Utbildning
Elkonstruktörer med stort intresse för ljus
Elkonstruktörsutbildningen vid Campus Varberg har sedan starten 2010 haft en kurs i belysningsteknik. Ljuskultur fick möjlighet att ställa ett par frågor till Anneli Zell som är utbildningsledare och Viktor Svedling, som idag håller i belysningskursen.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantAnneli Zell är utbildningsledare för YH-Elkonstruktör på Campus Varberg sedan två år tillbaka och har i uppdrag att samordna och koordinera arbetet med utbildningen och dess kvalitet och utveckling. I samarbete med utbildningens ledningsgrupp och arbetslivsrepresentanterna utformas utbildningens mål och kursernas innehåll. Hon har även ansvar att upphandla relevanta utbildare och är klassens och de studerandes närmaste kontakt. En stor del av arbetat handlar om att coacha de studerande på vägen mot examen samt våra utbildare i deras genomförande.
– Utbildning startade 2010 och är med andra ord väl etablerad. Arbetslivet vet vad de får om de anställer studerande från utbildningen. I ledningsgruppen idag finns representanter från AFRY, WSP, Rejlers, Elektro-Emanuel, Sweco, Ringhals, BA-Elteknik, Vinnergi och Ramboll, berättar Anneli Zell.
Utbildningen har ända sedan starten haft en fyraveckorskurs benämnd Belysningsteknik. Målet är att de studerande efter genomförd kurs självständigt ska kunna konstruera och dimensionera belysningsteknik med god ljuskvalitet, då detta är en viktig del av en elkonstruktörs arbete.
– Campus Varberg direktupphandlar utbildare och vid merparten av kurserna söker vi utbildare från branschen eller närliggande branscher för den kompetens vi söker. De senaste åren har ljusdesigners från White och Liljewalls arkitektbyråer varit kursansvariga.
Kursen i Belysningsteknik har, enligt Anneli, alltid varit uppskattad av de studerande som gärna sett att den var ett par veckor längre. De har god nytta av kursen när de direkt efter den har sin första LIA-period, praktik.
Viktor Svedling, ljusdesigner från White, har medverkat vid belysningskursen och upplever att studenterna ser belysning som något intressant och roligt.
”Det är spännande för eleverna att studera just ljus, där upplevelse och mjuka världen finns parallellt med tekniskt hårddata. ”
– Det är spännande för eleverna att
studera just ljus, där upplevelse och mjuka världen finns parallellt med tekniska hårddata, säger Viktor.
På frågan om en elprojektörs roll i belysningsprojekt och vilka ämnesområden inom belysning är viktigast att få ut under kursen, svarar Viktor:
– Det vi anser är viktigt är att de aspirerande elkonstruktörerna introduceras i belysningslära och får uppleva och utvärdera olika ljusmiljöer med olika ljusfördelningar, ljusfärger och ljusnivåer.
Viktor fortsätter:
– När väl en grundläggande förståelse för ljus och belysning infunnit sig ligger fokus på belysningsberäkningar av olika interiöra och exteriöra miljöer mot svensk standard.
Beräkningsmomentet har dömts som ett viktigt moment för studenterna, som även får resonera kring hur man kan förhålla sig till standard samt situationer där det är rimligt att göra avsteg.
I egenskap av ljusdesigner tar Viktor även tillfälle till akt att introducera de blivande elkonstruktörerna till ljusdesignerns yrkesroll, bland annat genom att visa komplexa uppdrag där ett gott samarbete mellan elkonstruktörer och ljusdesigners varit helt avgörande för projektets lyckade slutresultat.
Anneli Zell
Utbildningsledare för YH-Elkonstruktör, Campus Varberg
Viktor Svedling
Ljusdesigner, White,
utbildare på kursen Belysningsteknik