Foto: Jonas Lindström
Projektnytt

Sagovärldar på gästgiveriet

Ateljé Lyktan har deltagit i ett unikt projekt på Åhus Gästgivargård där man skapat åtta fantasifulla hotellrum med olika karaktär. Den 25 april var invigningen.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

I samband med möbelmässan i Milano våren 2017 hyrde ateljé Lyktan ett centralt boutique-hotell och bytte där all befintlig belysning. Det blev verkligen en ny och annorlunda utställning som besökarna tyckte mycket om.

Året efter ville man upprepa succén, denna gång i London men efter att besökt ett tiotal potentiella hotell utan att något kändes hundra fick man en idé: varför inte göra det här på hemmaplan istället?

Sagt och gjort. Det första samtalet gick till Anders och Therese på Åhus Gästgivaregård, ”Gästis” som hade allt man kunde önska sig. Tycke uppstod och samtalet skulle komma att bli starten för det unika projektet. Uppfyllda av parets positiva energi ringde samlade ateljé Lyktan
kring sig andra drivna företagare som skulle tänkas vilja vara med.

Inredningsstylisten Lena Nyholm har skapat en känsla som påminner om ”Alice i underlandet”, där varje dörr leder in till en ny värld. Armaturer, sängar, mattor, kranar, toaletter, tapeter, lister … Allt är utbytt, men den gamla charmen med synliga takbjälkar och små krypin finns kvar. Gästen bor nu inte bara i ett helt unikt inrett rum utan i ett rum byggt på engagemang, nyfikenhet och yrkesstolthet.

– Alla rum är unika och har ett eget formspråk. Jag vill att det ska bli en wow-upplevelse för gästen som ska bo i rummet, så jag har verkligen tagit ut svängarna och använt mycket färg och form, säger Lena Nyholm.

Ateljé Lyktan har levererat all belysning till samtliga rum plus korridor. Pricken över i är sviten som har försetts med en guldplätterad Bumling.

– Det har blivit bättre än vi hade tänkt och mer än vi hade planerat, fler partners och fler rum. När man får in alla detaljer blommar det fram, säger Thomas Holm, varumärkesansvarig på ateljé Lyktan.

Publicerad den 23 maj 2019
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2019

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare