursprungliga konceptet till en nedbantad version i slutgiltig handling en utmaning. Här önskar vi, att vi som ljusdesigner kunde påverkat i större grad för att bibehålla de ljuskvaliteter som vi stipulerat.

Vilka trender är aktuella just nu vad gäller hotellinredning och vilka konsekvenser får de för själva ljussättningen?
– Intimitet och flexibilitet! Samt hemkänsla, det är en trend som är mycket tydlig. Gästen ska inte känna sig som gäst utan snarare helt och hållet som hemma. Särskilt viktigt på det privata hotellrummet förstås. Reception och lobby ska vara semi-privata utrymmen. Här ska man inte bara passera utan även ha möjlighet att mötas och interagera med andra människor. Eller sitta ner och arbeta.

Ljusdesignern måste alltså fokusera på ljuslösningar som skapar intimitet. Hotellrummen ska exempelvis inte bara vara försedda med allmänljus utan vi ska skapa ”rum i rummet”. Ljuset måste därtill samspela med inredningens material och färg. Därför kan man med fördel låta inredningen styra både armaturval och ljusets färgtemperatur.

Funktion, teknik och estetik måste helt enkelt gå hand i hand och vara anpassad för behoven. Samtidigt är det förstås viktigt med flexibilitet; det ska vara möjligt att möblera om och i vissa fall förändra funktionen för olika utrymmen.

Katarina Hennig, ljus­designer, WSP Ljusdesign
Micaela Pärsdotter Andersson, ljusdesigner, WSP Ljusdesign

Niehku Mountain Villa

Beställare: AB Polarexpressen
Arkitekt: Krook & Tjäder
Inredning: Stylt Trampoli AB
Ljusdesign: Stylt Trampoli AB och WSP Ljusdesign

 


Kust Hotell & Spa, Piteå

Hur fick ni uppdraget? Har ni varit inblandade i hela projektet eller bara i vissa delar?
– Egentligen var det slumpen som gjorde att vi fick uppdraget. Sofies mamma Eva råkade, på ett tåg mellan Stockholm och Göteborg, hamna bredvid Cecilia Hörngren som var uppdragsledande arkitekt hos Ettelva arkitekter. De fick en jättefin kontakt och pratade om livet i stort och smått. När Eva nämnde att Sofie arbetar med ljusdesign blev Cecilia direkt intresserad och en vecka senare fick vi uppdraget. På den vägen är det.

Mycket av ljuset är inte­grerat i snickerierna och
det var därför helt avgörande att ljusteamet behövde vara med i ett tidigt skede. Foto: Måns Berg

Vi har varit med i hela projektet. Från koncept till bygghandlingar för alla rum, hotellsviter, spa, kök och restauranger. Samt festvåning, konferensavdelning och lobby-lounge. Även vad gäller den exteriöra ljussättningen. Uppdraget på det här hotellet innehöll allt. Fantastiskt kul!

Hur mycket har ni samarbetat med arkitekterna under arbetets gång?
– Vi samarbetade väldigt nära både arkitekter och inredningsarkitekter. Från konceptuella skisser på hur vi ville jobba med ljuset i varje utrymme, till färdiga detaljritningar som det byggdes efter. Vi var även på plats efter installation. Då sprang vi runt med en stege, riktade in ljuset och satte ljusnivåer.

Eftersom det är integrerade ljuslösningar i otroligt många snickerier och byggnadsdetaljer var det helt avgörande att vi var med tidigt för att resultatet skulle bli riktigt bra. Det var mycket samordning med projektgruppen, framför installatörerna, då detaljeringen i projektet var så hög. Vi är ganska säkra på att de slet sitt hår ett par gånger. Men både de och vi var riktigt stolta när allt var färdigt.

Hur såg briefen ut?
– Kunden/beställaren, arkitekterna och inrednings­arkitekterna skulle tillsammans skapa ”norra Sveriges nya designhotell”. Vi hade en beställare som var otroligt mån om att det här skulle bli något alldeles extra. Dessutom en ödmjuk elkonsult, som redan från början visste att företaget inte besatt all den ljuskompetens som skulle komma att behövas här. Vi blev inbjudna att hålla en presentation för beställaren och projektgruppen. Där berättade vi om vårt sätt att arbeta och vad vi tyckte att vi kunde tillföra projektet. Lyckligtvis gick presentationen bra och mynnade ut i att vi fick göra belysningen i hela hotellet.

Material och ljus i samspel för den ombonade och trivsamma känslan.

Vilken vision för ljussättningen kunde ni därefter ­formulera för ert jobb?
– Vi ville ju givetvis följa den vision som redan var ­framtagen av inredare och kund. Att lyfta fram resan genom det norrländska landskapet och längs Pite älv. Vi jobbade mycket med inspiration från det nordiska ljuset och vårt främsta mål var att lyfta fram de fina material och färger som arbetats fram – alla hämtade ur den norrländska naturen.

Innebär det några speciella utmaningar att hotellet ifråga ligger långt norrut – vinterns mörker respektive sommarens ständiga ljus?
– Den frågan tampas vi ständigt med. Oavsett om projektet är i Piteå eller längre söderut, skulle jag säga. Men visst hade vi tankar om att ljussättningen på spaet och restaurangterasserna inte skulle få konkurrera med himlen om det skulle uppstå ett norrsken till exempel. På sommarhalvåret upplever man dagsljuset genom de stora glaspartierna där man har en ljussättning som ”står tillbaka” och ”glittrar till” till exempel i kombi­nation med en vacker solnedgång.”Människor vill komma till en plats där de kan landa och koppla bort sitt eget hem.”

I reklamen framhåller hotelledningen det nordiska ­landskapet – en slags exotisk stämning alltså. Fanns det med i uppdraget?
– Det var en del av den tydliga visionen under hela ­projektet. Där tummade de inte på mycket. Kunden/ägarna var otroligt måna om att ingenting skulle kännas fejkat. Man skulle verkligen få uppleva det norrländska, när man besökte hotellet. Allt ifrån att verkligen lyfta fram materialen med bland annat till exempel ljus­sättningen och vilken mat de serverar till hur badrumsprodukterna doftar. Personalen går själva ut i skogen och plockar lingonris till vaserna på borden. En impo­nerande stark vision!

Lobby och lobbybaren är Anna och Sofie mest nöjda med. Det har blivit trivsamma utrymmen att hänga i och ljusscenarier bidrar till den välkomnande känslan, oavsett årstiden.

Kan du peka på några detaljer, rum eller utrymmen som ni är särskilt nöjda med?
– Ja, lobbyn med lobbybaren. Eftersom hälften av ­väggarna där är fönster från golv till tak, var det väldigt viktigt att lyfta fram material och detaljer. Det ska ju vara en lika attraktiv miljö att välkomnas av och hänga i – oavsett om det är juni och dagsljus dygnet runt eller mörkaste december. Givetvis har vi ljusscenarion som är anpassade efter olika förutsättningar, men det var en hel del testande och justerande innan vi kom fram till det.

Varje fönsternisch har ett integrerat ljus som skapar en fin detalj både ut- och inifrån. En annan ljusdetalj är läsbelysning som inte stör den som sover bredvid. Bilden visar Vintersviten. Foto: Tomas Bergman

Sedan sviterna. Alla fyra är inredda utifrån årsti­derna. Här fick vi anpassa ljussättningen beroende på material, möblering och önskad känsla.

Några delar där ljussättningen var särskilt viktig eller knepig att lösa?
– En komplicerad detalj var fönstren, där vi ville få in ljus i varje fönsternisch för att få en ombonad känsla i hotellrummen. Här fick vi tidigt göra ritningar till leverantören, som gjöt stommen, för att förbereda för belysning redan i de prefabricerade betongelementen. Resultatet blev en jättefin detalj både från utsidan och insidan.

Vilka trender är aktuella just nu vad gäller hotellinredning och vilka konsekvenser får de för själva ljussättningen?
– Vi upplever att det är otroligt trendigt med starka koncept. Människor vill komma till en plats där de kan landa och koppla bort sitt eget hem. Känslan när de lämnar hotellet ska vara att de varit i en hemmamiljö, fast upplevt något unikt. Varje detalj ska vara så noga uttänkt att besökaren verkligen går därifrån med en wow-känsla. Det blir därför allt viktigare att hela ­projektgruppen är med på detta koncept från start, så att ljussättningen lyfter fram och är med att skapa den här ”rätta” känslan.

In med oss ljusdesigner tidigt i processerna alltså så skapar vi ännu mer magiska miljöer tillsammans!

Sofie Bamberg
Anna Ekberg

Kust Hotell & Spa

Beställare: Skoogs Fastigheter AB
Arkitekt: Ettelva arkitekter, Arkitekthuset Monarken
Inredning: MER
Ljusdesign: Black Ljusdesign, Anna Ekberg och Sofie Bamberg. Idag driver Anna och Sofie Paloma Design Studio tillsammans med Jenny Loqvist.

 

 

Publicerad den 18 mars 2020
Ur Ljuskultur Nummer 2, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här