Sportanläggning

Med rätt känsla i backen

För den rätta känslan är ljuset avgörande. Åkningen ska både vara trygg och säker men med ljuset vill man också skapa olika ­stämningar.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

En kvarts bilresa från Oslo håller en helt ny stad på att ta form. Kronan i juvelen är den nyöppnade helårsarenan Snö med en 500 meter lång slalombacke och kilometerlånga längdskidspår inomhus. Light Bureau i Norge har gjort ljussättningen i den kalla delen.

Det är tidig måndagseftermiddag och än så länge relativt glest i backen, där vi spanar ner från fyrstolsliften. Under oss håller ett par åkare på att ta sig ner för den breda mittnedfarten i vida svängar och bredvid dem sveper ett gäng tonåringar förbi med siktet inställt på snowboardparken. Lite längre fram rundar en längdskidåkare en av kurvorna på det 1,2 kilometer långa längdskidspåret, som är uppbyggt på broar ovanför backen.”Med hjälp av effektbelysning kan vi skapa olika stämningar för olika tider på dygnet och året, till exempel kvällsåkning under klar stjärnhimmel.”

– Vi är ensamma i världen om att ha en inomhus­anläggning för både slalom och längdskidor och slalombacken är bland de längsta i Europa. Men det viktigaste för oss är inte att vara störst, utan att hålla en kvalitet som ligger på topp – vilket är helt nödvändigt med tanke på de fina naturliga förhållanden vi har utomhus i Norge, säger Hege Ousland, kommunikationsdirektör på Snö.

Naturligt ljus inspirationen

För att få en bra åkning och rätt känsla i backen spelar belysningen en avgörande roll. Till att börja med har det handlat om att ljussätta så att åkningen blir trygg och säker. Men stämningen har också varit viktig. Naturligt ljus som solljus, blå timmen, stjärnljus och norrsken har varit några av inspirationskällorna.

– Med hjälp av effektbelysning kan vi skapa olika stämningar för olika tider på dygnet och året, till exempel kvällsåkning under klar stjärnhimmel, säger ­Morten Jensen, ledare för Light Bureau i Norge som ansvarat för projektet.

Grundbelysningen i det 36 000 kvadratmeter stora snölandskapet kommer från 400 DALI-styrda Philips-armaturer. Armaturerna som väger 40 kilo styck är monterade i nedsänkta ramper i taket. Utöver det finns 100 specialstrålkastare med RGBW och DMX-styrning.

– Utöver det har vi också förberett med eluttag och datanät, så att det går att lägga till ytterligare effektbelysning eller andra element vid olika event, berättar Morten Jensen.

Eftersom anläggningen precis har öppnats håller man fortfarande på att trimma in den och slipa på vissa inställningar.

– Mycket är gjort i förväg. Men en sådan här gigantisk arena kräver att man befinner sig på plats och kan provbelysa för att se hur resultatet blir i verkligheten, säger Geir Sire, som ansvarat för ljusstyrning och teknik.

Han pekar på ett ställe i slutet av backen.
– Ser du att det är lite svagare ljus just där? Där behöver vi rikta om armaturerna lite grand.

Tagit på sig hela ansvaret

En utmaning har också handlat om att det finns så få liknande anläggningar och inga standarder att utgå ifrån. Hur ljussätter man snö inomhus i ett vinterland som Norge? Vad är bästa färgtemperaturen och hur många lux behövs? Som utgångspunkt i projektet valde teamet 4 000 kelvin och 500 lux.

– Det har fungerat väldigt bra. Men eftersom vi har ­individuell kontroll på alla armaturer kan vi enkelt ändra och sänka belysningsstyrkan om det skulle behövas, berättar Morten Jensen.

En lite ovanlig detalj i projektet är att Light Bureau anlitats som totalentreprenör för effektljussättningen.

– Riskfaktorn i ett sådant här projekt är ganska stor. Om man själv ska köpa in utrustningen är det ­ganska stor risk att det blir fel. Nu har vi gått in och
tagit hela ansvaret, från design till inköp och installation, säger Morten Jensen.

Trots att anläggningen inte öppnade förrän 15 januari har man redan hunnit arrangera några större event. Först och främst en stor invigningsfest med spektakulär ljussättning. Därefter en stor skidtävling för barn. Flera företag har också hunnit förlägga olika aktiviteter i ­anläggningen som även inrymmer konferensutrymmen, restauranger, butiker och gym.

– Det fina här är att det finns något för alla. Om en ­familj kommer hit finns det mycket att göra även om man inte vill åka skidor, säger Hege Ousland.

Idén till hela projektet föddes 2010, efter att investeraren Olav Selvaag besökt ett par andra alpinanläggningar inomhus i Europa.

– Hans vision var att kunna göra snö och vinter ­tillgängligt för fler, berättar Hege Ousland.

Nu håller en hel stad på att växa upp runt anläggningen. Här byggs bland annat 2 500 nya lägenheter, butiker, restauranger och ett kunskapscenter kring vinter­idrott. Andra aktiviteter på gång är en trampolinpark och en vindtunnel.

– Arenan kommer att vara öppen året runt. Men när det är mycket vinter och rätt förhållanden hoppas jag att folk väljer att åka utomhus istället. Tanken är inte att det här ska vara en ersättning för vintern utan ett komplement, säger Hege Ousland.


Där ljuset kommer fram som något viktigt

Morten Jensen, ljusdesigner och ledare av Light Bureau i Norge.

Några mil längre ner längs med kusten blåser full storm men i Oslo är det nästan vindstilla. Morten Jensen tar långa kliv på vår väg mot Östbanehallen. I nästan alla byggnader som omger oss, från Operahuset till Galleri Oslo har han haft ett finger med i spelet när det gäller ljussättningen.

– Den stora ljuskronan i Operahuset var faktiskt det som blev mitt stora genombrott som ljusdesigner i Skandinavien för snart femton år sedan. Tanken var att göra ett flygande element i taket som både skulle fungera som ljudreflektor, lysa upp hela salen och vara ett vackert arkitektoniskt element i sig. Dessutom skulle vi använda LED, som var relativt nytt då, berättar Morten Jensen.

Sedan 10 år tillbaka är han landschef för Light Bureau i Oslo, tidigare ÅF Lighting. Men vid tidpunkten för den spektakulära sju meter breda och åtta ton tunga ljus­kronans tillkomst jobbade han som projektledare på Art Tech. På sätt och vis känns det lite lustigt att det var en så tydlig och visuell symbol för ljuset som kickstartade karriären på allvar. För om det är något som ligger Morten varmt om hjärtat nu är det att jobba med darklights, dölja armaturerna så långt det går och låta ljuset tala för sig själv. Det gäller inte minst Östbanehallen som renoverades 2013 och över en natt förvandlades från otryggt tillhåll till populär samlingsplats för såväl Oslobor som besökare i staden. Här rör sig nu mer än 15 000 människor varje dag och många väljer att slå sig ned vid någon av de många inbjudande restaurangerna, fiken eller barerna. Morten pekar upp mot de bländfria, infällda armaturerna i taket 17 meter högre upp.

– De är inte alls gjorda för den här tak­höjden och leverantören trodde aldrig att det skulle gå. Men se så fint det har blivit.

Belysningen i övrigt är sparsam. De tre stora träden som sträcker sig upp mot
taket är belysta med RGBW-strålkastare, vanligtvis bara så att grönskan förstärks på ett nästan omärkligt sätt.

– Men vid speciella tillfällen lyfter vi dem lite extra, som senast vid Halloween då de glödde i orange.

Bred bakgrund

I grunden har han en utbildning inom elektronik, men kom tidigt in på ljus och belysning. Till att börja med jobbade han med belysning inom show och teater och drev bland annat egna nattklubbar i Strömstad. Sedan blev det specialinredningar för bland annat hotell, kontor och restauranger som inkluderade hela designkoncept där belysning var en viktig del. Under åtta år jobbade han också med design och belysning på kryssningsfartyg som höll på att byggas, vilket tog honom runt hela världen.

– Jag tror det hann bli 22 nya kryssningsfartyg och något som skulle uppgraderas. Mycket handlade om utsmyckningsprogram och konst som skulle belysas på båtarna, i första hand för Royal Caribbean Cruises räkning, berättar Morten Jensen.

Sedan kom barnen och det blev svårt att tuffa runt över hela världen. Det var då Snöhätta gav honom uppdraget att tekniskt designa ljuskronan i det nya operahuset som höll på att byggas. Och sedan dess har han jobbat som ljusdesigner med Oslo som bas.

Det som verkligen driver honom är att jobba med ljusdesign som gör nytta för människor och att få varje plats att bli så bra som den bara kan bli. På frågan om vad som skulle vara hans drömprojekt skrattar han.

– Det är klart att det rent scenografiskt vore roligt att få ljussätta ett landmärke som Eiffeltornet eller Golden Gate. Men mitt fokus är egentligen inte spektakulär ljussättning och disneyfiering med mycket färg och blinkande fasader, utan jag vill hellre jobba med projekt där ljuset kommer fram som något viktigt. Så min dröm är att kunna bevisa vilken stor effekt ljuset har på oss och använda det inom sådana områden som sjukvård, äldreomsorg och skola, säger Morten Jensen.

Publicerad den 18 mars 2020
Ur Ljuskultur Nummer 2, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare