Reportage

Mall of Scandinavia

Mall of Scandinavia är Solnas nya destination som hade en miljon besökare under de första två veckorna efter invigningen. Störst i sitt slag i Norden lockar den med shopping, mat och nöjen. Här står upplevelsen i centrum – skapad genom rytm, arkitektur och belysning.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Ett nytt landmärke – Mall of Scandinavia – reser sig stolt i Solna norr om Stockholm. Ett svartglänsande kontorshus med ett kaxigt smalspetsigt hörn överst, ett spegelblankt elegant tak över entrén där ett gigantiskt M välkomnar de många besökarna som bara två veckor efter invigningen räknades till smått ofattbara en miljon. Och mot pendeltågsstationen en iögonfallande, bronsglänsande fasad som påminner om vårens stundande islossning. Inför invigningen arbetade runt 7 000 personer med färdigställandet och på öppningsdagen uppstod tumult när cirka 60 000 personer ville se insidan av köptemplet. Med sina 224 butiker på 101 000 kvadratmeter och 3 700 parkeringsplatser är Mall of Scandinavia minst sagt imponerande. Störst i sitt slag i Norden lockar den inte bara med butiker. Här finns gym, bowling, en uppsjö av matalternativ – allt från snabbfika till lyxmiddag – samt en biograf med 15 salonger varav en med Imax-duk och 500 platser. I marknadsföringen har det påståtts att här finns ”det bästa inom mode, design, teknik, sport och mat” och ”unexpected shopping” är ett mantra.

Och Jonatan Carlring, projektchef för Mall of Scandinavia, är nöjd liksom fransk-holländska ägarna Unibail-Rodamco som också har bland annat Täby Centrum, Nacka Forum, Solna Centrum och Eurostop Arlanda i sin svenska galleriaportfölj.

– Hittills har alla våra förväntningar överträffats och det känns oerhört lovande. Mall of Scandinavia kan sägas gå emot strömmen som den första nyetableringen av en stor shoppinggalleria i Stockholm sedan 1990-talet – trenden har annars varit att bygga om gamla förortscentrum till gallerior, säger Jonatan Carlring och tillägger:

– Arkitektur och ljussättning är två vitala ingredienser i ett framgångsrecept och därför har vi valt att jobba med de absolut främsta där Wingårdhs står för det interiöra kommersiella konceptet och ÅF Lighting för ljusplanering.

Rymlig elegans

Flera olika arkitektkontor har varit inblandade men det är Wingårdhs som ansvarat för Mall of Scandinavias kommersiella koncept, interiör, publika ytor, entréer och den annorlunda lösningen av parkeringsytorna.

– Om vi börjar med det sistnämnda kändes det viktigt att göra de bilburna kundernas första intryck positivt. Det gjorde vi genom att skapa en helhetsupplevelse som börjar i samma ögonblick man kör in i garaget. Vi tänkte på motsatsen till vad ett garage brukar vara – mörkt, smutsigt, lite läskigt – och bjuder istället på ljusdusch och färgexplosion där kulören också hjälper till att orientera sig, berättar Joakim Lyth som varit ansvarig arkitekt på Wingårdhs som vann arkitekttävlingen om de nyss nämnda ytorna.

– I det övriga arbetet har vi fokuserat kundernas resa genom byggnaden, att skapa attraktion och en bra rytm. Från ett spektakulärt välkomnande och olika upplevelser längs med vägen till att erbjuda pausytor och tydliggöra utbudet utöver shopping som till exempel mat, bio och andra nöjen. Vår idé var att utifrån de fyra elementen skapa en innovativ, vacker och inspirerande miljö som förenar en internationell atmosfär med klassisk skandinavisk design. Allt med en bas av gedigna, hållbara material och en luftig, ren känsla med behagligt ljus, berättar Lyth och tillägger att idén också kretsar kring fyra noder där de fyra elementen har gestaltats. ”Vår idé var att utifrån de fyra elementen skapa en innovativ, vacker och inspirerande miljö som förenar en internationell atmosfär med klassisk skandinavisk design. ”

Det första som möter besökaren som kommer gående genom huvudentrén vid det så kallade Stjärntorget är det lövtunna, drygt 1000 kvadratmeter stora spegelskärmtaket med inbyggd LED-belysning. På sikt kommer taket att reflektera inte bara människorna, som idag, utan också den planerade belysningen i marken. Taket både välkomnar och lyser upp ett gigantiskt M, också detta i spegelglas, samt en tio meter lång inbjudande bänkskulptur i trä av den polske arkitekten Piotr Zuraw. Väl inomhus präglas det första intrycket av en kombination av en överväldigande rymd och 5th Avenue-elegans. Det blänker och gnistrar och butikerna, som själva stått för utformningen av sina butiksfasader, har verkligen lagt manken till.

– Kul att du jämför med femte avenyn i New York, vi kallar den själva för Flagship Avenue. Den är hela 240 meter och har en lätt kurvatur där besökarna snitslar sig fram. Vi har lagt in många pausytor som vi låtit både konstnärer och designer utforma, avslutar Joakim Lyth.

Subtil grundlösning, upplevelse och norrsken

Jim Collin, ansvarig ljusdesigner på ÅF Lighting, kom in i projektet kort efter att Wingårdhs presenterat förslaget om de böljande, organiska formerna.

– Den största utmaningen har hela tiden varit att förstå skalan, att ta in de bombastiska måtten på de utrymmen vi hade att göra med. Hur mycket ska vi ta i, tänk om det knappt märks? Den typen av frågor uppstod mest hela tiden, säger Jim Collin som under fem års tid har arbetat tätt ihop med Joakim Lyth.

– Visionen med belysningen handlade om en subtil grundlösning med ett relativt oriktat ljus som verkar med arkitekturen, dold bakom den. Wingårdhs föreskrev ett skandinaviskt ljus som vi tolkat som skirt, nyansrikt, föränderligt och magiskt. För att plötsligt, som i en installation med 998 000 ljuspunkter över restaurangklustret The Dining Experience, kunna skapa ett spektakulärt norrsken.

Jim Collin berättar att man valt 300 istället för 500 lux för att ge butikerna möjlighet att bättre profilera sig med egen belysning. Han menar också att ljusdesignen speglar dagsljusets förändring över dygnet, varierar stort i färg och kontrast och går från det subtila till det extravaganta, från det diffusa till det starkt riktade.

– Också i garaget har vi arbetat med hela skalan från ren funktionsbelysning till att skapa ett slags ljusdusch där smal- och medelstråliga spotar ger upplevelsen av ett regn vars droppar studsar på motorhuven. Besökarens upplevelse av vad ljus kan åstadkomma fortsätter sedan på olika platser inuti gallerian. Ett exempel är de 3 200 lysande tvåmetersstavarna över The Dining Experience som jag nämnde tidigare – en föränderlig installation vars färg och skiftningar verkligen stimulerar sinnena. Eller lugnar dem genom att bara ge rummet ett jämnt ljus i kulörer beroende på situationen, berättar Jim Collin som också beskriver en av noderna, eller upplevelseplatserna, som Joakim Lyth tidigare talade om, den så kallade vattennoden med en stor bassäng inklusive fontän inklusive en kombination av verkligt och illustrerat vatten där bland annat vågrörelser skapas i taket med hjälp av ljus. Bassängen kan också täckas och bli en scen för allehanda framträdanden.

– En stor del av uppdraget har också handlat om dagsljushantering och kortfattat kan sägas att detta har hanterats på tre olika sätt. Helt ofiltrerat, avskärmat med duk, tänk Ferrari-typ, och avskärmat med en ännu tätare duk. Och så har vi jobbat med rytm och föränderlighet med olika mycket ljus på olika nivåer, säger Jim Collin och avslöjar att det dock är rulltrapporna som är hans stora stolthet:

– Egentligen rätt både basic och banalt men en fin upplevelse för den som upptäcker det. På trappornas undersidor har ljuslister monterats på båda sidor vilket ger en vacker effekt med ett mörkare mittparti i det gröntonade glaset. En överraskning och en omsorg om detaljerna jag tror att många uppskattar.

Viktig föränderlighet

Mall of Scandinavia är en stor och viktig del i den nya stadsdelen Arenastaden i Solna där det redan idag bor 4 000 personer och ytterligare 15 000 arbetar på storföretag som SEB, Siemens och Vattenfall. Cirka 1 000 bostäder planeras och år 2020 är det tänkt att 30 000 personer ska arbeta i stadsdelen. Här finns också Friends Arena, hotell och TeliaSoneras nya huvudkontor som ligger ovanpå Mall of Scandinavia.

– Det händer nya saker hela tiden i området, även på Mall of Scandinavia. I april hoppas vi att allt står klart, som exempel kommer den planerade styrningen av belysningen ge en tydligare dynamik, berättar Jim Collin och avslutar:

– Visst hoppas jag på att uppdraget fortsätter – att förändra ljuset är ju det absolut billigaste sättet att bygga om och i en detaljhandelsmiljö är det viktigt med föränderlighet. Och vi har minst en miljon uppslag till hur det kan utvecklas!

Publicerad den 29 februari 2016
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2016
För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.
Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare