Christina Kamma har fler utbildningar inom konst och ljusdesign. Hon ville komplettera sina kunskaper med teknik och avslutade i våras en utbildning till STI-Ingenjör-Elkonstruktör.
Ung ljusdesigner

Nyfiken på teknik

Belysningsbranschen växer och behovet av kompetensutveckling med den. Just därför skräddarsys allt fler utbildningar för att tillgodose vad branschen specifikt efterfrågar. Christina Kamma är en ljusdesigner som nyligen avslutat studier inom teknik hos STI.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Belysningens stora inverkan på allt från välbefinnande till energiförbrukning i såväl offentliga rum som i arbetsmiljöer har fått fler beställare att ägna området allt större uppmärksamhet. Intresset i kombination med en allt snabbare teknik­utveckling har bidragit till att belysningsbranschen vuxit och de ämnesrelaterade utbildningarna blivit fler. Både på högskolenivå och i kortare eftergymnasiala program, både utbildningar som riktar sig till yrkesverksamma och sådana där de nyintagna studenterna aldrig hört ord som lumen och LED.

STI, Stockholms Tekniska Institut är en yrkeshögskola som specialiserat sig på ingenjörs- och teknikerutbildningar har sedan några år fokuserat på belysnings­relaterade specialkompetens.

Design, estetik och teknik

Till STI är olika företrädare för teknikbranschen tätt knutna och det är i dialog med dessa som utbildningarna skapas. Branschens efterfrågan styr och innehållet i programmen anpassas sålunda efter arbetsmarknadens behov. Tack vare detta får också nittiofyra procent av studenterna jobb direkt efter studierna. Idag växer bland annat efterfrågan av kombinerade kompetenser och utbildningen till belysningsprojektör innehåller därför både design, estetik och teknik. Programmet är tvåårigt, innehåller både teori och praktik och fokus ligger på att lära sig analysera, konstruera och projektera belysningslösningar, både i 2- och 3D, med hänsyn till både design, arbetsmiljö och energieffektivitet. Och att skapa kravspecifikationer och underlag för installationer.”Jag ville också lära mig mer om el för att kunna hantera hela processen från krav-spec till leverans.”

Första kullen studenter började hösten 2018 och har ett år kvar till examen. Ljusdesigner Christina Kamma hade själv gått ett år på utbildningen STI-Ingenjör Elkonstruktör när programmet med inriktningen belysningsprojektör satte igång. Hon följer det därmed från nära håll och fungerar också som ambassadör för utbildningen som fortfarande är relativt okänd eftersom den är så pass ny. Hon har också mycket gott att säga om belysningprojektörsutbildningen:

– Balansen mellan design, ljusplanering och installation är jättebra och en kombination som branschen efterfrågar. Att kunna ansvara för helheten i ett projekt gör också arbetet mer intressant, här lär sig studenterna att både skapa en attraktiv ljusmiljö och sedan översätta den till kravspecifikationer och bygghandlingar som ligger till grund för upphandlingar. STI är också mycket uppdaterade när det gäller de absolut senaste projekteringsprogrammen så studenterna har också den spetskunskapen när de går ut.

Värdesatt kompetens

En mer välmeriterad ambassadör än Christina får man förresten leta efter – grekiska Christina Kamma är scenograf i grunden efter fem år på konsthögskolan i Thessaloniki. Efter detta studerade hon stage lighting design i ett år på Royal Central School of Speech and Drama i London innan det bar av till Stockholm och KTH. Där stod en master i Architectural Lighting Design på schemat under ytterligare ett år. Efter det pluggade hon svenska på Stockholms universitet och började alltså sedan på STI-Ingenjör Elkonstruktör.

– I utbildningen på KTH var det mest design och jag hade hört talas om STI och deras kombination av både design och teknik och teori och praktik vilket lockade mig. Men jag ville också lära mig mer om el för att kunna hantera hela processen från kravspec till leverans. Efter utbildningen kan jag nu göra ritningar över alla sorters elteknik, allt från belysning till säkerhet och elinstallationer, berättar Christina Kamma som samma dag hon tog examen dels fick ett stipendium för bästa examensarbete, dels fick fast jobb på ÅF Lighting. Ett företag hon känner väl eftersom det var där hon hade sina både LIA-perioder, lärande i arbete, under STI-utbildningen och där hon idag arbetar som ljusdesigner och belysningsprojektör för exteriör miljö.

Positivt med lång praktikperiod

Hennes erfarenheter av Stockholms Tekniska Institut är alltigenom positiva.
– Det är en ganska intensiv utbildning men de tar verkligen kunskapen från början. Visst är det en fördel att kunna ljus innan men inte alls nödvändigt tack vare det pedagogiska upplägget. Genom den långa praktiken, 21 veckor, får man som student möjligheten att få in en fot hos olika företag som kanske bellir ens framtida arbetsgivare. Tack vare att STI och företagen har en så bra relation blir vi studenter så väl omhändertagna under våra praktikperioder – vår kompetens värdesätts eftersom de litar på oss och på utbildningen. Det är också väldigt givande att som student på praktik få komma in i riktiga projekt och på allvar vara en i gänget på arbetsplatsen. Vad STI också gör är att bygga kompetensbroar och ge studenterna exakt vad som efterfrågas. Just vad branschen behöver!

Publicerad den 29 augusti 2019
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2019

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här