Belysningens uppgift är att lyfta fram den anrika byggnadens arkitekter och visa varorna. Foto: Lasse Olsson
Saluhallen sedd från det mänskliga perspektivet: På kvällen är det artificiella uppljuset mot taket som beskriver rummet. Atmosfären i ”gatunivå” blir mer dynamisk och kontrastrik och ljusnivån nära människan höjs och klingar av uppåt. Foto: Lasse Olsson
Gångstråkens riktning förstärks av de specialframtagna ­”saluståndsarmaturerna”. Dess huvudfunktion är att ge funktionsljus till korridoren. Och att skapa en övergång i mötet mellan människor och varor. Foto: Lasse Olsson
Riktat ljus från diskreta armaturer lyfter fram terrazzons mönster. Armaturerna är special-anpassade med 48V teknik för att minska armaturstorlek och få tekniken att försvinna. Foto: Lasse Olsson
Kontrastrik belysning i källaren: Fackelliknande armatur på väggen framhäver den gamla väggens struktur. Foto: Lasse Olsson
Svenska Ljuspriset

Vinnare Interiör: Östermalms saluhall

Ljuset har hanterats så mästerligt att atmosfären
känns som den funnits där i mer än 100 år, menar juryn. En del av visionen var också att rusta hallen med en lösning som håller många, många år framöver.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Jurymotiveringen:

Forna tiders gastronomiska Mecka har återskapats, och med modern ljusteknik förmedlas en känsla av både exklusivitet och livfullhet. Genom utsökt balans mellan dagsljus och miljöljus ges lokalen ett luftigt intryck, medan armaturer med historisk anknytning skapar intimitet, orienterbarhet och struktur. Med stor omsorg gestaltas en sömlös övergång mellan rymd och småskalighet. En mästerlig hantering av ljuset skapar atmosfär så naturligt att det verkar ha funnits där i mer än 100 år.


Östermalms saluhall var en modern saluhall i framkant när den öppnades 1888. När Ljusrum fick sitt uppdrag med renoveringen i december 2013 hade hallen blivit eftersatt i underhåll och installationerna hängde kors och tvärs över hallen. I Tengboms vinnarförslag i arkitekttävlingen var visionen att rensa upp hallen och återskapa den i sin forna glans.

Att rensa upp och visa den ursprungliga arkitekturen blev också en central vision i ljusarbetet, och att låta ljuset vara subtilt, ta fram det stora rummet och lyfta fram varorna och mötet med människorna där de är.

Synliga tidstypiska armaturer förstärker den historiska atmosfären och kompletteras av moderna dolt placerade armaturer med nutida teknik och exakt optik som ger ett diskret allmänljus och beskriver rummet. En utmaning för saluhallens belysningskoncept var att hantera den stora volymen. Uppdraget innebar att ljussätta en yta på cirka 2000 kvm med upp till 20 m i takhöjd, varav många ytor som inte fick röras av antikvariska skäl.

Underhåll var en annan viktig aspekt: En del av allmänljuset och accentljuset sköts från hög höjd via servicegångar ­längsmed saluhallens innerväggar samt från några ur underhållssynpunkt tillgängliga pelare.

En hel del kunskap och arbete krävdes för att åstadkomma samma ljusbild med olika rumsliga förutsättningar. Exempelvis accentueras talspråken via linjära armaturer från servicegångar längsmed tre sidor av rummet. På en kortsida krävdes dock en speciallösning, som löstes via armaturer med specialoptik från pelarna. I gångstråken använde Ljusrum specialritade armaturer med ett historiskt uttryck närmare människan. Den noga avvägda ljusfördelningen ger både allmänljus till gångstråken samt upplättning till varorna. I källaren skapar en dov men kontrastrik ljussättning känslan av att vistas i en grotta, med armaturer likt facklor som framhäver väggarnas grova struktur.

Besökaren till den nyrenoverade saluhallen kan eventuellt reagera på att det inte syns några stora förändringar, vilket är en del av poängen – mötet mellan människorna och varorna står i fokus. Ljuset samverkar med arkitekturen och skapar en unik upplevelse i den historiska miljön.

Fr. v: Ingemar Jellve; Sonny Svenson, AFRY; Carolin Fischer och Jonas LIndahl, Ljusrum samt Olle Henriksson, Fastighetskontoret, Stockholms stad
Foto: Casper Hedberg

Om projektet

Intervju med Jonas Lindahl och Carolin Fischer

Vilka delar är ni mest nöjda med? Berätta varför.

– Känslan av att man kommer in i hallen och man inte tänker på ljuset, utan att det blev en självklar del av helheten som lyfter upplevelsen av arkitekturen och samspelet mellan människor och varor.

Vi känner oss otroligt stolta över miljön och atmosfären vi lyckades skapa trots projektets alla restriktioner och begränsningar.

Vad var den största utmaningen och vad fanns det för speciella krav med projektet?

– Om man bortser från alla antikvariska krav så var den största utmaningen den långa projekttiden. Det tillkom löpande ­utmaningar som krävde anpassning av ljusdesignen; vissa armaturer utgick och behövde ersättas, justeringar i budget i sent skede eller arkitektoniska förändringar under processen som påverkade vårt arbete och krävde snabba alternativa lösningar som ändå följde det övergripande konceptet. ”Vi känner oss otroligt stolta över miljön och atmosfären…”

Vad tror ni var mest avgörande för det lyckade resultatet?

– Vi har varit envisa i att följa upp belysningsfrågor, vilket var viktigt för slutresultatet, även om vi endast var en liten del av det stora hela. Detta förutsatte såklart också ett nära samarbete i projekteringsgruppen, så att alla förstod vikten av de olika små delarnas samverkan för att få ihop den bra helheten som vi alla eftersträvade.

Hur har det färdiga projektet mottagits?

– Vi upplever att projektet har mottagits väl och blev till och med vald till Årets Stockholmsbyggnad 2021. Många besökare har påtalat att de har upptäckt detaljer som de inte la märke till tidigare – vilket är ju delvis en förtjänst av ljuset.

I och med den stora succén som den tillfälliga saluhallen på torget gjorde rådde väl lite ångest bland handlarna över att flytta tillbaka till den ”gamla” saluhallen.

Ett tidigare reportage om Östermalms saluhall kan du läsa i Ljuskultur nr 3/2020.

Publicerad den 5 oktober 2021
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2021

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här