Utbildning
På gång på ljusutbildningarna
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantKTH ald
Vår universitetslektor Ute Beseneker har varit med nu en termin full av aktiviteter. Hon har också hunnit medverka som föredragshållare på, bl.a. PLDC 2019 i Rotterdam och under Energimyndighetens belysningsvecka i december.
Rodrigo Muro har utsetts till programansvarig magister inom Ljusdesign. Tillsammans med avdelningschef Per Franson har han besökt Helsingfors för att stärka samarbetet med Aalto Universitetet, något som kommer att ge resultat i vår i studion Arkitektur & dagsljus. Ett annat fint samarbete som ägde rum i höstas och som gav fina resultat inom ABE-skolan var ett gemensamt projekt med studenterna från studion Arkitektur & dagsljus, utbildning som byggprojektledare och huskonstruktör – ett projekt med fönster och dagsljuset i fokus.
Sedan september arbetar Foteini Kyriakidou som lärare för att stötta teamet. Förutom det pedagogiska hos KTH har hon nyligen deltagit som gästtalare och kritiker på Konstfack Research Week. Studenterna från Node Konstfack Perception Studio var med på hennes föreläsning “Light as a design element: From immateriality to application”. Detta är början på ett intressant samarbete med Konstfack.
Framöver finns flera aktiviteter i pipelinen: att delta på IES Research Symposium: Light and Quality i Orlando, samarbeta på andra sommarskolan Light 4 Health i Wismar, Tyskland samt att vara värd för postdoktor Henrika Pihlajaniemi, forskare på Uleåborg universitet och Stine Louring Nielsen, PhD kandidat från Aalborg universitet. Samarbete blir det även med Institutionen för Byggvetenskap på KTH med en workshop om inomhuskvalitet.
Hela teamet kommer att delta Light+building mässan där det alltid är kul att träffa kollegor, gamla studenter och vänner.
Rodrigo Muro
Kursansvarig, KTH ALD
Stockholms Tekniska Institut
Årskurs 1 förbereder sig för att bege sig ut på sin första LIA (Lärande i arbete). De har precis avslutat kursen Planering av ljusmiljöer där de bland annat har fått arbeta med programvaror som DIALux, Photoshop och MagiCAD. Innan de gör sin LIA så kommer de att läsa kursen Från estetik till kravspecifikation och leverans där de kommer att göra ett studiebesök på Glamox som berättar om bland annat LED-teknik, projektering, HCL och mycket mer. I kursen arbetar den studerande i ett projekt och kursen avslutas med ett hemligt studiebesök.
Årskurs 2 har precis avslutat en kurs i Installationssamordning där de har lärt sig att arbeta med arbetsmetoden BIM och modellbaserad projektering. Nu är de ute på sin sista LIA (Lärande i arbete) i utbildningen där de under 11 veckor är med och arbetar i det dagliga arbetet ute på ett företag. Parallellt som praktiken pågår så arbetar de med sina examensarbeten, vilket de kommer att göra hela vårterminen. Terminen avslutas med en muntlig presentation av de studerandes examensarbeten den 25 maj, där branschen är välkomna att lyssna.
Gemensamma aktiviteter i utbildningarna under vårterminen:
- Ronnie Eckervig med en kollega från ÅF kommer och presenterar hur de arbetar med ljusdesign och berättar om vad de arbetar med i föreningen Svensk Ljusdesigner.
- Belysningsbranschen och medlemsföretagen Helvar, Karl H Ström, Wennerström Ljuskontroll, Esylux och Signify kommer till skolan för en heldag med föreläsning och workshops i ämnet Belysningsstyrning.
Kim Nyström
Utbildningsledare, STI
Jönköping University
Vårterminen är i full gång, fullspäckat med kurser och aktiviteter:
Åk 1 står inför en av vårens höjdpunkter, en studieresa till Malmö och Köpenhamn. Det blir besök på konsultbyrå, nybyggd skola, Malmö stad, armaturtillverkare och flera museer, på samtliga ställen får de träffa ljusdesigners och belysningsprojektörer. Besöken bidrar till inblick i branschen och massor av inspiration till fortsatta studier. En av alla uppgifter som ska lämnas in under våren är ”Det perfekta ljuset”. Kanske hittar någon det under studieresan? I alla fall blir det att fundera över, resonera kring och sätta ord på vad ett perfekt ljus skulle kunna vara och varför.
Åk 2 har läser nu flera parallella kurser som ska avslutas innan de ska iväg på praktik. I kursen Byggprocessen i anknytning till ljusdesign håller de på att projektera en byggnad tillsammans med studenter från ett av skolans byggprogram, ett samarbete som visar på olika aktörers roller i byggprocessen. I kursen Ljus för hälsa och välmående tar de fram ett belysningsförslag för framtidens klassrum, med hänsyn till både visuella och icke visuella aspekter. Studenternas fokus ligger dock inte enbart på pågående kurser, de håller även på att knyta ihop höstens projekt för att skicka iväg underlag till Svenska kyrkan som står som beställare. Beställaren är så här långt väldigt nöjd över de presentationer som hölls före jul, då studenterna visade upp välarbetade förslag på belysning av kyrkogårdar.
Åk 3 har under hösten läst olika valbara kurser och fått möjlighet att fördjupa sig inom Programskrivning, Dagsljus, Ljus för expo och event samt Armaturdesign. Kurserna har getts på engelska för att vi ska kunna välkomna internationella studenter. I år hade vi en utbytesstudent från London samtidigt som två av våra studenter var på utbyte på RoseBruford College i London och PennState University Pennsylvania.
Till sist vill jag passa på att berätta att du snart kommer få möjlighet att komma till Jönköping University för att delta på en endags konferens i samband med International Day of Light. Save the date: 18 maj och håll utkik efter mer info.
Johanna Glans
Programansvarig, JU