Svenska Ljuspriset
Hedersomnämnande interiör – Nelly Flagship Store, Stockholm
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantBelysningsidén
Oavsett om det är dag eller natt, en regnig tisdagsmorgon eller nyårsafton, är varje ögonblick en fest för Nellys kunder. Kunden bjuds på en fascinerande resa genom abstraherade festögonblick som sträcker sig från gryningens första glittrande strålar och dagsfester på Stockholms gator, till gassande solsken på semestern, avkopplande picknickar i parken, exklusiva champagnelounger, pulserande nattklubbar och intima partytält.
För att binda ihop nutid med dåtid hämtade vi inspiration från Asplunds gamla Bredenbergsvaruhus, vars originalbelysning genomgående bestod av runda vita glober. En av dessa sitter till och med kvar i taket utanför entrén. Vi bevarade detta arv och använde det som en huvudsaklig byggsten för att skapa våra imaginära partydestinationer.
Jurymotiveringen:
”Med stor lekfullhet och skicklighet har man tagit sig an ljussättningen i den här kulturminnesmärkta butikslokalen. Speciallösningar och kreationer avlöser varandra genom våningsplanen. Här bjuder ljuset in till glädje och glamour, väcker nyfikenhet och en säljande helhetsupplevelse. Ljusdesignen flirtar med 30-talets ljusideal. De öppna fönsterpartierna kommunicerar med omvärlden och bjuder in till shoppingfest årets alla dagar. I detta proffsigt belysta modehus ges det många anledningar att klä upp sig och korka upp champagnen!”