Skyltpriset
Misshusmasshu årets skylt!
Restaurang Misshusmasshus lekfulla ljusskylt vinner årets omgång av Svenska Skyltpriset. Priset delades ut den 9 september på Cirkus Arena i Stockholm.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantRestaurang Misshumasshu i Birger Jarlspassagen, en stenkast från Norrmalmstorg i Stockholm, drivs av Adam Dahlberg och Albin Wessman, två av Sveriges idag mest populära kockar. Det är en urban restaurang med en lekfull, mischmascch av stilar: nudlar, sliders, sake, whisky, globalt, lokalt, spritbar och take away, en blandning av mat- och dryckeskulturerna i Tokyo, Stockholm och New York.
Story
Det främre hörnet av restaurangen mot Smålandsgatan har ett fönster som tidigare upplevdes som ett mörkt hål, försummat av de tidigare hyresgästerna. Designern såg det som ett element att utnyttja för att installera ett neonskyltcollage som liknar ett mischsmasch av upphittade skyltar. Det är en färgstark och lekfull ljusbomb som väcker den potentiella restaurangkundens nyfikenhet!
Blandningen i kollaget speglar restaurangens blandade karaktär, den neonpackade Shibuya-korsning i Tokyo och de många neonbelysta dykbarerna och middagarna i New York.
Skylten har blivit mycket omtyckt, dessutom ett effektivt marknadsföringsverktyg i sociala media. Många gäster, kända och okända, tar selfies framför skylten för att sprida via sociala kanaler.
De olika delarna har följanade utförande:
Misshumasshu – Neon på klar akryl (blinkverk i kattassen).
Take away – röd neon på klar akryl,
Take away menyskylt – ljusbox med varmvita LEDs.
Texterna är utbytbar OH-film. Foliering av konor. Montage är gjord med hög finish. Samtliga skyltar är synliga i 360 grader vilket ställde höga krav på tillverkning och montage.
Medverkande:
Beställare: Adam & Albin
Designer: Daniel Carlsten
Projektledare: Sanna Edvardsson, Skyltgruppen
Formgivare: Maria Åhlander, Skyltgruppen
Montörer: Thomas Hedlund/Fredrik Nilsson, Skyltgruppen
Leverantör: Skyltgruppen
JURYNS MOTIVERING
”Ett raffinerat kaos bjuder in till en värld av asiatiska smaker och fångar samtidigt intensiteten i en storstadsmiljö likt Tokyos. Genom ett mischmasch av ord och symboler i neon förmedlas kreativt och kommunikativt restaurangens själ och hjärta. Skyltkonceptet med en touch av folkhemsneon sammansmälter på ett oväntat och finurligt sätt med Birger Jarlspassagens sena 1800-tals elegans.”
Svenska skyltpriset är en årlig tävling som arrangeras av Ljusreklamförbudet i samarbete med tidningen Ljuskultur. Juryn som i år bestått av Viveca Rosencrantz, arkitekt SAR MSA på Fojab arkitekter; Jan Møller, Senior Creative på Identity Works och Ronnie Forsberg, arkitekt SAR MSA på Wester + Elsner arkitekter, har tittat på den kommunikativa förmågan, anpassningen till miljön och arkitekturen samt den tekniska och estetiska utformningen.
SE PRISUTDELNINGEN!
Publicerad den 8 oktober 2020
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2020
Du kanske också gillar:
Tävling
Fem i final
Fem ljusskyltar tävlar om Svenska Skyltpriset i år. Ljuskultur offentliggör och presenterar finalisterna här.
Notiser
Glasobelisken i nytt ljus
Ett av Stockholms mest kända landmärken, glasobelisken på Sergels Torg, totalrenoveras. Efter drygt 40 år…
Intro
Livet i ekollonskogen
Resonating Life in Acorn Forest är den japanska konstkollektivet TeamLabs nya permanenta utställning som öppnades…