Kim Nyström, utbildningsledare på STI.
Utbildning

Ljus framtid på yrkesutbildningen

Söktrycket till hösten har varit stort och antalet studenter på utbildningen till STI-ingenjör Belysningsprojektör kommer sannolikt att fördubblas i år. ”Flera av dem som gått första året har redan fått timanställningar på sina praktikplatser”, säger utbildningsledaren Kim Nyström.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Lokalerna ligger fortfarande öde när Ljuskultur besöker Stockholms Tekniska Institut på Liljeholmstorget en onsdagsmorgon mitt i augusti. Skärmsläckarna snurrar ödsligt i de tomma föreläsnings­salarna. Snart ska de fyllas av studenter på de 19 olika yrkeshögskoleutbildningarna som ges här. Glasmontrar med ålderdomliga mekaniska manicker, kopplingsscheman och gulnade omslag från forna tiders student­tidningar vittnar om en lång historia. Institutet bildades som en stiftelse 1924 och bedriver idag en mängd tekniska utbildningar inom bygg, VVS, el och IT. Utbildningen till belysningsprojektör startade 2018 och fjorton studenter börjar snart sitt andra år.

– Det är en väldigt blandad klass, säger utbildningsledaren Kim Nyström. Vissa har jobbat i butik eller som inredare tidigare. En kommer direkt från gymnasiet. Några är utbildade elinstallatörer och de har det förstås lite förspänt när det gäller den biten.

Traditionellt lockar STI:s tekniska utbildningar en majoritet män. Men belysningsprojektörerna är hälften tjejer och hälften killar, vilket gläder Kim Nyström.

– Jag tror att det är blandningen av teknik och estetik som lockar tjejerna. Det är en superrolig utbildning, säger hon.

MER FOKUS PÅ DET TEKNISKA

I år har STI ändå valt att tona ner designinslagen i informationen och trycka mer på det tekniska för att inte väcka falska förhoppningar hos de blivande studenterna eller branschföretagen som tar emot LIA-praktikanter (Lärande i arbete).

– Det har blivit en del missförstånd på LIA-platserna. Några företag tyckte att våra studenter hade för lite kunskap om ljusdesign. Men de ska inte bli renodlade designers utan projektörer, alltså en blandning av elkonstruktörer och ljusdesigner. Där kan vi bli tydligare framöver, säger Kim Nyström.

Som utbildningsledare är hon länken mellan studenterna och branschen. Det första året har inneburit mycket nätverkande för att hitta kursledare, gästföreläsare, praktikplatser och handledare. Hon har också bollat innehåll och upplägg med en ledningsgrupp av branschföreträdare.”Det är bra om handledaren är lite pedagogisk och har några års erfarenhet, men det är inget krav. Det viktiga är att den brinner för sitt jobb, vill lära ut det och kan inspirera den som är ny.”

– En spännande aspekt med yrkeshögskolan är att det är branschen som kommer hit och lär ut. Men eftersom utbildningen är helt ny hade jag inget register med experter att utgå ifrån. Vissa lärare har vi i och för sig kunnat hämta från vår utbildning till elkonstruktör men många har vi rekryterat på rekommendation från personer i ledningsgruppen, säger Kim Nyström.

Några exempel på lärare är Stefan Kolf från WSP som har undervisat i ljuslära och kommer att hålla i kursen om ljusets påverkan på människan, Johannes Sandberg från LMCG som ska föreläsa om installation av hållbara ljussystem och Nils Brühner från BIM Formation som ska tala om byggprocessen. Peter Lantz (WSP) är lärare i belysningsstyrning och Mohammed Barikan, numera konsult, i installationssamordning.

DOKUMENTERAT BEHOV

För att en yrkeshögskoleutbildning ska bli godkänd och få tillstånd att starta måste det finnas ett dokumenterat behov av arbetskraft. Innan utbildningen till belysningsprojektör startades gjordes en noggrann undersökning. Den visade att anställningsbehovet åren 2020 till 2023 uppskattas till mellan 56 och 95 tjänster.

– Idag anställer exempelvis kommuner en ljusdesigner för att projektera belysningen i hopp om att de kan lite mer av den tekniska biten också, vilket de inte alltid gör. Belysningsprojektören ska kunna både ljusdesign och lite av den tekniska biten, förklarar Kim Nyström.

Framöver vill hon skapa ännu fler kontakter, gärna med mindre företag. Att gästföreläsa på utbildningen, ta emot praktikanter eller hålla i kurser på STI är ett sätt att marknadsföra sig, framhåller hon. Och när det gäller praktikplatser önskar hon att företagen tänker ännu mer långsiktigt.

– Jag förstår dem som säger att de inte har tid att ta emot praktikanter på grund av att de har för mycket att göra. Men det känns lite kortsiktigt, för det innebär ju samtidigt att de kommer att behöva anställa i framtiden. Här får de en chans att dels testa personen, dels lära upp den i hur just det här företaget jobbar. Även om man inte kan ge en praktikant hundra procents uppmärksamhet under hela LIA-perioden så lär de sig mycket genom att delta på möten, se hur arbetet går till och kanske genomföra något övningsprojekt.

Praktikanten behöver en egen dator och en handledare. Handledaren får tillgång till kursplanen där det tydligt framgår vad som ingår i kursen för LIA.

– Det är bra om handledaren är lite pedagogisk och har några års erfarenhet, men det är inget krav. Det viktiga är att den brinner för sitt jobb, vill lära ut det och kan inspirera den som är ny. Företagen brukar vara väldigt duktiga på att hitta rätt personer, säger Kim Nyström.

Studenterna är också medvetna om att praktiken är ett gyllene tillfälle att nätverka och visa framfötterna.

– Den första kullen har varit väldigt ambitiös och högpresterande och ställer stora krav på sig själva. Många har redan fått timanställningar på sina LIA-platser, berättar Kim Nyström.

FULLT TILL HÖSTEN

Arbetsuppgifterna för den första kullens praktikanter har varit skiftande. En anledning är att företagen som tagit emot dem har varit inriktade på olika saker. Några har hamnat på säljsidan, och var först lite besvikna.

– Men de blev väldigt vassa på armaturer och har lärt sig mycket om hur viktigt det är med kvalitet där. Vi är mycket nöjda, men hoppas att fler företag hör av sig och vill ta emot praktikanter, säger Kim Nyström

Med några få veckor kvar till terminsstart följer hon spänt ansökningsstatistiken. Totalt har 117 personer än så länge sökt utbildningen i år och 40 har tackat ja. 32 av dem har belysningsprojektör som förstahandsval. Totalt finns 33 platser.

– Jag hoppas verkligen att vi får en full klass i år, och jag är så nyfiken på vilka det blir. Det är som att öppna ett paket!


Stockholms Tekniska Institut

  • Bildades 1924.
  • Drivs som en stiftelse och erbjuder olika utbildningar inom yrkeshögskolan, totalt 19 stycken.
  • Utbildningen till STI-ingengör Belysningsprojektör startades förra
    året och av de 17 personer som
    började utbildningen går idag 14 kvar. De börjar nu sitt andra år.
  •  Höstterminen 2019 blir det sannolikt en hel klass med 33 elever.
  • En ledningsgrupp med bransch­företrädare är med och utformar kursplanerna.
  • Lärarna rekryteras från branschen.
  • Utbildningen innehåller 21 veckors praktik, så kallad LIA (Lärande i arbete).
  • Mellan åren 2020 och 2023 beräknas mellan 56 och 95 belysningsprojektörer vara efterfrågade på arbetsmarknaden.
Publicerad den 29 augusti 2019
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2019

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här