I sällskapsytorna är belysningens uppgift att skapa trivsel för de boende och få dem umgås och dröja sig kvar.
Från vänster: Stående: Lars Reuterhäll, Midroc Elektro; Kristoffer Andersson och Emma Agestam, Humana; Eva Bratell, Ljusrum; Per Vesterlund, Wennerström; Natalie Pietrewicz och Alexandra Agholme, Humana; John Wennerström, Wennerström och Emanuel Pepe, tidigare Ljusrum. Sittande, från vänster: Patric Pierrou, Midroc Elektro; Henrik Sewring, Wennerström och Emma Kruuse, Ljusrum
Sängen omges av ett varmt ljus som ger fin hudton. Ljusstyrkan kan regleras efter behov. Sänghyllan är utrustad med stämningss­kapande ljus som kan regleras till full effekt i samband med undersökning.
Jonas Lindahl, ansvarig ljus­designer i vinnarprojektet. Foto: Gustav Elliot
Svenska Ljuspriset

Med brukarnas behov i första rummet

Vinnare av Svenska Ljuspriset

Den innovativa ljuslösningen som sätter brukarnas behov i första rummet gav vinsten till Humanas äldreboende i Gävle. Ljusgestaltningen har här tagits ett steg längre än brukligt och det lyckade resultatet appliceras och utvecklas nu på flera äldreboenden hos vårdbolaget Humana.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Projektet handlar om en nybyggd vård- och omsorgsboende i Gävle. I huset finns 9 avdelningar med 9 lägenheter var.

Visionen och ljuskonceptet

Målet var att komma bort från den allmänna institutionskänslan och skapa trivsamma och värdiga hem för de boende,utan att glömma bort att huset även är en arbetsplats för ett stort antal människor. Detta har varit utgångspunkten för den flexibla och dynamiska ljuslösningen. Likaså har medvetna beslut kring färger och material påverkat utformningen av belysningen.

Ljuskonceptet har utgått från människan och präglas av de olika behov som uppstår vid åldrandet och som finns hos de boende: demens, somatiska besvär och olika typer av ögonsjukdomar som kan göra att man blir mer känslig för ljus och bländning samt även för mörker. Belysningen är så långt som möjligt individuellt anpassad och personalen sätter sig ner med de anhöriga för att få en bild av de individuella förutsättningarna och behoven, när en ny person flyttar in. ”Ljuskonceptet har utgått från ­människan och präglas av de olika behov som uppstår vid åldrande.”

Det som är nytänkande är den dynamiska lösningen som ändrar ljuset över dygnet, för att, bl.a. underlätta de boendes dygnsuppfattningen samt orienterbarheten. Ljuset i korridoren ändras enkelt och ljusnivån höjs när man vill locka de boende till att umgås i sällskapsutrymmen. Armaturerna är tätare placerade här så att ändringen blir tydlig. Under nattetid är belysningen dämpad så man förstår att det är natt och dags att sova.

Lägenheternas belysning är både trivsam och funktionell, både för de boende och personalen. Målet har varit att skapa en ombonad och bra belysning med en hemkänsla. Styrkan i takbelysningen och det indirekta ljuset mot taket och väggarna kan höjas vid behov, till exempel vid undersökningar, tonas ned till en ”hembelysningsnivå” under den övriga vakna tiden och slutligen till ett svagt nattljus under natten.

Om processen

Ljusdesignteamet kom in tidigt och har hela tiden samarbetat nära inredningsteamet. Detta har gett möjligheten för ett helhetstänk för att skapa de bästa möjliga förhållanden för 81 äldre människors sista hem.

Under processen byggdes ett typrum där ljus- och färgidéer kunde testas. För att kunna realisera tankarna med det dynamiska ljuset utan att tappa hemkänslan krävdes armaturer som förenar hemkänslan och den nya tekniken med LED, med ett mjukare formspråk. För detta ändamål tog Ljusrum själva fram en ny armaturserie med plafonder och pendlar. Ljusrum var också djupt inblandade i styrningstänket och tog fram underlag för programmeringen, alltid med stor hänsyn till användarvänligheten för både de boende och personalen.

Ljuskultur har publicerat ett reportage om Humana i nr 4/2016 som du kan läsa här.

Hallå där Jonas Lindahl, ansvarig ljus­designer i Humana-projektet!

Vad är din ”ljusfilosofi”?
– Jag utgår alltid ifrån människans behov, vilken aktivitet som ska ske i rummet, rummets egenskaper och dagsljus. Jag vill skapa eller förstärka upplevelser genom att medvetet arbeta med ljus. Det behövs både ljus och mörker för att skapa intressanta rum.

Varför blev Humana-projektet så lyckat?
– Det finns fler anledningar. För det första en engagerad beställare med vision och driv samt ett stort teknikintresse. Och så fick vi komma in tidigt i projektet och tog fram en tydlig ljusidé / belysningskoncept som fått råda från starten i projektet. Vi har arbetat medvetet med många ljuspunkter för att kunna modellera med ljuset i de olika ljusscenerna övertid och kunna skapa mjukare övergångar och minska bländning för de äldre. Ljusidéerna har formats i ett nära samarbete med inredningsteamet inom Ljusrum så att ljus, färgsättning och material samspelar. Slutligen så har samarbetet med elkonsult, elentreprenör, programmerare, ljusdesigner varit mycket bra under hela arbetsprocessen.

Vilka vad de största utmaningarna?
– Användarvänlighet – att hitta en tydlighet för styrpaneler / tryckknappar för de boende och personal. Att hitta armaturer på marknaden som ger en hemlik känsla och samtidigt har en bestyckning med LED-ljuskälla och modern teknik. Det hela resulterade i att vi tog fram en egen armaturserie för Humana. En utmaning var också den höga tekniknivån som medförde en större komplexitet och många olika, ibland oväntade aspekter att ta hänsyn till.

Vad var det roligaste / mest spännande och mest bestående minne från projektet?
– Att djupdyka i vårdboendevärlden med alla dess olika utmaningar har varit en intressant och spännande resa. Det har varit kul att kunna arbeta och modulera med ljuset och förändra det i de olika ljusscenerna i vårt belysningskoncept, som förstärker förståelsen för dygnets rytm, och sedan höra av personalen att de boende intuitivt reagerar på det sätt som var tänkt. Till exempel när ljuset dämpas under kvällen i gemensamhetsutrymmena vill de dra sig tillbaka, gå och lägga sig. Det underlättar för personalen i deras arbete.”Att djupdyka i vårdboendevärlden har varit en spännande resa”

– Att specialrita lösningar för Humana har också varit väldigt kul och inspirerande. Både armaturserien som klarar behoven för ljusidéer som finns i projektet och den specialritade sänggaveln med hylla och en integrerad belysning med styrteknik.

När du jämför detta projekt med dina andra tidigare, är det några skillnader som sticker ut speciellt, i så fall vad?
– Projektet har haft en hög nivå och omfattning avseende styrning för belysning. Beställaren har haft stort intresse för detta och det har varit en förutsättning för att kunna skapa bra ljusmiljöer med fler ljuspunkter och samtidigt kunna hålla ner energiförbrukningen genom att arbeta med olika ljusscener. Att ljuset fått ta en stor roll i projektet är vanligt för oss, men att armaturplacering i undertak fått företräde i förhållande till annan installation är ­ mer ovanligt.

Vad har du och Ljusrum för spännande ljusprojekt på gång just nu?
– Det är nya Humana-projekt där vi tar med oss våra erfarenheter och utvecklar belysning och styrning. Vi jobbar också med Östermalmshallen vars interiörbelysning fortgår och nu har precis belysningshandlingar BH skickats ut.

På Eataly har vi tagit fram belysningskoncept som övergått till BH. Bygget är i full gång … Ett ytterligare projekt är Medfit – ett gym som nyligen invigts. Där har vi jobbat med inredning och belysning (tillsammans med Electro Engineering.

Sedan arbetar vi åt kommuner, bl.a. Västervik: Ljussättning och gestaltning av exteriöra miljöer så som landområdet Slottsholmen med dess borgruin samt en lekpark/generationspark belägen i stadsparken. För Strängnäs kommun jobbar vi med ljussättning och gestaltning av exteriöra miljöer så som broar och anslutande landområden.

Ljusplanering av ett flertal kontor med olika inriktningar pågår också samt flera unika små ljussättningsuppdrag såsom skapa ”oändlighet” och skapa ”gaslåga” med artificiell belysning.

Publicerad den 16 oktober 2017
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2107

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här