Svenska Ljuspriset

Japanska badet, Yasuragi

Hedersomnämnande

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

1970-72 lät LO bygga en konferensgård på Hasseludden. Anläggningen formgavs av den japanske arkitekten Yoji Kasajima. År 1997 upphörde kursverksamheten och man öppnade det som då hette Hasseludden Konferens & Yasuragi. För den senaste ombyggnationen av det japanska badet, 2017, anlitades DAP Stockholm av fastighetsägaren och projektet började med att några personer från verksamheten, fastighetsägaren och designteamet reste till Japan för att studera den japanska badhuskulturen där.

Belysningen spelar en viktig roll för att skapa rätt atmosfär och är en stark men ganska osynlig del av omgivningen. Samtliga armaturer är så diskreta som möjligt och det finns inga armaturer som dekoration utan bara för att skapa ljus. Det huvudsakliga ­arkitektoniska konceptet och tillvägagångssättet för materialvalet är bevarat. Råbetong, trä och kakeltexturer är viktiga delar av inredningen och belyses på olika sätt. Särskild ­uppmärksamhet togs till ­vertikala ytor för förbättrad rymdupp­fattning och accent på texturegenskaper.

En unik undertakslösning designades av DAP för poolområdet och belysningen är en integrerad del av det. I det stora ­badet finns både fast belysning samt riktbar belysning med möjlighet att justera positioneringen av individuella armaturer. I badområdet har rum i rummet byggts och varje rum har sin egen unika karaktär som också stöds av belysningen. Under projektet har provbelysningar ­utförts för att bestämma det bästa sättet att få fram rätt textur på alla material i rummen.

Dagsljusöppningar i tak skapades, inte bara för att skapa samband med naturen utan för att ge en extra dimension till hela rymdens geometri samt det nödvändiga spektrumet för växtlighet.

På grund av en krävande miljö i badområdet behövde nästan all utrustning ha inte bara hög IP-klass utan även kunna motstå höga temperaturer och hög fuktighet, vilket är speciellt för projektet.

Jurymotiveringen:

”Med subtil behandling av det artificiella och naturliga ljuset skapar ljusdesignen en genuin och äkta upplevelse av enkelhet och renhet. Genom grundläggande insikter om en gammal japansk tradition förmedlar ljusmiljön ­rogivande stillhet och respekt för besökarens integritet. Det finstämda samspelet mellan ljus och rum har utförts med stor fingertoppskänsla och ger en kontinuerlig förlängning av gestaltningsidén. Med förståelse för ljusets naturliga oregelbundenhet åstadkoms en välavvägd och innerlig atmosfär i kontrast till de rustika materialen.”


Tatiana Bibkova

Ansvarig ljusdesigner

Berätta om din bakgrund och vad som väckte ditt intresse för ljus.
– Mitt intresse för ljus började med arkitektur. Jag ville bli arkitekt men hamnade på tekniska universitet istället. Jag blev ingenjör med inriktning i belysningsteknik och har sedan dess hittat mitt eget sätt att jobba med arkitekturen – jag tycker att ljuset är byggmaterial lika mycket som trä och sten.

Vad är du allra mest nöjd med när detgäller slutresultatet?
– Att alla de högsta förväntningarna blev faktiskt realiserade, vilket inte alltid ­varit lätt. Yasuragi har vunnit flera prestigefyllda utmärkelser, bl a Best Luxury Resort Spa i Europa. Ljussättningen är en del av detta.

Vilka var de största utmaningarna och vad de viktigaste lärdomarna?
– När man jobbar med en så här väldigt tuff miljö – med hög fuktighet, svårt med tillgänglighet – har man inte råd att välja fel armatur och placering. Installationen ska vara på plats länge och det var viktigt att allt skulle fungera som det ska.

Vad är, enligt dig, den viktigaste ­förutsättningen för ett lyckat ljusprojekt?
– Den viktigaste, tycker jag, är konstant samarbete. Om det inte finns någon dialog mellan olika discipliner, blir det aldrig bra. Alla ska lyssna på varandra och söka en gemensam lösning.

Fr. v: Caline Heiroth, Nordic Property management Choice Hotels; Peter Molin, El&Ljusdesign; Max Reiman, Elarkitektur; Mats Hansson, DAP arkitekter; Tatiana Bibikova, ECO; Per Keller, Yasuragi; Kersti Olophsdotter, Yasuragi; Fredrik Schlau, ECO samt Jimmy Myhrinder, Yasuragi.

Hur ser din ljusfilosofi ut?
– Den handlar om att alltid ha människan i fokus och tänka på hur hen kommer att känna sig i en miljö och använda den. Även om man för sig själv skulle göra ­annorlunda, är det ändå inte bara ­smaksak. Det viktigaste är att det blir rätt slut­resultat för slutanvändaren.

Hur tycker du att det här projektet skiljer sig från dina tidigare?
– Det blev en nästa nivå när det gäller ­komplexitet samt miljö. Det är alltid roligt att bli utmanad och på flera sätt var Yasuragi en utmaning som vi lyckades klara.

Vilka speciella förhållanden och förutsätt­ningar som man behöver ta hänsyn till när man planerar ljus i den här typen av miljö?
– Det japanska badet på Yasuragi är ­speciellt på många sätt. Gästerna kommer dit för att hitta lugn och återhämtning och ljus är en viktig del av att skapa en harmonisk miljö. Dessutom är miljön här väldigt svår att jobba med vad det gäller fukt och ­temperatur, så det är viktigt att ta hand om det också.

Vad betyder det för dig att bli uppmärksammad i tävlingen Svenska Ljuspriset?
– Alla vi påverkar vår omgivning och uppmärksamheten betyder att man känner att man påverkat på ett bra sätt. Att man fått bidra med sitt kunnande och sin ­erfarenhet till en bättre miljö och livetför andra. Det känns oerhört kul!

Publicerad den 16 oktober 2019
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2019

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare