I lekparkens hus integrerades belysning i konstruktionen för att ge ett varmt inbjudande ljus, som efterliknar den öppna låga eller eld som hade brunnit om vi befunnit oss på vikingatiden. Lekparken ramades sedan in genom en belyst sittgradäng. Belysningslister har dolts i en L-profil i samma trä som gradängen vilket ger ett sömlöst och naturligt utseende även dagtid.
För att betona platsens unika karaktär och knyta an till stadens historia blev torgets lyktor utsmyckade med Nyköpings stadsvapen. Deras placering anpassades för att möjliggöra olika evenemang och torghandel, vilket ytterligare förstärker torgets funktion som en central och levande plats i staden.
Med egna ord

Åkroken, Nyköping – ett samspel av ljus och natur

Ramboll fick möjligheten att delta i omvandlingen av kvarteret Åkroken i Nyköpings gamla kulturkvarter. Det är ett stort och efterlängtat ­projekt som möjliggjort en naturlig mötesplats med mer parkyta och bättre ­tillgänglighet till både torg och till åpromenaden.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Bakgrund/Vision

När mötesplatsen Åkroken skulle rustas upp, med vatten, växtlighet, lekpark och anslutande torgmiljö, låg fokus på mötet mellan människor och natur. Man ville skapa en plats för möten, torghandel och ett fint promenadstråk längs med Nyköpingsån.”Genom att jobba med lager av ljus kunde små rum skapas över platsen.”

Under 2010–2011 undersöktes kvarteret Åkroken i en av de största arkeologiska utgrävningar som gjorts i Nyköping. Spår av människors liv och vardag under mer än tusen år hittades. Det kanske mest överraskande resultatet var lämningarna av två båthus för mycket stora båtar eller skepp, från vendel- och vikingatid; 650–1050 e Kr. Denna historia togs i beaktning under planeringen och en temalekpark med Lennart Pranters hantverk utformades för att knyta an till båthusen som en gång legat i området.

Den primära uppgiften för oss var att på ett balanserat sätt möta platsens behov och inte störa dess harmoni under de mörka timmarna. Med olika höjdskillnader och utsikten över såväl platsen som vattnet valde vi att fokusera på låga nivåer och dra nytta av landskapets element i form av träd, grönska och urbana inslag. Valet av armaturer i parken gjordes med stor omsorg och med hänsyn till platsens historia för att skapa en smidig integration med lekparkens design.

Lösningen

Genom att beakta landskapets topografi och miljöns karaktär strävade vi efter att utforma en belysningsgestaltning som inte bara var funktionell utan även kompletterade och förstärkte platsens estetik. Det var därför viktigt att inte överbelysa platsen. Genom att jobba med lager av ljus kunde små rum skapas över platsen.

För att skapa en visuell balans mellan ljuset och omgivningen, särskilt under den mörka natthimlen, och samtidigt undvika att störa den öppna utsikten över platsen, valde vi att avskärma och placera ljuskällor på en låg nivå, under ögonhöjd. Den låga placeringen möjliggör för besökare att sätta sig längs gradängerna och njuta av utsikten över ån utan att störas av det artificiella ljuset. Snarare än att applicera ett svepande ljus över hela området, har vi med avsikt valt att dra ner nivåerna och i stället fokusera på att belysa specifika element som är av särskilt intresse eller betydelse. Denna strategi syftar till att skapa en mer målinriktad och konstnärlig ljusmiljö, för att förstärka och framhäva specifika detaljer och områden på platsen.

Pollare placerades i gradänger, i planteringar, runt lekpark och längs med vattnet. Vi valde att använda pollare med ett robust utseende och naturlig patina som liknar en gammal rostig spik, allt för att återspegla platsens historia.

De stora lummiga träden som bevarades under projekteringen blev en central punkt och likt ett tak sträcker sig dess tjocka lövverk sig ut över lekplatsen och bidrar starkt till dess harmoni. Träden lättades upp med väl valda spridningsvinklar genom specialkonstruerade pollare med integrerade spotlights där ljuskällorna noga riktats in för att träffa den vertikala ytan. Pollarnas design anpassades för att undvika bländning såväl som säsongernas olika komplikationer, där den varma färgtemperaturen sprider ett glödande sken upp i de stora kronorna.

I lekparkens hus integrerades belysning i konstruktionen för att ge ett varmt inbjudande ljus, som efterliknar den öppna låga eller eld som hade brunnit om vi befunnit oss på vikingatiden. Lekparken ramades sedan in genom en belyst sittgradäng. Belysningslister har dolts i en L-profil i samma trä som gradängen vilket ger ett sömlöst och naturligt utseende även dagtid.

För att betona platsens unika karaktär och knyta an till stadens historia blev torgets lyktor utsmyckade med Nyköpings stadsvapen. Deras placering anpassades för att möjliggöra olika evenemang och torghandel, vilket ytterligare förstärker torgets funktion som en central och levande plats i staden. Torget utrustades dessutom med en uttagspollare med kraft- och vattenutkast för foodtrucks och evenemang.

Utmaningar & lärdomar

Den största utmaningen var balansen av ljuset mot platsen, vad är för mycket eller för lite ljus, var går gränsen? Därför är det så oerhört viktigt att testa sig fram, och att lita på sin instinkt som designer. Vi behövde arbeta med en lågmäld, dold och integrerad belysning som ligger precis på gränsen till att uppfattas som för mörk. Det gäller att noggrant studera och utse vilka element som ska belysas, att till exempel titta på färdriktningar och hur ­besökare kan tänkas vistas i och nyttja parken.


ANDREAS OLSSON
Uppdragsansvarig ljusdesigner LD, verksam på Ramboll i Uppsala sedan 2012. Han har studerat ljusdesign och är utbildad elektriker i grunden. I tidigare yrke har han arbetat med scen- och konsertljus, från det bär Andreas med sig att bygga atmosfärer och känslor med hjälp av ljus. Han har alltid i åtanke hur en installation kan genomföras på ett effektivt och välplanerat sätt, samtidigt som man säkerställer en högkvalitativ belysning för användaren.

LINUS KARVIK
Linus har arbetat som ljusdesigner på Ramboll i Uppsala i fyra år. Han tog examen från Jönköpings tekniska högskola 2019 och har tidigare jobbat på Light bureau. Linus har även utbildat sig inom färglära och inredningsdesign för att ytterligare bygga på sina kunskaper.


 

Publicerad den 15 februari 2024
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2024

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här