Kampanj
”Sveriges läskigaste plats” återlanseras
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantEfter 10 år återlanserar Belysningsbranschen kampanjen ”Sveriges läskigaste plats”. Det är en tävling där man uppmärksammar platser som är otrygga på grund av mörker och dålig belysning. När kampanjen genomfördes 2011 blev det ett stort genomslag i media och frågan om belysningens trygghetsskapande roll i samhället fick stor uppmärksamhet. Det är målet även nu.
Den här gången sker kampanjen via Instagram där man kan delta genom att fotografera otrygga, dåligt belysta platser och tagga dem med kampanjtaggen. En jury väljer slutligen den plats som utses till Sveriges läskigaste. Alla som medverkar i tävlingen är med om en utlottning av presentkort på belysning eller biocheckar.
”Sveriges läskigaste plats” lanserades i början av november och pågår till den 14 december.