Med egna ord

Fleming 7

Längs Fleminggatan på Kungsholmen ligger kontorsfastigheten Fleming 7, med närhet till Stockholms innerstad och puls. När fastigheten skulle uppgraderas fick PQR uppdraget att ansvara för ljuset. Ljusdesigner Anders Kjellgren berättar här om arbetet.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

UPPDRAGET

Fastighetsbolaget Mengus ville ge byggnaden en tydligare identitet, ett öppnare gatuplan och senare även en takpåbyggnad med två kontorsplan. PQR Ljusdesigns uppdrag från Mengus var att förstärka och tydliggöra byggnadens identitet, att tolka och, med hjälp av ljuset, förverkliga arkitektens vision.

VISIONEN

Kod Arkitekter fick uppdraget att ta fram ett förslag för att uppdatera bottenvåningen med välkomnande entréer och större öppenhet mellan inne och ute. Deras ambition var att bidra med ett levande stadsrum och en förläggning av city och på så sätt knyta ihop Kungsgatan med Fleminggatan. Vi ville med vår ljusdesign tydliggöra arkitektens koncept och vision för den exteriöra delen av byggnaden samt entrén.

LÖSNINGEN – ENTRÉN/SKÄRMTAKET

Tidigare upplevdes gaturummen längs med byggnaden som en mörk plats med dess jämngråa och identitetslösa fasad. Kod arkitekter ville därför skapa ett tydligt rum mot gatan och ge byggnaden en identitet och rytm som passade in i stadsrummet med frågeställningen; vad är det bästa möjliga för den här platsen? En del i detta var att ge entrén ett reflekterande skärmtak som skulle stanna upp rörelsen längs fasaden och lyfta blicken från trottoaren uppåt och in i byggnaden.

I ett andra steg placerade vi väggarmaturer med direktverkande ljus i nischerna mellan de stora fönsterpartierna vid marknivå och ville på så sätt skapa ett släpljus och en rörelse längst gatan som ledde blicken mot entrén och upp mot skärmtaket. I skärmtaket ville vi att ljuset skulle vara en integrerad ljusinstallation som bidrog till konstruktionen utan att bli det tongivande i det speglande skärmtaket. Vi valde därför en rak ihållande ljuslist som skapade en inramning av skärmtaket och bidrog till att skapa en exklusiv känsla som öppnade upp mot gatan och bjöd in besökaren.

FOAJÉN/RECEPTIONEN

Den nya foajén får en större yta då vissa befintliga väggar rivits för att skapa en öppenhet och luftighet som bidrar till att lokalen kommunicerar bättre med gatan. Arkitektens kodord för materialvalen har i projektet varit kontraster, där de blandat mörkt – ljust, matt – reflekterande, varm – kallt och mjukt – hårt. I lobbyn ville vi skapa en ljus och varm atmosfärisk känsla till byggnadens samlande rum med hjälp av en väl avbländad downlight som fälldes in i de metalliska undertakskassetterna. Längs väggarna monterades en infälld kanalskena med en riktbar strålkastare som vertikalbelyser väggarna men kan även riktas om vid önskan om annan exponering.

Även en ny receptionsdisk byggdes för att skapa en definierad plats i byggnaden och ge ett välkomnande bemötande till besökaren. På grund av trånga installationsutrymmen ovanför receptionen valde vi att montera en infälld kanalskena och monterade riktbara spottar med ett varmt ljus som arbetsbelysning. För att ytterligare tydligöra och förhöja receptionen och ge den en svävande känsla placerades ett varmt ljus under receptionsdisken. Bakom receptionen valde vi istället att placera en infälld wallwasher som vertikalbelyser den vackra träpanelen och ger rumsskapande kvaliteter.

UTMANINGAR

I det här projektet har utmaningen legat i att få beställaren att förstå vikten av att kunna stärka rumsupplevelsen med ljus – kontrastverkan och redan från början få med dem på vårt belysningskoncept.

En annan utmaning har varit, som i så många andra projekt, det begränsade installationsutrymmet ovan undertak där vi skulle samsas med övriga installationer. Redan från början hade vi en relativt låg takhöjd som på vissa platser innebar en begränsning i vårt val av armatur, men det skulle ändå inte få försämra kvalitén på ljuset, funktionen eller arkitektens vision av rummet.

Publicerad den 10 oktober 2016
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här