Från vänster: Johan Wallbom, elinstallatör; Per Sundin, Specialfastigheter; Anders Alin, Fergin Sverige; Mats Abrahamsson, Specialfastigheter; Marianne Lind, Ljuslandskap; Catharina Ekström Form.
Svenska Ljuspriset

Stockholms rådhus och Rådhusparken

Hedersomnämnande

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Hallå där Marianne Lind, ansvarig för ljusdesingnen: Vem är du? Berätta om din bakgrund.

– Jag är utbildad till både Landskapsarkitekt LAR/MSA på SLU och till ljusdesigner på KTH och i Jönköping. Jag har även studerat kulturantropologi, pedagogik, ekonomi och gått en konstnärlig utbildning med bland annat måleri och fotografi. Sedan drygt 13 år har jag arbetat heltid som ljusdesigner. Mitt första uppdrag som ljusdesigner var att ljussätta Uppsala domkyrka. I mars 2011 startade jag mitt eget företag Ljuslandskap AB.

Vad skulle du säga är framgångsfaktorn till att resultatet blev så lyckat som det blev? Vad var den viktigaste lärdomen?

– I projektet med Rådhuset var framgångsfaktorn ett i särklass gott samarbete och engagerade beställare, som helhjärtat ville satsa på belysningsprojektet. Vid samtliga provbelysnings- och riktningstillfällen var vi alltid ljusdesigner, beställare och elektriker på plats. Vi har tidigare ljussatt Stockholms polishus tillsammans med ett lika gott samarbete. För mig som ljusdesigner är det extra roligt att arbeta med Specialfastigheter då jag vet att de sköter anläggningen på bästa sätt. Under de 10 år polishuset varit ljussatt har belysningen fungerat perfekt. Så för mig är det ett klockrent referensprojekt. Ett annat ledord och är enkelhet. Att med relativt små medel och låg energiförbrukning skapa stor förändring i stadsrummet. Att omvandla en mörk plats mitt i centrala Stockholm, där många människor ändå vistas på grund av arbete och tunnelbaneuppgång, till en ljus och trevlig plats som ger en känsla av trygghet.

Har du någon speciell hjärtefråga som du brinner lite extra för, när det gäller belysning?

– Jag brinner för att engagera människor i belysningsprocessen. När jag gjorde belysningsprogram för Norrtälje innerstad så hade vi workshops för fyra olika skolklasser där eleverna fick märka ut vilka platser de upplevde som mörka i staden samt vilka platser de tyckte om och var de träffade kompisar. Med dessa stora flygbilder som en viktig kunskapskälla och elevernas önskemål om vad som skulle ljussättas i prioriteringsordning, hade vi ett fint underlag för att ta fram ett belysningsprogram för staden.

– Jag brinner också för att hålla kurser i belysning, vilket jag gör på universitet och högskolor samt för yrkesverksamma. Jag älskar att se människors intresse och engagemang tändas för belysning. Jag kommer att i en närmare framtid att starta en kursverksamhet för yrkesverksamma i Ljuslandskaps egen regi.

Vad har du för intressanta projekt på gång?

– Den 30 september kl. 18.15 kommer jag, konstnären Stina Wollter och upp mot 42 ungdomar från Rinkeby stå på stora scenen under invigningen av Nya Rinkebystråket. Eleverna har tillsammans målat 6 konstverk under en serie workshops och dessa ska nu invigas. Konstverken ska projiceras med gobo-strålkastare på vita fasader som gestaltats på de nya byggnaderna för ändamålet. Vi arbetar för att projektet ska fortsätta, att konstverken ska bytas varje år, så att alla 7:or i Rinkebyskolan har chansen att vara med och påverka sin utemiljö under många år framöver. Konstverken kommer att lysa varje kväll framöver och god mat från olika länder finns att avnjutas på Nya Rinkebystråket. Jag säger bara; åk dit och inspireras!

– När det gäller ljusdesignjobb arbetar jag just nu med ett slott, ett vattentorn, en park, en lekplats, en tunnel, en bro, en ”hälsans stig”, ett ljuskonstverk (där jag själv gjort konstverket), ett stort bostadsområde med mera och snart mitt fjärde belysningsprogram för en stad, sedan jag startade eget företag. Så variationen är mångfaldig och inspirerande. Mina beställare är till största delen före detta kursdeltagare, vilket är en fin start på ett gott samarbete, då har fått grundläggande kunskaper inom ljusdesign och vet hur jag arbetar.

– Jag gör även med en fotobok om ”Ljusdesign i Europa” där vi besöker 16 städer och intervjuar två ljusdesigner i varje stad. Ett smakprov på resultatet kan ni läsa i Ljuskulturs reseguide sedan ett år tillbaka. Mina tusentals ljusfotografier från resorna kommer även att användas som inspirerande exempel i min kursverksamhet.

Publicerad den 10 oktober 2016
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här