Forskning
Ljus och möbler i skapandet av framtidens lärmiljöer
På Högskolan i Gävle studerar didaktikforskare hur nya kombinationer av belysning och inredning kan skapa förutsättningar för en innovativ lärmiljö.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantProfessor Anneli Frelin och docent Jan Grannäs på Högskolan i Gävle har studerat lärmiljöer tillsammans under femton års tid. I deras tidigare forskning har de sett att både inredning och belysning kan påverka förutsättningarna för en innovativ pedagogik. Nu är de mitt uppe i ett forskningsprojekt där båda dessa aspekter av lärmiljön utforskas tillsammans.
– Vi är intresserade av ljuset som ett pedagogiskt verktyg och vill studera det i sitt sammanhang. Det handlar om hur man kan göra lärmiljön trevligare, skapa stämningslägen och anpassa ljuset efter olika undervisningssituationer, säger Jan Grannäs.
Enligt forskarna har många aspekter av skolmiljön förbättrats över tid. Nya skolor byggs till exempel med effektivare ventilation och bättre akustik än tidigare. Belysningen på skolorna har däremot inte utvecklats på samma sätt.
– Den består ofta av rader av infällda fyrkanter, ibland kompletterat av tavelbelysning och möjligheter till dimning. På många håll kan ljuset bara slås av och på, säger Jan Grannäs.
Forskningsprojektet, som genomförs tillsammans med University of Melbourne och företagen Fagerhult och Lekolar, har pågått sedan hösten 2023. Deltagarna har gjort gemensamma studiebesök, flera enkätundersökningar har genomförts och nu startas en studie där befintliga skolmiljöer förändras.
Interventionsstudien genomförs i två klasser som går årskurs nio i södra och norra Sverige. I ett klassrum byts belysningen ut och i ett annat möblerna. Miljöerna testas och justeras var för sig. I ett senare skede testas belysningen och möblerna tillsammans och det är då som de nya koncepten kan studeras fullt ut.
Under studien kommer eleverna att fylla i enkäter. Lärarna loggar dessutom sina lektioner och intervjuer kommer att göras med både lärare och elever. Det statistiska materialet, mätningar av hur man upplever ljuset och möblerna, kommer dock att vara i fokus.
– En stor poäng med den här studien är att vi arbetar med så kallade upprepade mätpunkter, alltså att vi ställer samma frågor om och om igen. Då kan man se vilka förändringar som sker, säger Anneli Frelin.
”Skolan utvecklas och belysningsbranschen måste hänga med. Det behövs nya sätt att ljussätta en lektionssal och vi vill hitta lösningar.”
Belysningslösningen innebär att läraren kan välja mellan olika scenarier. Ett ljus kan användas vid genomgång, ett annat när eleverna sitter och läser och så vidare. Armaturen är nedpendlad med omfältsljus, det vill säga att ljus även riktas mot tak och väggar. I interventionsstudiens sista fas kombineras ljus och möbler.
– Skolan utvecklas och belysningsbranschen måste hänga med. Det behövs nya sätt att ljussätta en lektionssal och vi vill hitta lösningar. En stor utmaning är att få fram koncept som kommunerna har råd att köpa in, säger Kjell Wallin, ljusrådgivare på Fagerhult och medlem i projektets styrgrupp.