Regina Santos är en oberoende ljusdesigner och arbetar i Dubai / UAE sedan 2010. Hon har en kandidatexamen i industridesign och i arkitektur & samhällsplanering samt en Master of Science i ljusdesign från KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Sverige.
Tips från experten

Så skyddar du din produktspecifikation

”För att övertyga måste du involvera både beställaren och entreprenören i byggprocessen”

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Oberoende ljusdesigner Regina Santos har varit mer framgångsrik än många när det gäller att skydda sina produktspecifikationer i olika projekt. Hon tror att nyckeln är att sälja lösningen till hela bygglaget, från kunden till entreprenören. Om en entreprenör vill byta ut en armatur mot en ”likvärdig” tvekar hon aldrig att ifrågasätta det utan, om det behövs, driver hon på ett bra beslut av kunden.

I vissa projekt samarbetar Regina med inredningsarkitekten och håller tillsammans designworkshops för beställaren. Där går de igenom område för område och förklarar vilka produkter de har valt att använda, och varför dessa är viktiga för skapandet av det designkoncept som är visionen. Här blir det också tydligt vilken roll entreprenören har för att ljusdesignern ska kunna förverkliga visionen.

– Den mest effektiva metoden enligt min erfarenhet är att föra människor samman, ombord, särskilt kunden och entreprenören, säger Santos.

–Håll workshops, få hela teamet att engagera sig, visa dem de valda produkterna, och varför just dessa ska användas. Entreprenören kommer oftast vilja erbjuda kunden ”likvärdiga” alternativ som är billigare och kunden är benägen att resonera: ”Varför ska jag betala så mycket för en armatur, när jag kan använda en annan som är billigare?”

– Det är just där du behöver engagera kunden och visa varför du valt de produkter du valt. När kunden jämför förstår de, och då är det oftast egentligen väldigt enkelt.

Se en film där Regina Santos ger sina tips

Publicerad den 20 maj 2016
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här