Ljus i världen
En skimrande kub
Amorepacific är Koreas största kosmetikaföretag med ett nytt huvudkontor i skönhetsmeckat Seoul. Den prisbelönta byggnaden är ett resultat av ett designsamarbete mellan design-, ingenjörs- och arkitektföretaget Arup och David Chipperfield Architects.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerant
Byggnaden har en bruttoyta på 187 000 m² och plats för 7 000 personer. Förutom kontorsutrymmen inryms här ett museum, en konferensavdelning, ett auditorium, restauranger och kommersiella lokaler. Byggnaden skiljer sig tydligt från omgivningen genom sin kubiska form. Den är omsorgsfullt utformad runt ett centralt atrium för att maximera tillgången till naturlig ventilation och dagsljus på alla våningar. Tre stora öppningar förbinder denna centrala volym och ger en spektakulär utsikt över närliggande Yongsan-parken samt bergen i fjärran.
Hållbarhet har varit ledordet här. Centralt i projektet har varit en holistisk designmetod som integrerar både de arkitektoniska, strukturella, tekniska och sociala aspekterna i ett och samma koncept. Man har använt slitstarka och vackra byggnadsmaterial samt teknik som är betydligt mer energieffektiv än vad som brukar vara i Sydkorea. Stor flexibilitet var ett krav för att framtidssäkra byggnaden men också för att kunna anpassa lokalerna för de 28 olika varumärken som Amorepacific driver under ett tak.
Även belysningslösningen är mycket speciell. Arup och David Chipperfield Architects har specialdesignat en modular belysningsarmatur som används övergripande i hela byggnaden. Det är en LED-armatur med en unik utbytbar lins, som erbjuder 12 olika ljusfördelningar och 30 olika ljuskombinationer. Armaturen används både för att skapa det mycket speciella skimrande ljuset över hela byggnaden och för att åstadkomma de många olika belysningslösningarna med olika ljusstämningar, anpassade till de olika utrymmena. Armaturen är inte bara extremt anpassningsbar utan även mycket hållbar, med sina 100 procent utbytbara komponenter. Eftersom de kan modifieras efter behovet under byggnadens hela livstid, utan att kompromissa med ljusdesignen, implementerar armaturdesignen principerna för cirkulär ekonomi.
Projektet har blivit flerfaldigt prisbelönt bl.a. med den prestigefyllda utmärkelsen IALD Award of Merit.
Publicerad den 29 januari 2020
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2020
Du kanske också gillar:
Intro
Finast i världen
Som ut ur dimman framträder den lilla men utsökta samlingen av elfenbensobjekt på German Ivory…
Intro
Skulpturalt pumphus
Pumpstation P 42 i Luleå har uppmärksammats med Årets samhällsbyggnadspris – för livet i staden…
Intervju
Top notch
Anders Modig åker till New York och träffar vd:n för Fisher Marantz Stone, ett av…