Intro

Identitets­stärkande belysning

Samsung har nytt showroom där företagets olika affärsområden presenteras i ett ljus från Cardi.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Under hösten 2019 flyttade Samsung sitt svenska huvudkontor till nya lokaler i Kista/Stockholm och byggde samtidigt ett showroom för att visa upp sina produkter. Tillsammans med Expohouse och Samsungs egna globala marknadsföringsbolag Cheil utvecklade Cardi belysningskonceptet för att skapa miljöer och förstärka identiteten för de olika affärsområdena som ville presenteras.

Showrummet är på ca 300 kvm och uppdelad i tre olika affärsområden; Hemelektronik, IT & Mobilkommunikation och Samsung B2B. Genomgående i utställningen har man arbetat med DALI-skenor monterade i slitsar i det täta gipstaket och armaturen Mova M med olika reflektor/linsalternativ och färgtemperatur för de olika miljöerna.

I den ca 130 m2 stora avdelningen för hemelektronik, som är uppbyggd som en hemmiljö, har man valt att använda en varmare ljusfärg och linser med två olika smala spridningsvinklar, för att ge ett effektfullt och kontrastrikt ljus. I takmötet finns dolda LED-lister för att definiera rummet, listerna har variabel färgtemperatur från 2200K till 3500K för att både kunna ge en ombonad hemmakänsla, men också ge en effektfull färgkontrast.

I utställningens centrala del är en butiksmiljö uppbyggd där man använt sig av mediumstrålande reflektorer och en neutralvit färgtemperatur på 3500K.

Ansvarig ljusdesigner Matti Reiman berättar:

– I avdelningen för Samsungs B2B-lösningar har vi bestyckat Mova med bredstrålande kvadratiska reflektorer där vi belyser väggarna. För accentuerande belysning och golvytorna använder vi linser med smal- och mediumstrålande ljusfördelning. Även i denna avdelning använder vi oss av det lite kallare krispiga ljuset på 3500K för att höja uppmärksamheten och ge ökade kontraster mellan ljusa och mörka ytor.

Elkonsult: E60 Elkonsult.
Ljusdesign: Matti Reiman, Cardi.

Publicerad den 25 november 2020
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här