Ung ljusdesigner

Nystart som ljusdesigner

Veera Kokko känner att hon hamnat helt rätt. Under sitt första år som ljusdesigner på White Arkitekter har hon fått vara med och påverka många människors vardag – precis som hon önskade.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Om Veera Kokko måste välja blir det exteriör belysning framför interiör.
– När man arbetar med till exempel kontorsbelysning kan man påverka tillvaron för de
som jobbar där och det är viktigt. Men om man jobbar med belysning i stadsrum där många människor rör sig har man möjlighet att göra ännu större skillnad för ännu fler människor och det tycker jag om, säger Veera Kokko.

Vi sitter i textilrummet hos White Arkitekter i ­Göteborg. Tygernas behagligt ljuddämpande effekt gör det till ett perfekt ställe för det samtal vi just har. Efter ett intensivt och omväxlande år på White Arkitekter är Veera Kokko nu inne på slutspurten av det föräldra­vikariat hon haft. Hon sträcker lite på sig och ler.

– Att få jobba här har varit en bra start in i branschen. Jag har fått vara med i väldigt många olika typer av projekt och har lärt mig jättemycket. Varje gång jag gör något försöker jag höja ribban lite till och att känna att det finns den här utvecklingskurvan är väldigt roligt.

Att göra skillnad. För Veera är det viktigt att se saker och ting i ett holistiskt perspektiv och att jobba med ljuset på ett sätt som betyder någonting för människor.

Ett självklart val

Att hon skulle bli ljusdesigner var egentligen ganska självklart – trots att hon inte ens visste det själv. Fotografering har alltid varit ett av hennes största intressen och i samband med det blev hon också intresserad av ljus. ”Hur kan man använda ljus för att skapa den perfekta bilden?” och ”vilken vinkel är bäst för att ljuset ska träffa exakt rätt?” var ett par av de frågor som tidigt sysselsatte henne. Och att se ljuset brytas genom olika saker, som när solen går genom ett glas och bildar ett prisma, har alltid väckt hennes fascination. På gymnasiet valde hon medielinjen med inriktning på fotografisk bild. Och när hon senare upptäckte utbildningen till ljusdesigner på Tekniska Högskolan i Jönköping klickade det direkt.

– Jag dras till den gestaltande, kreativa delen i jobbet som ljusdesigner och en av de roligaste bitarna är att göra konceptvisualiseringar i Photoshop, både för att kunna presentera idén för andra på kontoret, men också för att kommunicera ljus till någon som inte är van att se på det sättet.

Under året på White har hennes kombinerade specialkunskaper och passion för foto, ljus och grafisk visualisering lett till att hon fått hjälpa till att visualisera ett antal projekt utöver de hon själv varit direkt involverad i.

– Över huvud taget har jag verkligen upplevt att jag blivit uppmuntrad att komma med åsikter och fått ta plats i den kreativa processen. Det finns en väldigt fin teamkänsla där alla hjälper ­varandra. Om jag behöver hjälp så frågar jag och om någon annan behöver hjälp frågar de mig.

I övrigt har hon bland annat arbetat med att produ­cera bygghandlingar, kostnadsberäkningar, armaturförteckningar, placeringsritningar och ljusberäkningar. Hon har gjort provbelysningar och haft delansvar i ett par större projekt, båda inriktade på utomhus­belysning. I det ena fallet handlar det om en större park som ligger insprängd i ett bostadsområde i ­Vårgårda, sju mil nordost om Göteborg. Tillsammans med ljusdesignern Julia Hoflund Engberg har Veera Kokko tagit fram ett gestaltningsförslag, producerat alla ­underlag och handlingar som krävs och gjort en provbelysning. Själva installationsarbetet kommer troligtvis att påbörjas i höst.

– Arbetet har handlat om att göra parken attraktivare, tryggare och mer överblickbar. Tidigare fanns stora kullar som skymde sikten och skapade otrygghet men som nu schaktats bort. Det, i kombination med en genomtänkt belysning, kommer att bidra till att ­människor vågar vistas där på kvällen på ett helt annat sätt än tidigare.

Det andra projektet där hon haft en större roll handlade om fasadbelysning för några av Wallenstams ­fastigheter i centrala Göteborg. Den första etappen berörde fastigheterna i korsningen mellan Kungsgatan och Östra Hamngatan.

– Korsningen fungerar som en port in till ett av ­stadens mest frekventerade shoppingstråk. Vi har velat sätta fokus på den här porten och jobbat med att belysa byggnaderna på båda sidorna så att man verkligen ska känna sig omfamnad när man kliver in här.

Så här långt är belysningen på den ena fasaden installerad och klar. Det har lett till att den gulbeiga fasaden in mot Kungsgatan nu är belyst med släpljus som lyfter den varmtonade ytan och utanpåliggande downlights mellan fönstren som belyser själva gågatan.

– Sedan har vi belyst taket med alla fina takkupor för att rama in byggnaden och få med hela höjden. Det har gjort att vi verkligen lyckats ­skapa siktlinjer från många håll och att porten in till shoppingstråket blir ett tydligt ­riktmärke att förhålla sig till.

Välja platser med omsorg

Veera Kokko tycker att en av de största omställningarna jämfört med under utbildningstiden är att komma in i tänkandet kring att sälja sin tid.

– I skolan har man inte samma ramar utan kan sväva iväg och lägga hur mycket tid man vill. Här har man ju också flera
på­gående projekt samtidigt. Men det är ju inte svårare, bara annorlunda. Och så känns det väldigt roligt att få göra saker på riktigt, som betyder något för människor.

Just det där med att göra något som betyder något, att göra skillnad är något hon gärna återkommer till. Och att det också handlar om att se saker och ting i ett holistiskt perspektiv, inte minst genom att väva in ­miljöaspekter. Att belysa där det behövs, men att inte slösa på resurser i onödan.

– Jag tror att det gäller att våga sätta ner foten ibland och säga att det här ska vi inte belysa, för det behövs inte. Vi producerar för mycket material i världen ändå idag, så det gäller att välja sina platser med omsorg. Hur man sätter belysningen så att man inte skapar ­ljusföroreningar som stör djur och växter är också ­viktigt. Det här är förstås en dialog som alltid funnits. När vi startade upp Wallenstamprojektet gjorde vi till exempel en analys av vilka hus som inte behövde belysas. Men jag tror att det är något vi alltid måste prata mer om och att det blir allt viktigare att göra de här smarta valen i framtiden.

Favoriter i Göteborg

Ett par av hennes egna favoritplatser i Göteborg när det gäller belysning är Götaplatsen och Wallenstams ­huvudkontor på Kungsportsavenyn, med dolda arma­turer som sätter fokus på ljuset och byggnaderna.

– Göteborgs centralstation är också fin. Den har en mjuk och inbjudande belysning som kontrasterar fint mot koppartaket. En sådan plats är viktig att man hittar till och att det känns trevligt att vistas där även på kvällstid.

Hennes närmaste planer nu när vikariatet på White löper ut är att prova på att jobba i egen regi under en ­period. Målet är att satsa på en kombination av uppdrag som ljusdesigner och fotograf med inriktning på ljus och belysningslösningar. Samtidigt gillar hon arbetet som ljusdesigner på arkitektkontor och kan tänka sig att göra det igen framöver.

– Ljus är så fascinerande och det finns så många olika spännande vägar att välja mellan. Man kan sitta på ett arkitektkontor och rita jättefina lösningar, men det är först när ljuset kommer in som man kan uppleva de här miljöerna. Som ljusdesigner kan man få människor att se de saker man vill att de ska se och påverka hur något framställs. Vi kan påverka människors vakenhet, få dem att shoppa på ett visst sätt och välja en väg framför en annan. Det gör att vi har stora möjlig­heter att påverka människors vardag och har ett ansvar att göra något bra av det, säger Veera Kokko.

Publicerad den 15 oktober 2019
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2019

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här