Intro
Kim Nyström
Utbildningsledare hos STI, Stockholms Tekniska Institut
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantStort grattis! Till hösten startar åter en ljusutbildning hos er på Stockholms Tekniska Institut.
– Stort tack! Jag är så glad över att äntligen få presentera vår nya utbildning inom el- och belysningsdesign.
Vill du berätta?
– Utbildningen ”El- och Belysningsdesigner” är en specialiserad utbildning som förbereder individer för att arbeta inom belysningsbranschen. Den omfattar en kombination av teknisk kunskap och kreativ design för att planera, projektera och designa belysningslösningar för olika miljöer. Studenterna lär sig att använda digitala verktyg för el- och belysningsprojektering och får en djupare förståelse för hur ljus påverkar både människor och miljön. Efter avslutad utbildning kan studenterna specialisera sig inom teknisk belysningsprojektering och elkonstruktion eller inom ljusgestaltning.
Vilka kriterier måste uppfyllas för att en ny utbildning ska få startas?
– För att en ny YH-utbildning ska få startas måste flera kriterier uppfyllas. För det första måste det finnas en tydlig efterfrågan på arbetsmarknaden för de kunskaper och färdigheter som utbildningen syftar till. Utbildningen måste också vara väl förankrad i branschen, med stöd från relevanta arbetsgivare och organisationer.
Ni drev för ett par år sedan en utbildning för belysningsprojektörer, hur skiljer sig den nya utbildningen från det?
– Efter samråd med branschen, ledningsgruppen, studenter och kursledare har vi förstärkt den nya utbildningen för el- och belysningsdesigner. Utbildningen har nu en mer teknisk inriktning med ökat fokus på el, CAD och ljusdesign. Detta ger studenterna en fördjupad förståelse och förbereder dem bättre för sina framtida yrkesroller inom belysningsbranschen.
Hur många räknar ni med att får plats på utbildningen i höst?
– Vi har 35 platser på utbildningen. I vilka roller ser ni att de som går utbildningen kommer att söka sig och ta plats sedan?
– De som genomgår utbildningen förväntas kunna söka sig till en rad olika roller inom belysningsbranschen. Bland de tänkbara yrkesrollerna finns:
- Belysningsprojektör
- El- och belysningsdesigner
- Ljus- och projekteringsdesigner
- Ljusplanerare
Efter pandemin minskade söktrycket till många utbildningar vid högskolor exempelvis men kan eventuellt vara på uppgång igen. Hur ser det ut hos STI, generellt?
– Efter en betydande uppgång under pandemin har söktrycket till olika utbildningar vid Stockholms Tekniska Institut (STI) normaliserats. Hittills i år har vi upplevt ett nytt sökrekord sedan 2019, vilket indikerar ett ökat intresse för våra utbildningar.
Vad har ni fått för reaktioner från omgivningen?
– Vi har fått mycket positiva reaktioner från omgivningen. Många har tagit initiativ att kontakta oss spontant, där branschen erbjuder studiebesök och andra former av samarbeten. Denna respons har verkligen bekräftat värdet och intresset för vår nya utbildning. Det är uppmuntrande att se hur väl mottagen och efterfrågad denna satsning är från olika håll.
Hur kan branschens olika aktörer stödja er och studenterna på bästa sätt?
– Branschen kan stödja oss och våra studenter genom att erbjuda praktikplatser, arbetsplatsbesök och mentorskap. De kan också delta som gästföreläsare och i utbildningens ledningsgrupp för att bidra med sin expertis och säkerställa att vår utbildning förblir relevant och aktuell.