Claudia Paz besökte Stockholm under några dagar i mars. Hon höll bl.a. ett mycket uppskattat inspirations­föredrag för den svenska publiken.
Affinity består av en gigantisk tredimensionell duk med fem lager ljus, fyra lager ljud och en stor skärm. Duken sitter på fasaden till en bankbyggnad som syns över hela Lima och dess rörliga mönster skapas av de rörelser som de interagerande personerna gör på en skärm.
Light Garden är en permanent interaktiv installation som ger en oförglömlig upplevelse av ljus och ljud. Det transporterar oss till en magisk värld som påminner våra fantasier i barndomen, där skapelsens och fantasins magi var vår huvudsakliga distraktion. Verket har uppmärksammats flerfaldigt i internationella tävlingar.
Pixel Flow utforskar sinnena hos besökarna i det omgivande utrymme som genereras av ljus och ljud som gör det möjligt för dem att uttrycka sig fritt. Känslan av att bli insvept i en spiral av ljuspixlar och ljud aktiveras av kroppens naturliga flöde. Installationen har 10 olika scener, var och en med ett eget sätt för intuitiv interaktion.
Claudia Paz i mitten,­ med sin kollega, Cesar Castro, som är ansvarig för Control & Techinal Specifikation och Chiara Carucci från Tengbom till höger. Det var Chiara som bjöd in duon till Stockholm.
Interaktivt Ljus

Den peruanska pionjären Paz

Ljusdesignern Claudia Paz skapar inspirerande platser för folket genom interaktiva ljusinstallationer i urbana miljöer. Vid ett Sverige-besök berättade hon vad det innebär för kreativitet, fantasi och invånarnas samhörighet med staden.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Den 8 mars, på den internationella kvinnodagen, listade i år den digitala ljusplattformen Lightroom sex av världens mest briljanta kvinnor inom belysningsområdet. En av dessa var peruanska Claudia Paz och motiveringen på spanska löd ungefär så här: ”Arkitekten som med passion för ljus alltid letar efter nya kreativa sätt att använda det för att skapa både kommunikation och interaktion. Vad vi gillar mest med Claudia är vikten av känslor i alla hennes projekt.” När Claudia Paz lite senare var i Europa för att delta i Light + Building i Frankfurt passade arkitektkontoret Tengbom på att bjuda henne till Stockholm. Där höll hon både en föreläsning och en workshop om hur delaktigheten i våra stadsmiljöer stärks genom interaktiv ljusdesign. Dessutom fick vi veta mer om arbetet som bedrivs på ljusstudion som bär hennes namn, belägen i huvudstaden Lima.” Vi skapar med ljus en länk ­mellan plats och människa. Med lite fler ord arbetar vi med att på urbana platser koppla samman konst, arkitektur och människor­ genom ljus och teknik.”

– Kortfattat skapar vi med ljus en länk mellan plats och människa. Med lite fler ord arbetar vi med att på urbana platser koppla samman konst, arkitektur och människor genom ljus och teknik. Visionen är att skapa känslor och oförglömliga minnen hos allmänheten, berättade Claudia Paz och tillade att stadens invånare genom interaktion ges möjlighet att både upptäcka byggnader och stadslandskap och uppleva dessa på nya sätt, bland annat genom att själva hålla i penseln och interagera.

– Genom nya perspektiv och större förståelse stärks samhörigheten med stadsrummet. Ljuset är ett fantastiskt material, engagerande och känsloskapande, ljuset är för folket, hävdar hon och visar filmer av sina projekt i vilka hon gärna arbetar med droppar, stjärnor, stavar och blommor – allt av ljus – som reagerar på rörelser och beröring. Att se reaktionerna hos både barn och vuxna vittnar om en naturlig och djup fascination för ljuset och dess möjligheter. De lever sig in, dansar, lägger sig på golvet och skrattar. Glädjen över att kunna påverka skeendet och samtidigt berika och försköna det offentliga rummet är stor. Ett av projekten är Perus nationalarena i Lima, den första interaktiva i världen. Där kan de förbipasserande utanför följa matchernas skeenden i form av ett ljus- och ljudflöde på fasaden, styrt av publikvolymen inifrån arenan. Den väldiga byggnaden får plötsligt liv och blir en röst i staden – interagerande arkitektur!

Anknytning genom interaktion

Claudia Paz studerade arkitektur men kom på andra tankar under det sista kandidatåret. Då upptäckte hon ljuset som hon fascinerades av tack vare dess förmåga att forma platser och skapa känslor. Med ljuset har hon arbetat sedan 1996, som självständig ljusdesigner sedan 2004 och efter att ha belyst bland annat 33 av Perus kyrkor startade hon sin studio 2009. En kreativ grupp arkitekter, designer och konstnärer som bildar tvärvetenskapliga team, också med tekniker och ingenjörer, utifrån projektens natur. Uppdragsgivarna finns i en rad olika länder och arbetsprocessen bygger på en djup, initial analys och ett storyboard. Utifrån den konstnärliga idén utvecklas sedan den optimala tekniken. Uppdragen spänner mellan allt från ”traditionella” till en mängd interaktiva upplevelser. De sistnämnda har med åren blivit allt fler och Claudia Paz är lika stolt över allihop men har en absolut favorit, det mycket omskrivna och prisbelönta verket Affinity. På en bankfasad i Limas affärskvarter, synligt över hela staden, färdigställt 2014.” Jag vill ge barnen allt det där. Att se folk slita sig från sina telefoner och istället njuta av installationerna är min bästa belöning…”

– I Affinity besannades min dröm om att sluta ögonen och fantisera om ett stilla regn mot ansiktet, om att betrakta norrsken, om lugnet i att skåda stjärnorna i skyn – allt detta som ger en känsla av frihet. För mig är naturen ett konstverk och detta lyckades jag och mitt team förmedla i Affinity. Från början ville kunden, banken BCP, ha sin företagsfärg men jag var så trött på färg. På min fråga om vad deras önskan var, fick jag svaret att de ville knyta an med folk. Ett interaktivt konstverk blev svaret, berättar hon och beskriver resultatet som en fantastisk upplevelse av ljus, ljud och hastighet. Och en inspirerande möjlighet för folk att använda och utveckla sin kreativitet för att påverka byggnadens utseende.

Barnen visar vägen

Magi är ett av Claudia Paz honnörsord eftersom hon genom ljus och interaktion översätter magiska idéer till verklighet. I detta spelar barnen en stor och viktig roll. Det är dem hon vill inspirera, ”de är ju framtiden”. Men också för att grundskolan inte längre utbildar ungarna i konst plus att biblioteken är tomma och köpcentrumen fulla.

– Jag vill ge barnen allt det där. Att se folk slita sig från sina telefoner och istället njuta av installationerna är min bästa belöning och de finaste kommentarerna får jag alltid från barn. Jag minns specifikt en liten kille som undrade ”pappa, trollar jag nu?”. Och det gör mig så glad eftersom jag är övertygad om att barn som tror på magi och att allt är möjligt, öppnar sina sinnen för kreativitet och blir positiva problemlösare, oavsett vad de i framtiden studerar, säger hon och tillägger att det oftast är barnen som lär de vuxna, som leder de vuxna in i upplevelsen.” Barnen kan fortsätta leka i ­evigheter och det är tydligt hur de vuxna rycks med, att deras inre barn kommer fram när de också får ”superkrafter””

– Barnen kan fortsätta leka i evigheter och det är tydligt hur de vuxna rycks med, att deras inre barn kommer fram när de också får ”superkrafter” som skapar saker som i vanliga fall hör hemma i fantasins värld. Och vi hoppas verkligen att denna typ av installationer blir vanligare som extraordinära upplevelser och platser för socialt utbyte.

Men det finns också risker eller faror med de reaktioner som kan utlösas av interaktiva installationer som kombinerar ljus och ljud i offentliga miljöer?

– Jo, visst finns de. Därför är innehållet och hur det designas jätteviktigt. Det måste vara väl genomtänkt, kännas integrerat med sin omgivning och relaterat till invånarna – till användarna. Ljus skapar känslor som kan vara positiva eller negativa beroende på vad du skapar. Jag har upplevt installationer som stressar mig och ger känslan av att jag vill ta mig därifrån, en känsla jag inte alls vill framkalla i det jag gör. Jag tycker att livet är komplicerat och vill därför bidra med installationer som gör dig glad och får dig att glömma allt som stör dig, berättar hon som för övrigt mycket väl känner till Stockholms stoltaste interaktiva ljusinstallation – Colour by Numbers i tornet vid Telefonplan som tydligt både glädjer och kopplar ihop invånarna med ­sin stadsdel.

Ljuset en av arkitekturens dimensioner

I början av denna text nämndes att Lightroom hade listat Claudia Paz som en de sex mest briljanta ”belysningskvinnorna” i världen. En annan av dessa, som bjöd in sin peruanska kollega till Stockholm, är Chiara Carucci på arkitektkontoret Tengbom. Där finns idag fyra anställda ljusdesigner som tillsammans med studenter från KTH:s masterprogram Architectural Lighting Design, deltog i workshopen som Claudia Paz ledde. Liksom föreläsningen handlade den om interaktiv ljusdesign i våra offentliga miljöer.” Jag tycker att livet är ­komplicerat och vill därför ­bidra med installationer som gör dig glad och får dig att glömma allt som stör dig.”

Vad anser du att detta tillför, Chiara?
– Enligt min mening är ljus den fjärde dimensionen av arkitektur och interaktion den femte. Ljus har en grundläggande relevans för utformningen av platser och spelar därför en viktig roll i arkitekturens kvalitet. Utformning av digital interaktion i det fysiska rummet, och framför allt ett kvalitativt samspel mellan människa och miljö, bör byggas in i arkitekturen och utformas av tvärvetenskapliga arbetsgrupper. På Tengbom är vi på gång.

Och vad lärde du dig av Claudia Paz?
– Hon överraskar mig alltid, hennes berättelser är förtrollande och speglar hennes projekt där meningsfullhet, vitalitet och glädje blandas. Jag lärde mig att inspirationen kommer från teamarbetet, platsen och det oväntade. Mest av allt är Claudia Paz arbete ett bevis på att allt är möjligt!

Publicerad den 18 maj 2018
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2018

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här