Internationellt

2 x Norge

I denna utgåva av tidningen vill vi bjuda på inspiration från våra grannländer. Här från Norges årliga ljuspris och vinnarna i exteriör- och interiörklassen. Håll tillgodo!

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Espenes Rastplats, Sørfjorden, Norge

Bästa utomhusprojektet – Norsk Lyspris 2022

Espenes Rastplats längs riksväg 13 löper längs fjorden och omges av vattnet, bergen och luftströmmarna där. Arkitekturen speglar omgivningen – vågorna i metallen bygger på beräkningar av vindkrafternas inverkan på konstruktionen, takytan ger uttryck för den horisontella, spegelvända fjorden och de höga bergstopparna. ­Belysningen är inspirerad av platsen och naturen – månskenet som träffar glaciären och bergstopparna i kontrast till det varma ljuset som hör till grottan, lågan och människan. Belysningen samverkar med byggnaden för att skapa en destination som inte dränker omgivningen, utan tydliggör kopplingen mellan arkitektur och landskap.

Formen förklaras och tolkas av ljuset. De arkitektoniska elementen som anspelar på det naturliga landskapet belyses av ett svagt, svalt ljus, medan toaletterna och ytorna som används av besökarna får ett varmt ljus, producerat av armaturer inom mänskligt räckhåll.

Ljus, materialitet och arkitektur hänger nära samman. Byggnaden ska framstå med ett enhetligt skulpturalt uttryck utan standardkomponenter från traditionella byggprojekt. Beslagen är integrerade i arkitekturen i positioner där de är lös­gjorda från metallen, men förblir en del av ­konstruktionen.

Belysningen av den 50 meter långa tak­ytan är asymmetrisk och upplevs olika beroende på från vilket håll byggnaden ­betraktas. Reflexerna i metallen bidrar till att skapa ett föränderligt uttryck i konstruktionen både när man passerar rastplatsen och vistas där. Ljusnivåerna är generellt dämpade för att begränsa påverkan på omgivningen, men också för att minimera bländning så att utsikten från rastplatsen bevaras. Inne i toaletterna, där armaturerna är upphöjda från golvet, är de integrerade i metallcylindrar som har ett liknande ­uttryck som ventilationsrören. Belysningen följer konceptet med att all teknik kommer upp från betongdäcket.

Beställare: Norska Vägverket – Nationella turistvägar
Arkitekt: Kodarkitektur
Landskapsarkitekt: Norconsult Landskap
RIB: Dipl. Ing. Florian Kosche
Ljusdesign: Light Bureau, Christina ­Haraldseth, Paul Traynor, Arve Olsen med ljusdesign, ­Benjamin Reinhoff med ljusstyrnning, Øystein Johansen som elektroingenjör

Belysningen beskriver konstruktionen och funktionen
på ett tydligt sätt genom variation i färgtemperaturer och ljussättning av ytorna. Armaturerna är väl avskärmade och placerade så att bländning undviks i möjligaste mån. Ljuset i dörrarna och på toaletterna hjälper till att rikta ögat mot de viktigaste funktionerna. Foto: Fovea Studio

Riksvägen intill är obelyst och ljussättning av rastplatsen begränsas till byggnadskonstruktionen. 40W används för att belysa den 50 meter långa takytan och den övriga belysningen dämpas för att harmonisera med takets luminans. Ljuset styrs av solens upp- och nedgångstider samt av sensorer i låsboxen på toalettdörrarna för att begränsa energi­förbrukningen och onödig belysning endast till när rastplatsen aktivt används. Foto: Fovea Studio


Frescohallen, Bergen, Norge

Bästa inomhusprojekt – Norsk Lyspris 2022

Frescohallen ligger i Bergen Børsbygget i hjärtat av stadshamnen och är en del av det nya annexhotellet. Byggnaden är från 1860-talet och nu utvidgats med en ny del och omvandlats till en exklusiv restaurang. Den öppnade i maj 2022 och håller snabbt på att bli en attraktion i Bergen. Förmodligen på grund av de restaurerade freskerna; glamouren från en svunnen tid fylld med en modern själ, såväl som utsökt mat.

Freskerna är målade av Axel Revold som fick uppdraget efter en nationell tävling 1918. Verket skildrar Bergen som centrum för en världsomspännande fiskhandel och stod färdig 1923. Återgivning av freskerna har genomförts på bästa möjliga sätt genom en noggrann studie av ljusets styrka, fokusering och färgåtergivning.

Rums- och matupplevelsen är armatur­fri och belysningen dold för att lyfta freskerna till rummets absoluta huvudpunkt. Arkitektoniska nya ingrepp stöds av belysning, vilket gör den stora cirkulära spegelbalken bländfri och reflekterar både fresker och omgivningen på ett vackert sätt. Minsta antal armaturer användes och befintliga monteringspunkter återanvändes i den nya lösningen och ledningar för elkablar har återanvänts. Dagsljuset utnyttjas maximalt genom att låta speglarna ovanför baren reflektera det in i rummet.

Ginbaren Bareksten är sitt eget lilla separata universum. I sitt svarta uttryck skapar den mystik och magi och bidrar till två mycket olika upplevelser. Att gå från Bareksten till Frescohallen eller vice versa är som att resa mellan två världar, en mörk och lynnig och en ljus och luftig, båda väl omhändertagna av ljussättningen.

Beställare: Oddfjell Eiendom och De Bergenske
Arkitekt: Claesson Koivisto Rune
Projektledning: Sindre Holm, Oddfjell Eiendom
Ljusdesign: Zenisk: Kristin Bredal, Bao An Pham, Janja Franeta
Elinstallation: Elektroinstallasjon AS

Frescohallen används dygnet runt, hotellfrukost på morgonen, restaurang som är öppen hela dagen och lounge på kvällen. Funktionsbelysningen ­består av fyra smalstrålande downlights i ­toppen av varje takvalv. De tidigare positionerna har använts men nu med exakt ljusfördelning.

Ginbaren Bareksten har en mörk identitet. Hela ­rummet är svart, förutom pendlarna med kopparskärm. Vid behov kan belysningen utökas genom en skenmonterad lösning som skapar flexibilitet.Foto: Zenisk

Freskerna syns som aldrig förr. De är belysta framifrån och all belysningsutrustning är dold och märks knappt. Varje fresk behövde endast ett fåtal fokuserade ljuskällor för att lyftas fram. Flera armaturer testades och centralt i kravställningen var att uppnå färgåtergivning i hela spektrat samt god avbländning. Foto: Alex Coppo

Publicerad den 14 februari 2023
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2023

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här