Tryggt och effektivt

Närvarostyrd belysning på gång- och cykelväg utanför Gävle ger 70% energibesparing.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Under november 2016 färdigställdes en helt ny belysningsanläggning utefter en 7 km lång cykelväg som binder ihop Gävle med utflyktsmålet ­Bönan och den expansiva tätorten Norrlandet.

Förutom energisnåla LED-armaturer har också anläggningen försetts med närvarostyrning som dämpar ljusstyrkan när ingen använder cykelvägen. För att inte motverka upplevd trygghet på sträckan och för att minska störningen för boende vid förändringar i ljuset har ett speciellt styrscenario använts. Närvarosensor styr inte bara stolpen den sitter på utan tänder upp flera armaturer framför och bakom. Det blir heller inte helt mörkt utan nivån styrs ner till 20% av fullt ljus när ingen rör sig på cykelvägen. Förändringen i ljusstyrka sker gradvis över flera sekunder för att få en så mjuk övergång som möjligt mellan de olika stegen.

Minskade ljusföroreningar

Många av Trafikverkets cykelvägar är lågt utnyttjade över dygnet, så varför ska det stå och lysa med fullt ljus när ingen är där? Ny belysningsteknik gör det möjligt att steglöst dämpa ljusnivån efter behov. Om nyttjandegraden av cykelvägen ligger på 10% kommer närvarostyrningen att ge mer än 70% ­energibesparing. Troligtvis är det lägre nyttjandegrad i verkligheten vilket kan ge ännu större energibesparing. Den sänkta energiförbrukningen minskar framtida driftkostnader vilket betalar för merkostnaden för närvarostyrningen. Andra positiva effekter är minskade ljusföroreningar och mindre påverkan på djur och växtlighet. Det innebär också en bättre ljussituation för trafiken på närliggande bilväg och mindre oönskat ströljus till boende längs sträckan.

Principen för närvarostyrning på gång- och cykelväg är resultatet av ett FOI-projekt som Trafikverket genomfört i samarbete med Trafikkontoret i Stockholms stad. Ett viktigt resultat är den kravspecifikation som använts i totalentreprenaden och som nu kan användas i fortsatta entreprenader. Arbetet fortsätter under 2017 med utvärdering och kunskapsspridning.

I nästa nummer av Ljuskultur kommer Henrik Gidlund ta oss vidare och reda ut en rad fördelar, nackdelar och begränsning när det gäller närvarostyrd belysning på parkvägar.

Publicerad den 21 mars 2017
Ur Ljuskultur Nummer 2, 2017
För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.
Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här