Svenska Ljuspriset
Malmö Live
Hedersomnämnande
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantHallå där Michael Steinert, ansvarig för belysningsplaneringen.Vem är du? Berätta lite om din bakgrund.
– Jag är en 35-årig tvåbarnspappa som jobbade ett par år som elektriker innan jag läste vidare. Har jobbat som elkonsult i tio år i huvudsak med belysningsuppdrag.
Vad skulle du säga är framgångsfaktorn till att resultatet blev så lyckat?
– Den största framgångsfaktorn måste vara det goda samarbetet mellan arkitekt, installationssamordnare, elinstallatör, leverantörer, brukare och projektörer. Vi gjorde en mängd skisser, tester och fullskaliga provbelysningar innan vi kom fram till de slutgiltiga valen.
Om du jämför detta projekt med dina tidigare, finns det några skillnader som sticker ut och vad är det i så fall?
– Storleken på projektet samt de många olika typerna av utrymmen. Själva konsertsalen är väldigt installationstät och har en akustik som vi inte fick påverka. Man fick hela tiden tänka på detaljer för att det skulle vara möjligt att installera armaturerna där vi ville ha dom. Vi har även tagit fram ett antal specialbyggda armaturer för att klara ljus- och designkraven som beställaren hade.
Vad var den viktigaste lärdomen?
– I och med att allmänbelysningen i konsertsalen styrs via ljusteknikerns ljusbord så har jag lärt mig mycket om scenljus och ljusstyrning. Har också lärt mig att våga tro på mina idéer och inte vara rädd för att presentera olika förslag för beställaren.